Onbekende plant in bloembak: wat kan het zijn? Arisaema soort?

Gestart door arensattic, juni 21, 2019, 23:50:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

arensattic

Beste mensen,

In een bloembak in Sellingen troffen we bijgaand bizar gewas aan. We vermoeden dat het een soort uit de aronskelkfamilie is, vermoedelijk uit het genus Arisaema. Maar verder komen we niet. Hadden nog nooit zoiets gezien. Kan een forumbezoeker de plant identificeren? Eerste foto toont bloeiwijze, tweede vruchtzetting, derde bladvorm.

Groeten,

Aren & Maria van Waarde

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

arensattic

Beste Rien,

Als we op de door jou genoemde website kijken, zien we dat "Jan op de preekstoel" (Arisaema tortuosum) een forse, hoge plant zou moeten zijn. Die plant kan wel meer dan 1 meter hoog worden. Het plantje dat wij in de bloembak zagen was daarentegen erg klein, misschien maar 10 of hooguit 15 cm hoog. Dus vermoeden we dat het een andere Arisaema soort was.

Aren & Maria van Waarde

bhendrikx

Groeten Bart

arensattic

Beste Bart,

Hartelijk dank, de beschrijving van deze soort lijkt helemaal OK. Plant had inderdaad broedbolletjes aan de bladstengel, dat waren we nog vergeten te zeggen.

Groeten,

Aren & Maria van Waarde

Rien Ondersteijn

En die lijkt me ook een stuk kleiner dan de door mij genoemde.
[Ik kende Pinellia niet-leuk soortje !]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: arensattic op juni 21, 2019, 23:50:25 PMIn een bloembak in Sellingen troffen we bijgaand bizar gewas aan. We vermoeden dat het een soort uit de aronskelkfamilie is, vermoedelijk uit het genus Arisaema.

Citaat van: bhendrikx op juni 22, 2019, 21:40:20 PMPinellia ternata.

Alhoewel duidelijk 'aangeplant'/'adventief', wellicht toch de moeite waard om de waarneming in te voeren...
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Citaat van: Rob Koelman op juni 23, 2019, 00:30:20 AM
Alhoewel duidelijk 'aangeplant'/'adventief', wellicht toch de moeite waard om de waarneming in te voeren...

Waarom als hij aangeplant is?
groet, Willemien Troelstra

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juni 23, 2019, 00:30:20 AMAlhoewel duidelijk 'aangeplant'/'adventief', wellicht toch de moeite waard om de waarneming in te voeren...

Citaat van: Willemien Troelstra op juni 23, 2019, 15:54:15 PMWaarom als hij aangeplant is?

In het kader van mogelijke toekomstige verwildering...
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Ja, maar dat is een argument om alle tuinplanten en gemeentelijke aanplant in te voeren... Daar ben ik geen voorstander van.
groet, Willemien Troelstra

migratorius


Rob Koelman

#11
Overigens interpreteerde ik de waarneming als die van een onbekende plant NAAST de 'normale beplanting' in een plantenbak. Een soort van 'vroege verwildering' zeg maar. Bij nogmaals lezen van de melding blijkt dat echter niet eenduidig en kan het ook om de 'hoofdbeplanting' gaan. Dan is invoeren inderdaad minder wenselijk.

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: migratorius op juni 23, 2019, 18:39:32 PM
In elk geval wel een plant om (een beetje) in de gaten te houden: https://www.zobodat.at/pdf/STAPFIA_0095_0076-0084.pdf

JanHein

Ik had -net als Rob- die gedachte ook van verwildering bij een potplant.

Leuk die link JanHein !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Dank JanHein voor de verwijzing naar het artikel.

Ik begrijp nu ook dat de plant wat kleiner en onopvallender is dan ik eerst had gedacht en dat dus introductie als mooie tuinplant niet voor de hand ligt en hij inderdaad kan zijn meegelift met de beplanting. Dus invoeren als waarneming lijkt me dan niet verkeerd.


groet, Willemien Troelstra