Wat moet ik met deze vlinder?

Gestart door Anne95, juni 21, 2019, 10:31:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anne95

Hallo!

Ik heb gisteren een vlinder uit een spinnenweb gered, zn pootjes zaten helemaal aan elkaar en ik heb al het web van hem verwijderd. Hij kon weer rechtop staan maar één poot staat krom, waardoor hij met een windvlaag gelijk omvalt. Verder beweegt hij zn vleugels wel soms op en neer en daar lijkt niks mee aan de hand te zijn. Toch blijft hij staan en vliegt hij niet weg, heb hem toen een nachtje binnen gelaten en nu draait hij zich af en toe even om of beweegt hij met zn vleugels. Wat kan ik nog doen? Gewoon buiten zetten en hem nu laten? Als hij omvalt komt hij niet zelf weer overeind.. :(

gbeersma

Hoi Anne,

heel goed dat je hart voor de natuur hebt, dat heeft helaas niet iedereen. Maar in dit geval vermoed ik dat je de vlinder niet uit het web gered hebt, je hebt hem er alleen uitgehaald. Misschien heeft hij al wel een spinnenbeet gehad, anders zou je verwachten dat er met zijn vliegspieren niets aan de hand zou zijn. Of hij is juist in het web terechtgekomen doordat hij oud was en zijn vliegspieren het begeven. Hij blijft nu langer (half) in leven dan wanneer hij opgegeten zou zijn.

Het klinkt misschien cru, maar ik zou zeker overwegen om zo'n beest de volgende keer te laten zitten waar hij zit. Ik denk dat je nu zowel de vlinder als de spin benadeeld hebt..
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Anne95

Super bedankt voor je antwoord!
Ik weet dat het spinnenweb leeg was en geen spin meer had omdat die al een tijdje voor mn deur zit, vandaar dat ik hem maar gered heb..  :( Misschien is hij inderdaad al oud.. Ik begrijp je standpunt volledig en zal een vlinder bij een spin sowieso laten zitten, bedankt voor je advies!!

Rayan Majoor

Als zo'n spinnenweb leeg is zal de vlinder er waarschijnlijk al een tijd in zitten en mogelijk ook geen energie hebben om weg te vliegen. Zo lang ie niks te drinken krijgt zal ie dat dan ook niet doen. Maar vaak wordt zo'n vlinder ook wel iets beschadigd door zo lang uit een web proberen te ontsnappen (zoals de poot waar je het over hebt).
Ik weet niet of het bij elke spin zo is, maar in ieder geval bij de kruisspin werkt het gif van de spin maar tijdelijk. Zo heb ik wel eens een gamma-uil gehad die bij mij uit de pop was gekomen. Deze liet ik vrij en vloog direct een spinnenweb in met een groot vrouwtje van de kruisspin dat er gelijk op af schoot en de vlinder beet. Ik heb de vlinder er snel uitgehaald maar al snel bewoog de vlinder minder en na 5 minuten lag ie stil op z'n rug en reageerde nergens meer op. Zo heeft ie in ieder geval een halve dag gelegen (omdat ie nog zo gaaf was had ik hem in een bak gelegd om te bewaren), maar de volgende dag was de vlinder weer vol leven en vloog even energiek als elke andere gamma-uil weer weg toen ik de bak open deed...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl