Hoofdmenu

Blonde Zegge?

Gestart door H Timans, juni 17, 2019, 10:19:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik trof een tijdje terug deze zegge aan. Ik was verheugd om Blonde Zegge te krijgen als uitkomst van de determinatie. Volgens mij komt deze soort echter alleen in het Naardermeer voor en niet in Leagieskamp, gezien de zeldzaamheid, mijn feilbaarheid en dat dit dat een nieuwe vindplaats zou zijn heb ik er toch twijfels over. Kan iemand de soort vaststellen bij deze waarneming?
Slechts een klein deel van de foto's staat in dit topic, omdat het anders onoverzichtelijk zou worden, kijk daarom graag bij de waarneming voor meer foto's en meer info over de vondst.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/174104730/.
15 Blonde zegge - Carex hostiana vruchtdragend, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2019-06-09
locatie: Bussum - Laegieskamp (NH)

foto's:




Bij voorbaat dank!
Mvg Harold Timans

Stef van Walsum

Lijkt mij wel correct. Heb je misschien ook een habitusfoto? Dus zonder dat de plant geplukt is.

H Timans

Er zit er een bij de waarneming. Ik wacht nog op een second opinion maar ben al reuzeblij dat jij ook Blonde Zegge suggereert. Wellicht toch een nieuwe vindplaats..?  ;D
Mvg Harold Timans

Rien Ondersteijn

Werd in die nabije hoek vaker gevonden :
https://waarneming.nl/observation/56363631/
Maar mooie vondst blíjft het.
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 17, 2019, 21:18:02 PM
Werd in die nabije hoek vaker gevonden :
https://waarneming.nl/observation/56363631/
Maar mooie vondst blíjft het.
Ik heb gewoon verkeerd gekeken,  ik moet het ook niet via verspreidingsatlas doen... Ik zie hier nu ook nog een goedgekeurde waarneming uit 2017, in de buurt van waar ik het gevonden heb. Geen nieuwe vindplaats, maar toch een leuke ontdekking voor mij!
Dank voor de reacties, deze ga ik op zeker zetten.
Mvg Harold Timans

Stef van Walsum

Citaat van: H Timans op juni 17, 2019, 20:53:50 PM
Er zit er een bij de waarneming. Ik wacht nog op een second opinion maar ben al reuzeblij dat jij ook Blonde Zegge suggereert. Wellicht toch een nieuwe vindplaats..?  ;D

Daar had ik even niet naar gekeken :p Altijd leuk om tegen te komen. Een soort die flink profiteert van plaggen.


H Timans

Vraag: waar komt dat profijt vandaan?

Het is inderdaad een hele mooie soort. Ik wist niet meteen dat het deze was in het veld, dat bleek pas toen ik Heukels' gebruikt had. Dat maakte het alleen maar leuker. Aanvankelijk viel het alleen op door zijn gladde uiterlijk en bijzondere kleuring, onaangetast tussen het spaghnum, echt heel mooi.
Mvg Harold Timans

Willemien Troelstra

Citaat van: H Timans op juni 17, 2019, 22:28:32 PM
ik moet het ook niet via verspreidingsatlas doen... 
Je kunt op de Verspreidingsatlas wel zien dat in het 5x5 blok van dit km hok de soort gevonden is, maar inderdaad kun je bij waarneming.nl makkelijker vinden of een soort ook echt in hetzelfde gebiedje al eerder is gevonden.
groet, Willemien Troelstra

Stef van Walsum

Citaat van: H Timans op juni 17, 2019, 22:39:06 PM
Vraag: waar komt dat profijt vandaan?

Blonde zegge zit vaak nog in de oude zaadbank, in de grond dus. Wanneer er geplagd wordt komen die zaden weer aan de oppervlakte.