Welke Meconema?

Gestart door Nightspy, juni 16, 2019, 22:15:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/174598081/.
1 Boomsprinkhaan onbekend - Meconema spec. gezien
datum: 2019-06-12
locatie: Doorwerth (GE)

foto's:


Zelfs aan de hand van de beschrijvingen kom ik er niet uit welke van de 2 Meconema's het is. Ook is voor mij onduidelijk of het een nimf (denk ik wel) of een imago is en of het een mannetje of een vrouwtje is. Ik laat het graag aan een deskundige over.
Hans Hartvelt
Doorwerth

Wim Bakker

De volwassen boomsprinkhanen hebben twee bruine stippen op het halsschild.

De nimfjes gaan allemaal op boomsprinkhaan onbekend. De uitzondering is een laatste stadium nimf boomsprinkhaan met een goede foto, waarop de vleugeltjes te zien zijn.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Nightspy

Dag Wim,

Hartelijk dank voor je aanvulling. Ik had wel gezien dat die bruine stippen op het halsschild ontbraken, maar ik wist niet of dat iets met de soort, het levensstadium of het geslacht had te maken. Er staat ook niets over in de beschrijvingen van beide soorten. So wie so zijn de beschrijvingen niet erg op elkaar afgestemd. Zo wordt bij M. thalassinum gesproken over een opvallende gele lengtestreep. Bij M. meridionale staat dit niet vermeld. Omdat die streep op mijn dier duidelijk zichtbaar is, zou je zonder verdere informatie M. thalassinum concluderen. Lijkt me goed om de beschrijvingen aan te passen.

Ik zal het levensstadium in de waarneming nog even aanpassen.
Hans Hartvelt
Doorwerth