Nomada armata man? Zuid-Limburg.

Gestart door paulhoekstra, juni 16, 2019, 21:13:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Dit mannetje wespbij heb ik vorige week op een kalkgrasland in Zuid-Limburg gevangen. Met het boek van Steven Falk kom ik met twijfel uit op Nomada armata en met de tabel van J. Smit loop ik ook een beetje vast tussen Nomada armata en N. femoralis. Hij heeft namelijk een tand op het labrum, maar die zit iets boven het midden (onder het midden bij armata en aan de onderrand bij femoralis), verder klopt voor N. armata niet dat dit exemplaar geen gele vlekken op het achterlijf heeft en de antenne is niet geheel oranje.





groeten,
Paul

wilde

De voor-tibia van man Nomada femoralis is zeer bijzonder: sterk verbreed, bijna driehoekig. Tand op labrum scherp driehoekig.
De antenne flagellomeren zijn oranje, de eerste soms aan de bovenkant iets verdonkerd. Waard: Andrena humilis
Die lijkt het niet te zijn, want de voor-tibia is anders, maar van Nederland ook niet bekend zover ik weet.

Een man armata  lijkt het mij ook niet. Heeft ook een sterk verbrede voor-tibia maar minder dan femoralis en afgerond.
De antenne flagellomeren zijn oranje, de laatste soms aan de bovenkant iets verdonkerd. Waard Andrena hattorfiana.
De tand op het labrum is afgerond en niet scherp. Tergieten 2-6 hebben gele zijvlekken. Die ontbreken en dus twijfelachtig.

Het (Europese) boek van Jan vind ik niet zo toegankelijk. Zijn oude tabel voor Nederland is nog steeds bruikbaar, maar Nomada's blijven moeilijk.

Heb je gekeken naar een man N. stigma? Komt dacht ik niet in Nederland voor (waard Andrena labialis), maar heeft opvallende tandjes onder de middelste antennesegmenten, maar dat zou je wel gezien hebben. Lijkt er verder wel op.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

paulhoekstra

Bedankt Albert! Je hebt helemaal gelijk met Nomada stigma, antennelid 5 tot 10 hebben een stekelpuntje aan de onderkant. Die soort kwam volgens de bijenatlas tot 1973 voor in het oosten van NL en komt sinds enkele jaren weer voor en neemt sterk toe in het zuidoosten van NL. Die soort staat niet in het boek van Steven Falk, daardoor liep ik vast met dat boek. In de Nederlandse tabel van Smit ging ik fout bij de lengte van antennelid 3 ten opzichte van lid 4. Ik dacht dat die iets korter was dan 4, maar die moet veel korter zijn (ongeveer tweederde) van 4. Als ik die afslag neem, dan sleutel ik daarna wel uit op Nomada stigma.  Zie toegevoegd nog 2 extra foto's, 1 van de antenneleedjes (lid 2 zit verstopt in de scapus) en een foto van de midden en achterdij.





groeten,
Paul