Hoofdmenu

Kersentijd

Gestart door WijnandvB, juni 16, 2019, 09:25:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

WijnandvB

 :blink: Maar dan anders. Heeft één van jullie de juiste soortnaam?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Met beeldherkenning kom ik er niet uit.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173910272/.
1 Steenkruidkers - Lepidium ruderale
datum: 2019-06-06
locatie: Sint Philipsland - Zeedijk t.h.v. dorp (ZL)

foto's:






Mvrgr, Wijnand.

wim van wijngaarden

geurherkenning geprobeerd?
mvg wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

WijnandvB

Het rook onaangenaam. Maar ik zou niet kunnen zeggen waarnaar het rook.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

Ik zou L. virginicum overwegen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

WijnandvB

Wanneer ik op de verspreidingsatlas van Floron kijk, komt L. viginucum erg weinig voor in Zeeland. Zie:  https://www.verspreidingsatlas.nl/1704 Dat ik nu net een zeldzame soort aantref, ligt niet voor de hand.
Om die reden denk ik dat ik inderdaad uitkom bij L. ruderale. Niettemin zou ik het leuk vinden om daarvan een bevestiging te zien.

Wat de muizengeur aangaat.... Onze kinderen hebben allerlei kleine huisdieren gehad maar geen muizen in vuile kooitjes  :blink: In de woningen waarin we hebben gewoond, kwam er een enkele keer een muisje op bezoek. Die roken we nadien niet. Misschien herkent één van onze dochters demuizengeur. Die woont al jaren in Amsterdanm in allerlei oude huizen. Daar ritselt het altijd van de muizen.... Maar ja,... vanaf een foto ruik je niets.

Mvrgr, Wijnand.

Rob Koelman

Citaat van: WijnandvB op juni 16, 2019, 16:36:38 PM
Wanneer ik op de verspreidingsatlas van Floron kijk, komt L. viginucum erg weinig voor in Zeeland. Zie:  https://www.verspreidingsatlas.nl/1704 Dat ik nu net een zeldzame soort aantref, ligt niet voor de hand.
Om die reden denk ik dat ik inderdaad uitkom bij L. ruderale. Niettemin zou ik het leuk vinden om daarvan een bevestiging te zien.

De mate van voorkomen is in dit geval natuurlijk totaal géén betrouwbaar determinatiekenmerk. Amerikaanse kruidkers is bekend uit Zeeland en of ie nou zeldzaam is of niet, je kunt 'm dus tegenkomen...

Steenkruidkers en Amerikaanse kruidkers sleutelen in principe prima uit in de flora - ook op andere kenmerken dan geur, bijvoorbeeld het formaat van de vruchtjes. Of die kenmerken nu achteraf nog aan de hand van de foto's te bepalen zijn is in dit geval echter twijfelachtig (goede foto's, maar helaas niet van onderscheidende kenmerken).
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik baseerde [en nóg] mijn mening op t kale voorkomen vn de plant.Het is bekend dat Ruderale na de bloei zijn bladeren praktisch helemaal verliest.
Zag vorige week nog een Virginicum-die was veel groter, veel minder [relatief] breed van boven en had volop blad, terwijl ie ook volop in vrucht stond.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Zou er ook Steenkruidkers van maken. Amerikaanse riekt ook zo sterk niet.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Willemien Troelstra

Hij bloeit volgens mij nog, maar zonder kroonbladeren, hetgeen virginicum uitsluit.
Dichtbloemige zou dan nog een optie zijn, maar de onaangename geur lijkt me een goede reden om het op Steenkruidkers te houden.
Ik zie hier in Rotterdam vooral veel Dichtbloemige kruidkers en wat betreft de maten: hij staat er in alle maten tussen 5 cm (dan is hij onvertakt) en zo'n 35 cm (mooie bonsai boomvorm) voor. De bebladering is in dit stadium onderaan soms helemaal afwezig en soms voor een flink deel nog aanwezig.
groet, Willemien Troelstra

WijnandvB

Ik heb twee detailopnamen toegevoegd aan de waarneming. Beeldherkenning komt nu op L. densiflorum. Wat vinden jullie ervan.
Zie de bijgevoegde beelden.

WijnandvB

Nog een keer een poging om meer zekerheid te krijgen over de soortnaam.

Rob Koelman

Citaat van: WijnandvB op juni 19, 2019, 21:48:37 PMNog een keer een poging om meer zekerheid te krijgen over de soortnaam.

Foto's waarop onderscheidende kenmerken goed te zien zijn zouden in dit geval helpen!

Volgende keer graag een lineaaltje of iets anders mee fotograferen. Dan zijn in ieder geval de precieze afmetingen van de vruchtjes te zien.

Geur is dus NIET te bepalen vanaf foto's, terwijl dat in bepaalde gevallen een belangrijk determinatiekenmerk is...
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

Wijnand, bekijk eens enkele foto's van beide soorten op waarnemingen.be en waarneming.nl, dan zal het wel snel duidelijk worden.
Groeten, Dirk Derdeyn.

WijnandvB

Dat heb ik inmiddels gedaan, Dirk. Hieronder mijn determinatie poging:
L. virginicum is het niet omdat de stengels meer bladeren bevatten en de bloemen in grotere trossen aanwezig zijn.
L. densiflorum is het niet omdat de vruchtjes veel dichter op elkaar staan op de stengel en de stengels a.h.w. dichter op elkaar staan.
Blijft over: L. ruderale.

Echter, mijn vaardigheden schat ik zelf niet zodanig in dat ik met zekerheid kan zeggen dat het deze soort is. En wanneer een ingevoerde waarneming vervolgens enige tijd "open" blijft, slaat de twijfel toe  :blink:

Mvrgr, Wijnand.

WijnandvB

Inmiddels is de waarneming gevalideerd als L. ruderale.

Bedankt voor het meedenken en de tips.