Van levensstadia en afzakkende broeken ...

Gestart door Arp, juni 11, 2019, 14:29:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Zojuist loop ik weer twee keer achter elkaar tegen bizarre zaken omtrent de levensstadia aan. Onbegrijpelijk dat dit nog steeds zo'n klucht is ... sorry hoor ... hoeveel jaar zijn we hier nou al mee bezig om dat fatsoenlijk te krijgen?  :rolleye:

1) Nachtvlinders: Geen exuviae,
Er moet een lege pophuid (exuviae) van een nachtvlinder verplaatst worden van de kevers naar de vlinders, dus ik verander de soort dus in "Nachtvlinder onbekend" en wil het stadium invullen: Geen exuviae beschikbaar (of huidjum of wat dan ook). Staat nu dus als pop, maar dat zou niet moeten en is ook niet handig om de beeldherkenning op in te leren.


2) larve, nimf, larve/nimf ?!?
Vervolgens wil ik even een overzichtje opvragen van de larven van Silpha carinata. Enigszins met buikpijn/walging kies ik voor "larve/nimf" (kevers hebben geen nimfen dus waarom voor die groep niet gewoon bij "larve" blijven?!?) en vervolgens krijg ik precies één foto te zien (bijlage 1) terwijl er tientallen zijn ingevoerd en de meeste ook gevalideerd.

Hmmm ... zou het zijn dat ze niet getoond zijn omdat ze als "larve" in de database staan en dan niet worden opgehaald?

Eens in de oudeversie kijken dan ... want daar hadden we immers uiteindelijk beide opties (waar ook niemand meer iets van begreep natuurlijk)

Nu wordt het nog vreemder(!) In oudeversie.wrn krijg ik voor "larve/nimf" nu 24 plaatjes en voor "larve" 22  (bijlage 2+3)

Bij het verschil tussen beide zit die ene foto die in de nieuwe versie als enige getoond wordt, maar ook nog een andere die in de nieuwe versie ook niet getoond wordt.

:rolleye:  :rolleyes:  O0

Het lijkt me vrij zinloos voor mij om nog te proberen hier een "logica" bij te verzinnen ...

Kevers hebben larven en die worden nooit nimfen genoemd. De term "larve/nimf" is hier een pure vorm van "hypercorrectie" voor het feit dat in sommige andere groepen nimfen soms larven worden genoemd - maar nooit andersom dus(!) In het Frans kan een kever een "nymphe" hebben, maar dat noemen wij dan een pop. En we spreken hier geen Frans, maar Nederlands. Het raakt kant nog wal om bij kevers over "larve/nimf" te spreken want er is echt helemaal niemand die het bij een kever over een nimf zal hebben.

Bij andere groepen, zoals bijvoorbeeld bij Wantsen of Sprinkhanen (beide aparte groepen op wrn die dus een eigen lijst/afhandeling zouden kunnen/moeten hebben) kennen we in het Nederlands in principe alléén nimfen(!), maar daar is onder invloed van het Frans (waar het woord "nymphe" dus voor iets anders gebruikt wordt en waar men voor alles "larve" gebruikt!) en van de de Duitsers die daar eerder dan Nederland in zijn meegegeaan ook het Nederlandse taalgebruik wat verwaterd en wordt er in het Nederlands soms ook de term "larve" gebruikt voor iets wat eigenlijk een "nimf" genoemd zou moeten worden. Dat je er bij die groepen voor kiest om de generieke term voor de jeugdstadia in de Nederlandse weergave "nimf/larve" te noemen (zou in die volgorde moeten zijn!), daar kan ik dan nog mee leven, maar in de database kan en mag er maar één vorm zijn voor die jeugdstadia (even afgezien van "ei") en dat is dan het databasenummer voor "nimf".

Bij weer andere soorten worden zowel de termen larve als nimf gebruikt (en soms nog meer) en wel voor verschillende jeugdstadia. Hier moeten beide dus naast elkaar beschikbaar blijven als keuze bij de invoer/weergave en ook afzonderlijk worden opgeslagen in de database. Als het voor een leek lastig is om die twee uit elkaar te houden kun je overwegen om een optie "larve/nimf" op te nemen, maar dat vergt dan wel een speciale afhandeling bij de weergave waarbij het mogelijk moet worden om niet één jeugdstadium te kiezen maar vinkjes je zetten bij alle drie de keuzes "larve", "nimf" en "larve-nimf" zodat je altijd kunt opvragen wat je hebben wilt.

Voor andere groepen zou het ook geen kwaad kunnen om voor levensstadia met vinkjes een uitgebreidere combi-keuze te kunnen maken (bijvoorbeeld: "eitjes en larven" of "poppen en larven", dus misschien is dat nog eens iets voor een uitbreiding (wens).

Maar hoe dan ook: Zelfs als je uit gemakszucht ervoor kiest om de jeugdstadia bij kevers "larve/nimf" te noemen, dan moeten opslag en weergave natuurlijk wel zodanig met elkaar in overeenstemming worden gebracht dat het duidelijk blijft wat ik invoer en wat ik zien wil en dan ook te zien krijg.

Mocht het zo zijn dat bij kevers momenteel zowel "larven" als "nimfen" en/of zelfs "larve/nimf" in de database gedefinieerd zijn dan moet er zo snel mogelijk een query overheen om ze allemaal in de database onder één noemer te brengen en moet ervoor gezorgd worden dat (ongeacht de uiteindelijke naam op het scherm bij de invoer) alles wat als zodanig wordt ingevoerd ook onder die ene noemer in de database terecht komt.

Bij het opvragen staat het erg klungelig om bij kevers dan een "larve/nimf" aan te bieden in plaats van gewoon "larve", maar ook als dat dan per se zo zou moeten zijn, dan is het onbestaanbaar dat bij die keuze dan niet de juiste dingen uit de database worden opgevraagd. Zelfs als je ze als drie verschillende "stadiumidentificatienummers" zou opslaan (waarom zou me een totaal raadsel zijn), dan nog moet het een fluitje van een cent zijn om bij het opvragen van "larve" deze dan alle drie op te halen.

Maar zoals het nu loopt is het totaal onbruikbaar geworden ... 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#1
Heeft met mijn volgorde te maken. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452497.0
Ik had daar neergezet, omdat ik daar ook al tegenaan was gelopen.
Citeer. Probleem? Als je bijv. imago verandert in imago (volwassen) kunnen de waarnemingen onder imago daar dan ook onder teruggevonden worden? Anders zo min mogelijk namen veranderen.
Maar heb daar geen antwoord op gehad. Maar jij denkt dus, dat dat wel kan.
Larve/nimf is bij kevers bij mij veranderd in larve. Onder andere op verzoek van Douwe.
Exuviae staat alleen bij wesp.... En tot mijn schaamte dacht ik dat het vervellingshuidje was. Waarschijnlijk/ hopelijk ben ik niet de enige sukkel. Dus als het erin komt graag met uitleg.
CiteerVoor andere groepen zou het ook geen kwaad kunnen om voor levensstadia met vinkjes een uitgebreidere combi-keuze te kunnen maken (bijvoorbeeld: "eitjes en larven" of "poppen en larven", dus misschien is dat nog eens iets voor een uitbreiding (wens).
Zoiets had ik al bij wantsen gezet, omdat ik mijn luizengroepjes nergens kwijt kon. Ik had 'groep met verschillende stadia' er bij gezet. Maar misschien is 'verschillende stadia' al genoeg.

Arp

#2
Hoi Thijs,

Er zijn hier in hoofdlijnen twee verschillende takken van sport waarbij dingen mis kunnen gaan:

A ) Keuze van stadia voor opslag in de database. Wat bestaat er wat ik ook afzonderlijk wil kunnen opslaan en opvragen.
B ) Benaming (waarom larve/nimf als er alleen larven zijn; kies ik voor huidje of voor exuviae - snappen mensen wat er bedoeld wordt?)

Hoe je het noemt ( B ) is uiteindelijk minder belangrijk, maar je moet never nooit niet voor het stadium "larve" drie verschillende mogelijkheden in de database hebben (opslag) als het allemaal over hetzelfde gaat. Daar vloeit volgens mij toch wel het hierboven geconstateerde probleem uit voort. Omdat er bij de Wantsen/Sprinkhanen geneuzeld werd over of we het nou gewoon Nederlands "nimf" moesten noemen of in navolging van FR/DE opeens over "larven" gaan brabbelen zijn er her en der opeens 3 opslagvormen gekomen (larve, nimf, larve/nimf) die allemaal hetzelfde betekenen (in dit geval). Dat is kolder. Ongeacht hoe je het noemen wilt, moet het opgeslagen worden als 1 ding, niet drie verschillende.

Als je denkt dat je de gebruikers bij het invoeren of opvragen er mee dient dat ze hun eigen terminologie kunnen kiezen (?!?) dan biedt je bij het invoeren of opvragen van mijn part alle drie de vormen aan, maar dan moet je er bij het opslaan wel een vertaalslag op maken zodat het allemaal samen onder één noemer wordt opgeslagen. Met dat aspect is enorm geklungeld, waardoor in het verleden bijvoorbeeld bij kevers zowel "larve" als "larve/nimf" konden worden ingevoerd en bij het opvragen je dus afhankelijk van de keuze ook slechts één van beide kreeg en voor de ander weer opnieuw je zoekcriterium moest aanpassen. Het is volstrekte kolder om (bij kevers) daar twee opslagvormen voor te hebben, maar als je daar dan voor kiest (Joost mag weten waarom) dan moet je dat dus vervolgens wel consequent afhandelen met een combi-vertaalslag bij het opvragen.

Dat is waar het hoofdzakelijk mis is gegaan met het invoeren van die larve/nimf kolder destijds.

CiteerProbleem? Als je bijv. imago verandert in imago (volwassen) kunnen de waarnemingen onder imago daar dan ook onder teruggevonden worden? Anders zo min mogelijk namen veranderen.
De naam is geen probleem, die moet uit een taalbestandje komen en is sowieso voor Engels, Nederlands, whatever allemaal anders. Dus of je er in NL nou voor kiest om iets "imago" of "volwassen" of "imago (volwassen)" te noemen zou functioneel lood om oud ijzer moeten zijn, maar je moet er uiteraard niet opeens een ander "stadium" bij verzinnen voor "volwassen" als extra naast "imago". Met dat soort dingen is het in het verleden misgegaan volgens mij. Ik neem aan als "workaround" of "quick & dirty fix" om dingen als larve/nimf in te voeren voor veel groepen tegelijk ipv per groep bekijken wat zinvol is.


CiteerExuviae staat alleen bij wesp.... En tot mijn schaamte dacht ik dat het vervellingshuidje was
Uh ... dat is het ook. Het zijn "de afgeworpen kleren". Maar het maakt bij beesten met een volledige gedaanteverwisseling natuurlijk wel uit of het een vervellingshuidje van een larve of van een pop is, dus bij die groepen moet het er wel twee keer in staan (lege larvenhuid en lege pophuid). Bij groepen met een onvolledige gedaanteverwisseling is één term genoeg (vervellingshuidje), want we maken vooralsnog geen verschil tussen 1e, 2e ... whatever stadium nimfen (en larven). Het zijn allemaal exuviae - namelijk van een nimf, larve of pop - maar die zien er dus wel verschillend uit.

CiteerZoiets had ik al bij wantsen gezet, omdat ik mijn luizengroepjes nergens kwijt kon. Ik had 'groep met verschillende stadia' er bij gezet. Maar misschien is 'verschillende stadia' al genoeg.
Dat zou inderdaad een nuttige kunnen zijn voor het invoeren van dergelijke foto's, maar tegelijk moet je je dan ook afvragen wat dat betekent voor het opvragen. Als ik dan namelijk "nimf" opvraag, lijkt het me logisch dat ik die foto's ook wil zien, want daar staan ook nimfen op. Daar zou je dus een intelligente "opvraag-logica" op los moeten laten om een vertaalslag te maken tussen wat de bezoeker zien wil en wat we aan opslagvormen in de database hebben. Dat gaat geheid fout, want je gaat voor mensen invullen wat ze "willen" zien.

Veel beter zou dus een systeem zijn waarbij je:

- Bij het invoeren van een foto in kunt vullen wat er op die foto staat (meer dan één vinkje!)

- Bij het opvragen ook meer dan één vinkje kunt zetten voor het stadium dat je zien wilt

Maar dat zou ze ongetwijfeld een veel te "grote" wens zijn, hoor ik Hisko nu al counteren, dus wat mij betreft gewoon zorgen dat larven als larven worden opgeslagen en niet als drie verschillende dingen en ook weer onder één noemer kunnen worden opgeroepen. Ooit heeft dat gewoon gewerkt ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#3
CiteerUh ... dat is het ook.
Ah dan staat het bij wespen dus toch dubbel. Een keer met een duur woord voor de geleerden en een keer met een simpel Nederlands woord voor de wat simpele gebruikers.  ;D
Dat larve/nimf vallen veel mensen over. Zoals het nu is, zie ik geen voordeel voor larve/nimf. 
Laatste zie ik ook niet gebeuren. Verschillende stadia heeft als voordeel, dat je daarin ook nimfen kunt opvragen als je die samen met volwassen soortgenoten wil hebben. Ook handig bij veel bodemwantsen, berkensmalsnuiten, vuurwantsen, wantsen met broedzorg enz. Een wants, kever met eitjes zou er dan ook onder vallen.

Arp

#4
Het punt is dus dat je dan krijgt dat sommige foto's/waarnemingen met nimfen staan opgeslagen als "verschillende stadia" (met imago's en nimfen) en andere als "nimf" (of larve/nimf of whatever). Wil ik nou alle plaatjes te zien krijgen die we van nimfen hebben dan moet ik dus minimaal twee keer zoeken; 1x met zoekcriterium "verschillende stadia" en 1x met zoekcriterium "nimf" (of vaker als er meer "stadia" zijn waarin nimfen worden ondergebracht.

Strikt genomen kun je dat niet intelligent oplossen, behalve door per waarneming/foto aan te geven wat erop staat (met meer dan 1 vinkje) en per zoekopdracht aan te geven welke stadia je allemaal zien wilt (met meer dan 1 vinkje).

Als bij het zoeken naar "nimf" tegelijk ook "verschillende stadia" wordt opgevraagd krijg je ook volwassenen met eitjes, volwassenen met huidjes etc etc., waar helemaal geen nimf op te zien is.

Als bij het zoeken naar "verschillende stadia" ook "nimf", "imago", "ei" etc wordt opgevraagd heb je hetzelfde als "alle stadia" en voegt het dus niks toe.

"Verschillende stadia" is dus (binnen de huidige mogelijkheden) alleen nuttig om uitsluitend de foto's op te vragen waar verschillende stadia bij elkaar op staan (zonder te weten welke dat zijn), maar dan mis je die foto's dus als je "imago" opvraagt, of "nimf", of "ei" of wat dan ook, want ze zijn niet opgeslagen als "nimf" maar als "verschillende stadia".

Wil ik alle foto's van eitjes zien, dan moet ik dus altijd twee keer zoeken: 1x naar "ei" en 1x naar "verschillende stadia" (en dan zelf weer pattern-matchen of elke foto imago+ei is of toch alleen imago+nimf).

Zelfde voor zoeken naar nimf, huidje of noem het maar.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#5
Citeer1) Nachtvlinders: Geen exuviae,
CiteerBij (nacht) vlinders mis ik nog de volgende stadia:
'vervellingshuidje'
Vervellinshuidje is bij mij al aangevraagd door Violet.  :blink:

Ja maar als verschillende vinkjes niet mogelijk is, is het inderdaad niet op te lossen. Bij Flickr heb je zoiets opgelost met tags. 
Nu staan al mijn bladluisjes op onbekend, maar ook hier bijv mijn stofluisjes https://waarneming.nl/observation/174100700/ .
Bij verschillende stadia valt er tenminste iets op te zoeken.  :-\
Bij aspergetorretje heb ik gekozen voor imago https://waarneming.nl/observation/173288240/ De eitjes op de foto zijn dus nu niet opvraagbaar. Daarvoor zou je hem twee keer moeten invoeren, wat je ook doet met twee soorten op één foto. 

Hisko (als je dit leest)... In hoeverre zijn verschillende vinkjes mogelijk in dit systeem?

hiskodevries

bij een waarneming met twee foto`s kun je het makkelijk oplossen Thijs, bij de ene foto imago en bij de andere nimf
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Het zou kunnen met tags; de mooiste oplossing. Je kan dan alle combinaties maken, maar je moet wel weten wat je doet.

Je kan ook in de beschikbare lijst meer dan één stadium aanvinkbaar maken. Dan heb je een soort tag-systeem, maar heb je alleen de keuze in de context van de soortgroep.

hiskodevries

Citeermaar heb je alleen de keuze in de context van de soortgroep
dat moet ik tegenspreken
als je een verschijningsvorm kiest geldt die over de soortgroepen heen waar die gebruikt wordt check https://waarneming.nl/locations/users/13799/photos/?after_date=2019-05-13&before_date=2019-06-12&species=&species_group=&rarity=&search=&advanced=on&user=&sex=&own_sightings=&validation_status=&life_stage=IMAGO&activity=&method=
en ja een multiselect is dan handig
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

De contextafhankelijke set was dan een suggestie van mij. Een multiset, ook goed, maar liever niet; bij het invoeren van een Tjiftjaf hoef ik "nymph" niet als keuze te hebben. Maar enfin, het gaat om het principe dat je per individu of meervoud, zowel "larve" als "nymph" kan taggen c.q. aanvinken c.q. selecteren etc. Verder laat ik het graag aan de experts over.

(Voor de link die je geeft heb ik geen permissie).

hiskodevries

meten is weten. Ik zie zo her en der al weer nieuwe 'verschijningsvormen' opduiken. Ten bewijze dat die totaal niet gebruikt worden heb ik voor 3 soortgroepen een query gedraaid die per verschijningsvorm het aantal waarnemingen telt. Daaruit kun je opmaken dat 3/4 weg kan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op juni 12, 2019, 07:38:51 AM
Ja maar als verschillende vinkjes niet mogelijk is, is het inderdaad niet op te lossen.
Nu staan al mijn bladluisjes op onbekend, maar ook hier bijv mijn stofluisjes https://waarneming.nl/observation/174100700/ .
Bij verschillende stadia valt er tenminste iets op te zoeken.  :-\
Bij aspergetorretje heb ik gekozen voor imago https://waarneming.nl/observation/173288240/ De eitjes op de foto zijn dus nu niet opvraagbaar.

Ze zijn prima terug te vinden door te zoeken op "verschillende stadia" en "eitjes" Thijs.
https://waarneming.nl/users/13757/photos/?species_group=6&search=verschillende+stadia&advanced=on&life_stage=UNKNOWN
https://waarneming.nl/users/13757/photos/?species_group=16&search=eitjes&advanced=on&life_stage=IMAGO
Vriendelijke groeten,
Henk

gbeersma

Citaat van: hiskodevries op juni 12, 2019, 14:49:41 PM
meten is weten. Ik zie zo her en der al weer nieuwe 'verschijningsvormen' opduiken. Ten bewijze dat die totaal niet gebruikt worden heb ik voor 3 soortgroepen een query gedraaid die per verschijningsvorm het aantal waarnemingen telt. Daaruit kun je opmaken dat 3/4 weg kan

Kreten als 'imago brachypteer' of 'imago macropteer' worden gebruikt voor met name de wantsen, omdat daar dezelfde soort in 2 of meer verschijningsvormen kan optreden, en zijn daar dus belangrijk. Als je dan overzichten uitdraait van groepen waar dit niet speelt is het logisch dat je dan weinig respons krijgt.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Arp

Om maar te zwijgen van koningin en werkster bij kevers ... daar zal ook nooit iemand om gevraagd hebben of die er aub bij mochten lijkt me(!)

Verbazingwekkend dat er wel wat als zodanig is ingevoerd  :rolleyes:

En er zitten dus allerlei dubbelen in die voor het in de eerste bericht van dit topic aangekaarte problemen verantwoordelijk zijn.

Die ene larve en larve/nimf moeten samengevoegd

larvehuidje, vervellingshuidje en exuviae moeten verdeeld worden over larvehuidje en pophuidje, maar dat moet nu dus handmatig want niemand weet/snapt wat een logische keuze voor de waarnemer geweest is bij het invoeren.

En voor kevers zou ik alle macropteer/brachypteer/micropteer gewoon onder imago samenvoegen (zoals Gerard al meldt net). Sommige kevers hebben twee vormen, namelijk wel/niet gevleugeld, maar dat gaat dan over de achtervleugels en komt vooral tot uitdrukking in kleine bultjes op de schouders van de dekschilden (of gebrek daaraan) waar ruimte voor de vleugelaanhechtingen onder zit. Dat verschil ziet van de waarnemers vrijwel helemaal niemand.

De andere kunnen blijven staan. Niks 3/4 dus ;)

Als de bedoeling van "larve/nimf" is dat dit over de groepen heen als zoekcriterium gebruikt kan worden voor "jeugdstadium" dan is dat prima natuurlijk, maar dan moet je het wel voor elke groep een andere naam geven.

Bij vlinders heet dat een rups
Bij hemimetabole insecten een nimf
Bij holometabole insecten een larve
Bij spinnen een spiderling
Bij honden een puppie
etc ...

Dat je dat intern als larve/nimf benoemt, dan stoort niemand zich daaraan (maar vermoedelijk is het gewoon een nummer?), maar je moet er dus never nooit niet op uitkomen dat er twee opslag-entiteiten voor hetzelfde zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#14
Citeerbij een waarneming met twee foto`s kun je het makkelijk oplossen Thijs, bij de ene foto imago en bij de andere nimf
Dat is een oplossing. Klopt wel als ik een imago uit de groep uitgesneden heb. Verwarrend als je bij een foto van de groep met ook imago's nimf zet. Dan moet je er ook een uitsnede van een nimf bij zetten.
CiteerZe zijn prima terug te vinden door te zoeken op "verschillende stadia" en "eitjes" Thijs.
Oeps was even vergeten, dat ik later dezelfde foto met met een uitsnede van de eitjes had toegevoegd. En die foto apart heb benoemd. Een beetje de oplossing van Hisko.

. Verschillende mogelijkheden kunnen aanvinken is dus het handigst. Maar weet nog steeds niet of het te realiseren is.
. Anders Verschillende stadia er bij als keuzemogelijkheid en foto's eventueel apart benoemen. Zullen alleen de fanatieke gebruikers doen.

CiteerEn voor kevers zou ik alle macropteer/brachypteer/micropteer gewoon onder imago samenvoegen (zoals Gerard al meldt net).
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447468.msg2326799#msg2326799
Had ik gedaan, maar Douwe vond vleugellengtes bij kevers hier wel belangrijk. Dus daarom heb ik ze er toch weer ingestopt :rolleye: Wil niet mijn zinnetje doordrukken.
Dat zelfde probleem heb ik met bijv wespen en vliegen. Zie:  https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452497.msg2327563#msg2327563

Duidelijk de problemen in schema gezet Arp  :duim:





Henk Soepenberg

Citeerlarvehuidje, vervellingshuidje en exuviae moeten verdeeld worden over larvehuidje en pophuidje, maar dat moet nu dus handmatig want niemand weet/snapt wat een logische keuze voor de waarnemer geweest is bij het invoeren.

Van die drie is helaas alleen het larvenhuidje nog overgebleven (bij de kevers dus). Vervellingshuidjes en exuviae zullen nu wel bij het stadium 'onbekend' zijn ondergebracht waarschijnlijk..
Vriendelijke groeten,
Henk