Welke schorpioenvlieg zit hier in het hol van de leeuw? => weideschorpioenvlieg

Gestart door Rayan Majoor, juni 06, 2019, 19:45:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173920733/.
1 Gewone schorpioenvlieg - Panorpa communis imago, gezien
datum: 2019-05-27
locatie: Wageningen - Nevengeul (GE)

foto's:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Een mannetje vulgaris, maar die maakt zich echt niet druk om de spin hoor ... dit is één van hun liefste bezigheden. Met een beetje mazzel vindt hij de maaltijd aantrekkelijk genoeg om aan zijn bruid aan te bieden zodat hij, terwijl zij aan het knagen is, lekker .. ehhhmmmm ... enzovoorts  ;D 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

 ;D :duim:
Ik vraag me alleen af: zou zo'n spin niet doorhebben dat er iets in z'n web zit? En zou de spin zo'n schorpioenvlieg dan aanvallen? Schorpioenvliegen, ook dit mannetje, zijn vaak nogal overmoedig door gewoon te blijven zitten terwijl ik overduidelijk met m'n camera op ze af kom dus voor zo'n spin zou dat dan niet zo'n moeilijke vangst moeten zijn...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Ik heb dit vaak gadegeslagen, maar nog nooit gezien dat de spin er warm of koud van werd. Het zijn altijd uitgezogen prooien, dus wellicht is de spin er ook wel gewoon blij mee dat er wordt opgeruimd, maar hoe de spin doorheeft dat het opruimcrew is in plaats van een nieuwe prooi is me wat onduidelijk. Een echte prooi zal wel onrusiger zijn en proberen zich los te worstelen, dus misschien iets in die richting(?) Maar ik ken er geen literatuur over ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Hmm... ja, dat klinkt ook wel logisch. Ach ja, schorpioenvliegen blijven sowieso aparte beestjes :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl