Auw gestoken, Weet iemand wat dit is?

Gestart door curvers, juni 07, 2019, 13:19:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

curvers


die stak mij net, ik maak me zorgen of dat gevaarlijk is, weet iemand welk insect dat is?

alvast bedankt

Frank van de Putte

Het is een larve van een lieveheersbeestje, die steken niet maar ze kunnen vast wel bijten.
Groetjes,

Frank van de Putte

curvers

ok bedankt voor je reactie, dat klinkt ongevaarlijk.
Inprincipe hoef ik me geen zorgen te maken over infectie of nog engere zaken?

curvers

wat ik dan niet snap, die was een stuk groter dan lieveheersbeestje, is wel vreemd dan dat een larve groter is, weet je zeker dat het er 1 is?

Frank van de Putte

Ja ik denk een Aziatisch LHB'tje; https://oudeversie.waarneming.nl/soort/info/8953 Rupsen zijn vaak ook groter (langer) dan de vlinder die ze later worden.
En ze eten bladluizen, geen mensen, het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze wat voor ziekten dan ook overbrengen..

(disclaimer; ben geen arts B))
Groetjes,

Frank van de Putte

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Rayan Majoor

Citaat van: curvers op juni 07, 2019, 13:39:22 PM
wat ik dan niet snap, die was een stuk groter dan lieveheersbeestje, is wel vreemd dan dat een larve groter is, weet je zeker dat het er 1 is?
Inderdaad worden larven vaak groter dan het volwassen dier zelf. De ringelrups bijvoorbeeld wordt als rups drie keer zo groot als de uiteindelijke vlinder
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gerrian

Larve Aziatisch lieveheersbeestje inderdaad, niet gevaarlijk voor mensen voor zover ik weet.

Als voorbeeld van een larve die groter is dan de volwassen kever hier een foto van een oogveklieveheersbeestje op millimeterpapier. De kever is 6-9 mm.