Voszegge en Valse voszegge

Gestart door dirder, juni 07, 2019, 13:16:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Iemand een actuele stand van zaken ivm. dit determinatieprobleem? Ik leef in een regio waar Valse voszegge erg algemeen is en met zorgvuldig gekozen foto's zou ik 90 procent van die planten op waarnemingen.be kunnen laten passeren voor Voszegge. Naar mijn bescheiden mening geven macroscopische vegetatieve kenmerken nauwelijks houvast voor de determinatie. Sommige flora's vermelden ook vruchtkenmerken en microscopische kenmerken, maar deze worden nooit gecheckt. Veel artikels over dit determinatieprobleem zijn uiterst dubieus en beginnen bijvoorbeeld als volgt: 'Voszegge is een uitgesproken oostelijke soort, maar is niettemin inheems in Groot-Brittanniƫ' etc.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

#1
Valse voszegge is bij ons ook erg algemeen. Voszegge heeft bij ons een vrij sterk begrensde verspreiding.

Ik heb Voszegge drie keer mogen ontdekken en was in het veld direct overtuigd dat het geen Valse voszegge betrof. Bij het nadere determineren kwam ik ook geen tegenstrijdige of onduidelijke kenmerken tegen. Als ik nu Heukels' Flora er op na lees, lijkt het onderscheid ook aardig gemakkelijk te zijn.

Bij fotowaarnemingen van Voszegge zijn we bij het valideren erg kritisch en willen we de diagnostische kenmerken goed in beeld zien. Bij Valse voszegge zijn we iets minder kritisch bij het valideren, zeker wanneer deze buiten het bekende verspreidingsgebied van Voszegge voorkomt.