De rode klaproos en stuifmeel

Gestart door rieja, juni 05, 2019, 21:31:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

rieja

Hallo lezer (es),

Ik neem iets waar waar ik niet uitkom. Hopenlijk weet iemand dit wel. Bij de grote rode klaproos zie ik zwartgekleurde meeldraden én geel gekleurde meeldraden bij dezelfde plant. Elke dag een gele tussen de zwarte gekleurde harten van de rode klaproos. De hommels hebben zwart gekleurde stuifmeelzakjes (wat beschreven staat bij de rode klaproos) maar bij de zwarte meeldraden zie ik toch geel stuifmeel (of de hommels hebben dit bij een andere plant gezocht). De klaprozen worden druk bezocht door stuifmeelbezoekers dus het is 'goed' stuifmeel toch? Ik kan nergens vinden waarom er verschil in kleur van de meeldraden zit bij één plant. Kan iemand mij dit duidelijk maken? Het viel mij vorig jaar ook al op. Een paar foto's om duidelijk te maken.

Groet, Ria

nielseimers

De kleur van de helmknoppen verandert gedurende de bloei. Jonge helmknoppen, stuifmeeldragende helmknoppen en oude helmknoppen kunnen allemaal anders gekleurd zijn.

Wat ik hier apart vind, is dat de stempelstralen geel zijn. Dit kenmerk past niet bij Grote klaproos, terwijl de afstaande beharing op de bloem/vruchtsteel, het grote aantal stempelstralen en de even hoog als brede vruchten duiden wel op Grote klaproos. Mogelijk is hier Klaproos ingezaaid en betreft het een cultivar of een niet inheemse variëteit.

rieja

Hallo Niels,

Dank voor het beantwoorden. Ja, de klaprozen zijn jaren terug ingezaaid middels een zakje zaad voor zomerbloemen. De klaproos komt nu elk jaar spontaan op en heeft sinds drie jaar ongeveer de gele harten ertussen. Zou het een grapje van de kweker zijn? Zou dit de verklaring kunnen zijn?

Groet Ria.

Rien Ondersteijn

Inderdaad lijken er verschillende Rhoeas' in omloop te zijn met diverse kleuren [stempel]stralen getuige o.a. deze site https://www.fotosearch.com/FSD745/x75321590/
Groene groe[n]tjes.Rien.