welke vogel Turkije 1

Gestart door berendveenstra, juni 05, 2019, 21:17:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

berendveenstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/173871676
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2019-04-27 Turkey - Antalya
Foto's:


bij voorbaat dank Berend Veenstra
Berend Veenstra

OlivierO

Volgens mij kan je best eens bij de Gorzen zoeken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jacob Molenaar

Het is er in elk geval een van de ortolanen, maar weet niet welke er daar allemaal kunnen.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pdeknijff

Ik vermoed gewone Ortolaan.
Voor Bruinkeel mis ik de (soms heel lichte) oranje-rode tinten hier en daar.
m.vr.gr.,
Peter de Knijff
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

berendveenstra

Het is ook niet de beste foto ;D.

Ik zet hem op ortolaan (onzeker)

Bedankt voor het meedenken
Berend Veenstra

frankneijts

Citaat van: berendveenstra op juni 07, 2019, 16:07:03 PM
..
Ik zet hem op ortolaan (onzeker)

..

Dat lijkt me inderdaad het beste want Bruinkeel is zeker niet uit te sluiten op basis van deze foto. Andere 'ortolanen' (als reactie op de opmerking van Jacob) zijn m.i. uit te sluiten op basis van verspreiding (Steenortolaan) en/of kleur/tekening (Smyrnagors)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Eerste jaars (juveniele) Ortolaan/Bruinkeel zijn inderdaad erg moeilijk soms, maar niet onmogelijk.
Dit kan een tweede KJ, eerste zomer vogel zijn, en die zijn al een stuk gemakkelijker.
Ik heb ooit, te lang geleden (1984), in het Kodachrome 64 tijdperk 15 rollen films op Bruinkelen in alle kleden op een grasveldje in Eilat volgeschoten, materiaal wat later als bron diende voor een met erg goede tekeningen geillustreerd artikel van anderen in Birding World. Was nog in het tijdperk dat zelfs Lars S nog niet wist dat je bij ortolanen een 1ste zomer kleed kon onderscheiden.
In dit kleed verwacht ik bij bruinkeel toch de meer warmere ondertonen, niet die groenig/gele ondertonen welke je hier ziet.
Maar inderdaad, als je op safe wilt spelen is Ortolaan onzeker de veiligste keus.
Gr,
Peter
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Citaat van: pdeknijff op juni 08, 2019, 11:54:06 AM
Eerste jaars (juveniele) Ortolaan/Bruinkeel zijn inderdaad erg moeilijk soms, maar niet onmogelijk.
Dit kan een tweede KJ, eerste zomer vogel zijn, en die zijn al een stuk gemakkelijker.
Ik heb ooit, te lang geleden (1984), in het Kodachrome 64 tijdperk 15 rollen films op Bruinkelen in alle kleden op een grasveldje in Eilat volgeschoten, materiaal wat later als bron diende voor een met erg goede tekeningen geillustreerd artikel van anderen in Birding World. Was nog in het tijdperk dat zelfs Lars S nog niet wist dat je bij ortolanen een 1ste zomer kleed kon onderscheiden.
In dit kleed verwacht ik bij bruinkeel toch de meer warmere ondertonen, niet die groenig/gele ondertonen welke je hier ziet.
Maar inderdaad, als je op safe wilt spelen is Ortolaan onzeker de veiligste keus.
Gr,
Peter

Het ging mij meer om de zinsnede "op basis van deze foto" Peter. Ik herinner me immers een verhitte discussie over deze https://www.natuurpunt.be/nieuws/bruinkeelortolaan-een-nieuwe-soort-voor-belgi%C3%AB-20120511 vogel in Vlaanderen waarbij iets betere foto's ter beschikking waren ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdeknijff

Tja, dat was ik al weer vergeten.
Zijn de argumenten om die Belgische vogel af te wijzen nog ergens terug te vinden?
gr,
Peter
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Citaat van: pdeknijff op juni 08, 2019, 19:32:44 PM
Tja, dat was ik al weer vergeten.
Zijn de argumenten om die Belgische vogel af te wijzen nog ergens terug te vinden?
gr,
Peter

Heb al even gezocht maar zonder succes. Zal Johan Buckens s vragen ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'