Weer 1 uit de categorie gouduilen / herfstuilen?

Gestart door Nightspy, juni 04, 2019, 22:26:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

ObsIdentify weet met 99,1% zekerheid te melden dat dit een 8-ogige bloedzuiger is. Maar het is toch echt een rups (of een bastaardrups). Hij doet mij denken aan een eerdere onzekere soort die Rayan Majoor in de hoek van de gouduilen / herfstuilen plaatste.
Hans Hartvelt
Doorwerth

Rayan Majoor

Zal inderdaad weer iets in de richting van de goud-/herfstuilen zijn. Mogelijk gewone gouduil, maar ben niet zeker
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Nightspy

Hallo Rayan,

Ik was al bang dat we inderdaad niet verder komen dan gouduilen/herfstuilen in het algemeen. Ik zal hem voor mijn statistieken maar niet meetellen als Gewone gouduil, gezien de onzekerheid. Tenzij jij het aandurft om te stellen dat deze rups toch echt geen Agrochola lota is. Dan weten we weliswaar de soort niet, maar is er wel zeker sprake van twee verschillende soorten. Ik heb de foto van de A. lota nog even bijgevoegd.
Hans Hartvelt
Doorwerth

Rayan Majoor

Ik vond eerst de stipjes op het lichaam wat onduidelijk voor Agrochola, maar als ik naar deze foto kijk http://www.lepiforum.de/webbbs/media/f1_2012/82/82635_4.jpg , dan komt het anaalschild voor zover te zien wel weer overeen met A. lota. maar het blijft voor mij onzeker, dit soort herfst- en gouduilen zijn gewoon altijd gokwerk als je ze niet opkweekt en dus zal ik ze als waarneming ook niet goedkeuren. Helaas kom ik de rupsen zelf ook niet vaak tegen dus ik kan zelf ook niet proberen consequent onderscheid tussen de soorten te ontdekken
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Nightspy

Hans Hartvelt
Doorwerth