vos vervaagd in België

Gestart door Oenanthe, juni 10, 2019, 17:40:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Toen ik gisteren de waarneming van een vos in de omgeving van Gent invoerde bleek die waarneming vervaagd. Wat heb ik nou gedaan dacht ik maar ik had niets gedaan. Het systeem had het gedaan. Op waarnemingen.be kan niemand andere waarnemingen van een vos dan zelf ingevoerde oproepen. Alle waarnemingen zijn vervaagd. Wat is hiervoor de reden?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

Ik denk dat de reden zich wel laat raden toch? Niet vanwege zeldzaamheid, maar vanuit de gedachte dat jagers (of lui die de vos geen warm hart toedragen) hun kruit nog even droog houden..
Jelle

Oenanthe

Je kan best gelijk hebben Jelle maar ik hoop toch antwoord te krijgen van iemand die niet, zoals jij en ik, moet veronderstellen maar de werkelijke reden kent.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

wim veraghtert

Wat Jelle zegt, klopt.

Soorten kunnen om verschillende redenen kwetsbaar zijn. Sommige zijn gewoon erg zeldzaam en moeten gewoonweg niet verstoord worden (bijv. bij een serie zeldzame vleermuizen). Andere soorten zijn bij andere doelgroepen 'gegeerd', ook weer om diverse redenen. Orchideeën kunnen worden uitgestoken; mierenbroed van bosmieren is ideaal kanarievoer; voor vossen en processierupsen kan waarnemingen.be een zeer waardevolle informatiebron zijn voor mensen die enkel heil in bestrijding zien.
Vanuit Natuurpunt zijn we allerminst voorstander van ongebreideld bestrijden. Daarom zijn ook dat soort kwetsbare soorten standaard afgeschermd.

Mvg
Wim (werkzaam bij Natuurpunt Studie).
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Oenanthe

Dank voor de toelichting Wim.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips