Toortswants ?

Gestart door Elena, juni 30, 2019, 15:35:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elena

Is dit een toortswants?
Hij zat op zwarte toorts op een braakliggend terrein Overloon.

jck

Dag Elena,

Dit is toch een binnenlandse waarneming? Als je de foto gewoon in de database invoert, krijg je Peribalus strictus (de Zuidelijke schildwants) met een zekerheid van 98+%. Het is hem ook. Mag ik ook vragen waar de naam Toortswants vandaan komt?

James :blink:

Elena

Hi James, dank voor je reactie.
Ik zie mijn fouten, wat betreft binnenlands...eerste keer dat ik dit probeer...sorry !
En ik bedoelde toortsSCHILDwants !

Kan ik dit weer verwijderen, daar het foutief staat ? groetjes, Elena.

jck

Je hoeft niets te doen - als je een bericht op een verkeerde subforum plaatst, dan zal een admin het bericht overplaatsen. Voer je hem ook in? :blink:

James

Elena

Wederom bedankt; voor de hulp/sturing.
Heb inmiddels wat dingen ingevoerd!
Leuk!

Elena

Hi James, nog 1 vraag: ik heb bv dit jaar zo'n 300 wilde bloemensoorten gefotografeerd en gedetermineerd.
Heeft het zin (zo ja wat voor zin?!!) om 'gewone' observaties hier in te voeren?
Alvast bedankt en groetjes!!!!😚

jck

Je kunt Waarneming op twee manieren gebruiken.

1. Het is jouw persoonlijk digitaal opschrijfboekje met alle dingen die je ziet of fotografeert. Met de verschillende filters is alles
    (redelijk) makkelijk terug te vinden. Om het helemaal persoonlijk te maken, kan je ook alles onzichtbaar voor anderen invoeren.
2. Je kunt er ook voor kiezen dat jouw digital opschrijfboekje voor wetenschappelijke doeleinden beschikbaar is. Hoe dat werkt, wordt
    hier beter uitgelegd:
   
   https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=2638.0

Ik denk dat het altijd zinvol is om je observaties in te voeren. Het wel en wee van de doodgewone soorten is ook heel belangrijk. Neem de Huismus - die staat in Waarneming als Algemeen maar sinds 1975 is het aantal mussen misschien wel met 50% afgenomen...Alles helpt (denk ik).

James

Arp

#7
Hallo Elena,

Zoals James al opmerkte : Alles helpt(!)

In de afgelopen tien jaar heeft waarneming zich ontwikkeld tot mijns inziens 'swerelds beste/grootste database van betrouwbaar op naam gebrachte levensvormen (voor zover gevalideerd). Dat is alleen mogelijk doordat veel duizenden deelnemers vele miljoenen waarnemingen met foto's hebben ingevoerd - juist ook van de gewone soorten. Elke foto helpt om juist dat ene aanzicht te leveren wat andere niet tonen, om de (subtiele) variatie in kenmerken te documenteren. Elke waarneming voegt wat toe aan onze kennis over fenologie en verspreiding.

Vroeger moest een mens een referentiecollectie aanleggen van honderden exemplaren van één soort om een beetje te kunnen beginnen met begrijpen hoe de ontwikkeling door het jaar heen en de individuele variatie uitwerkt op het uiterlijk. Vandaag heeft iedereen die zich in een  groep wil verdiepen dankzij waarneming meteen honderden of duizenden "exemplaren" ter vergelijking bij de hand. Dat is een ongelofelijk waardevolle bron van informatie die alleen maar beter wordt als er meer is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Alles lekker invoeren! Ik heb net een beetje in de database rondgesnuffeld en er moet nog veel te ontdekken zijn in het hokje waar jouw wants gezien is.

Probeer dit (als je het leuk/interessant vind)

1. Log in op Waarneming en ga naar de oude website.
2. Kies tab Soorten en klik op Biodiversiteit per hok (5x5km).
3. Als je dan inzoomt op jouw hok en daarop klikt, zie je hoeveel soorten daar bekend zijn. Klik op hok (blauwe letters) en dan
   beland je in een scherm waar je soortgroepen kunt kiezen, tijdsperiodes kunt aangeven enz.  Even snel kijken valt het me op dat
   vooral de insecten slecht in beeld staan. 11 Grote wintervlinder sinds 2000...? Verder veel soorten met slechts een paar of EEN
   waarneming.

Je kunt ook alleen in Overloon Heikant zoeken. Via de oude website gaat dat het makkelijkst (vind ik nog steeds):

1. Begin hier https://waarneming.nl/waarneming/view/175560775
2. Klik op Overloon Heikant en vervolgens op Waargenomen Soorten in de menu rechtsboven. Dan kan je weer rondneuzen in de
   soortgroepen voor dat gebied.

Kamera pakken en naar buiten! ;D ;D ;D

James

Michiel en Milka

Deze reacties van Arp en James zouden meer mensen moeten lezen!  B)
Groet, Michiel

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Michiel en Milka op juli 03, 2019, 23:23:51 PM
Deze reacties van Arp en James zouden meer mensen moeten lezen!  B)

Niet alleen lezen  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Elena

Dankjulliewel allemaal !
Duidelijk.
Ik ga me hierop werpen!