Mogelijke Graslandwimperzwam, materiaal voor verder onderzoek aanwezig

Gestart door Grishja van der Veer, juni 02, 2019, 10:55:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Grishja van der Veer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173609254/.
100 Graslandwimperzwam - Scutellinia minor vruchtlichaam, microscopisch onderzocht
datum: 2019-06-01
locatie: Wagenborgen - Proostmeer (GR)

foto's:






Op lokaal wat meer zandige maar kalkhoudende grond. Maximale diameter vruchtlichamen 4 mm, aan de buitenzijde bezet met geelbruine haren. Sporen met regelmatige conische, afgeronde stekels. Gemiddelde sporenmaten 16.6 x 16.0 um (Q = 1.04, n=10). Mediane lengte setae 300 um, breedte 20.3 um, celwand 4 um dik (n=5). Setae gesepteerd met tot maximaal 10 septa (n=5), aan de basis wat verdund en afgerond. Asci achtsporig, mediane lengte 258 um (n=5). Determinatie via http://www.myfg.org.uk/tombiovis/tombiovis-1.7.2/scutellinia.html

wimperzwam

Om de ornamentatie goed tekunnen beoordelen moet deze gekleurd worden met katoenblauw. Op de foto lijken er sporen aanwezig waarop denk ik scherpe stekels te zien zijn. Indien juist zou ik zeker Sc. legaliae nog eens goed vergelijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Grishja van der Veer

Geachte heer Huijser,

Bedankt voor uw reactie. Ik zal de benodigde kleurstoffen binnenkort aanschaffen.

Voor nu kan ik zeggen dat de sporen stekels hebben die 1.5-2.0 um lang zijn (n=10).

De stekels hebben een ronde top en de zijn ongeveer 3-4x langer dan de basis breed is.

Als ik in de genoemde tabel bij Spore ornamentation "Spines" invoer dan kom ik inderdaad uit bij S. legaliae.

Graag hoor ik uw advies nav. deze aanvullende informatie.

Met vriendelijke groeten,

Grishja

wimperzwam

Belangrijk is ook de maten van de langste randharen bv. lengte x breedte, aantal wortels aan de basis enz. Voorlopig lijkt mij met wat ik op de foto's meen te zien sc. legaliae iets waarschijnlijker.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Grishja van der Veer

Gezien de "stekels"/spines op de sporen van 1.7 um (1.5-2.0 um, n=10) denk ik nu ook dat S. legaliae de meest waarschijnlijke optie is. Ik zal de waarneming als zodanig aanpassen en aanvullende informatie /foto's verschaffen. Voor nu:

Lengte/breedte sporen opgemeten zonder ornamentatie.

Lengte sporen: 18.4 um (17.5-19.5 um, n=10)
Breedte sporen: 18.2 um (17.4-18.7 um, n=10)
Q: 1.01 (n=10)
Lengte stekels op sporen: 1.7 um (1.5-2.0 um, n=10)
Lengte setae: 284 um (180-380 um, n=20)
Breedte setae: 20 um (17.4-23.7 um, n=20)
Celwand setae: 2.8 um (2.0-3.3 um, n=10)
Aantal septa: 4 (afgerond, n=10)
Lengte asci: 257 um (250-270 um, n=5)
Basis van setae verdund/afgeknot en afgerond, maar niet vertakt.
Kleur van de setae met loep 10x bruin tot donkerbruin.

Bedankt voor de hulp bij de determinatie en met vriendelijke groeten,

Grishja




wimperzwam

Voor Sc. legaliae zijn de randharen aan de korte kant en ook zouden er tussen moeten zitten met vertakte basis. Heb je echt de haren op de rand bekeken? Voor mij blijft er twijfel. Als je het zeker wilt weten, wil ik er wel naar kijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Grishja van der Veer

Ik heb nog geprobeerd om een beter beeld te krijgen van de (basis van de) haren die echt aan de rand zitten, maar tot nu toe zonder succes.

Ik zal het de komende dagen nogmaals proberen, maar het lijkt me sowieso noodzakelijk dat de vondst door een expert wordt beoordeeld.

Als u dat zou willen doen dan neem ik uw aanbod graag aan. Laat me weten hoe ik u de vruchtlichamen kan doen toekomen dan regel ik dat zo spoedig mogelijk.

Met vriendelijke groeten,

Grishja

Grishja van der Veer

Ik heb ondertussen een beter beeld gekregen van de marginale setae en sommige hebben inderdaad een vertakte basis en ze zijn aanzienlijk langer dan de maten die ik eerder heb doorgegeven. Daarnaast lijken de sporen duidelijke stekels te hebben (niet afgeknot en zonder tussenliggende wratten).

Ik heb de waarneming zojuist aangepast en aangevuld.

Graag hoor ik uw mening.

Met vriendelijke groeten,

Grishja

wimperzwam

Alles wijst inderdaad in de richting van Sc. legaliae.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Grishja van der Veer

Bedankt voor de hulp bij de determinatie! Ik zal de waarneming aanpassen naar Sc. legaliea.

Er staan in de nabije omgeving nog veel meer vruchtlichamen en ik zal proberen de determinatie verder te onderbouwen in de komende dagen. Katoenblauw is onderweg.

Met vriendelijke groeten,

Grishja