Hoe lang duurt een paring van een Echte wespvlieg?

Gestart door Nightspy, juni 01, 2019, 13:58:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Buren vonden dit stel zweefvliegen in de tuin die ik inmiddels heb gedetermineerd als Echte wespvlieg. Zij vinden dat ze voor een paring wel erg lang aan elkaar vastzitten (inmiddels meer dan anderhalf uur). Voordat ze werden gevangen vlogen ze ook samen en in een potje sleept de ene de andere steeds mee. Dus de vraag  is: is dit wel een paring en zo ja, is het normaal dat een paring zo lang duurt?
Hans Hartvelt
Doorwerth

Jeroen van Soolingen

Leuke waarneming. Het is inderdaad een echte paring. Geen idee hoe lang dat voor deze soort kan duren. Wel heb ik eens gelezen dat over Bij-Woudzwevers die urenlang aan het paren waren. Het kan dus.
Groeten,
Jeroen van Soolingen

Nightspy

Dag Jeroen,

Hartelijk dank voor je reactie. De buren kwamen met de mededeling van Siamese tweelingwespen. Het is dus geen Siamese tweeling en het zijn ook geen wespen. Na 5 uur in een potje zaten ze nog steeds aan elkaar vast en daarom heb ik ze maar vrij gelaten. Het is inderdaad een heel apart gezicht om ze aan elkaar de lucht in te zien vliegen. Het feit dat ze allebei naar een andere kant zijn gesitueerd, weerhoudt ze er kennelijk niet van om in een keurig rechte lijn omhoog te vliegen.
Hans Hartvelt
Doorwerth