Hoofdmenu

bastaard viooltje?

Gestart door sjaakvantiel, mei 30, 2019, 22:02:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173332202/.
1 Akkerviooltje - Viola arvensis bloeiend, veldwaarneming
datum: 2019-05-28
locatie: Vorden - Hackfort (GE)

foto's:




Vindt deze exemplaren wel aardig blauw voor Akkerviooltje. vrijwel altijd zie ik ze fletswit met geel en eigenlijk geen blauw. En vooral ook een slag kleiner, maar dat kan afhankelijk zijn van de grond. Leemrijk vs. zand. Obs geeft met voorsprong Akkerviooltje aan.
Kopieer naar klembord Terug naar waarneming

nielseimers

Ik vermoed dat Viola x contempta klopt, de kruising tussen Akkerviooltje en Driekleurig viooltje  :right: Ik heb Driekleurig viooltje slechts enkele keren gezien, deze is echt enorm variabel in kleur. Maar waar ik hem vind, tref ik vrijwel altijd de kruising aan met Akkerviooltje. Deze heeft hele lichtpaarse, bovenste kroonbladen.

Citaat van: nielseimers op juni 24, 2018, 15:32:40 PM
Driekleurig viooltje, Akkerviooltje en hun kruising:
Viooltjes zijn bekend om hun kruisingen en kunnen uiterst lastig op naam te brengen zijn. Er komen geregeld waarnemingen binnen van de kruising tussen Driekleurig viooltje en Akkerviooltje, maar de diagnostische kenmerken zijn vaak slecht zichtbaar. Ook Tuinviooltjes kunnen enorm op Driekleurig viooltje lijken en hier verder mee kruisen. In veel gevallen is het daarmee ondoenlijk om vast te stellen met welke soort je te maken hebt, maar met onderstaande kenmerken op de foto, kunnen we met iets meer waarschijnlijkheid het taxon vaststellen. Probeer altijd de verticale lengte van de bloem op te meten.













Driekleurig viooltjeViola x contemptaAkkerviooltje
BloemPlatPlat tot licht komvormigKomvormig
Bovenste kroonbladenDuidelijk langer dan bovenste kelkbladenGelijk in lengte met bovenste kelkbladenKleiner dan bovenste kelkbladen
BloemkleurBlauwpaars met geelCrèmegeel met blauwpaarsCrèmegeel, soms met blauwpaars
Verticale lengte bloem18-22 mmIntermediair, maar meer als Akkerviooltje8-12 mm
Boog van de bloemsteelNiet opvallend grijsblauwOnduidelijk grijsblauwGrijsblauw

Opmerkingen:

  • Kleinbloemige Tuinviooltjes kunnen sterk op Driekleurig viooltje lijken. Tuinviooltjes zijn ontstaan uit kruisingen tussen Viola tricolor, Viola lutea en Viola altaica. Tuinviooltjes hebben echter over het algemeen net wat grotere kroonbladen, dus als de bloem (verticaal meten) meer dan 22 mm is, is de kans op een zuiver Driekleurig viooltje klein.
  • Akkerviooltje waarbij de top van de bovenste kroonbladen paars is, behoren tot Viola arvensis ssp. megalantha. Deze ondersoort heeft ook iets grotere en vlakkere bloemen.
  • Driekleurig viooltje met gele en witte kroonbladen wordt Viola tricolor subsp. subalpina genoemd. Deze ondersoort komt voor op bergen en wordt hier dus niet verwacht.
  • Driekleurig viooltje in de duinen wordt Duinviooltje (Viola tricolor subsp. curtisii of subsp. maritima) genoemd. Deze vormt lange uitlopers, is lichter paars van kleur en heeft minder geel in de bloemen.
  • Driekleurig viooltje die volledig paars van kleur zijn, worden Viola tricolor var. polychroma genoemd.

Referenties:
Tekst: Niels Eimers (2018).

sjaakvantiel

Dag Niels, het lijkt mij ook -gezien jouw beschrijving- een kruising tussen de 2 genoemden. Mijn eerste impuls was driekleurig, doch Obs. verkoos Akkerviooltje. Tussen de bloemen onderling zit ook wel wat verschil in blauwe zweem. Het zijn meerdere planten. In ieder geval waren de bloemen beduidend groter dan akkerviooltje, de kromming van de bloem zit er ook in. Bedankt voor je uitleg. Groet. Sjaak.