asymmetrisch

Gestart door Gerrian, mei 29, 2019, 17:31:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Ondanks het feit dat er een goede soortzoeker van kameelhalsvliegen bestaat, vind ik het determineren nog best lastig. Ik vind het vaak moeilijk om goed te zien bij welke vleugel hoort en was dan ook blij dat deze kameelhalsvlieg even de vleugels wijd deed. Maar nu blijkt hij asymmetrisch te zijn. Links lijkt hij heel aardig op de P. notata die ik een paar weken geleden ving, maar rechts zien pterostigma en aders er anders uit. Toch maar besloten dat P. notata het meest in aanmerking komt. Komt asymmetrie in de vleugels vaker voor?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173343930/.
1 Phaeostigma notata imago, handvangst en losgelaten
datum: 2019-05-29
locatie: Hoge Veluwe - Otterlosche Zand (GE)

foto's:


Arp

Hoi Gerrian, (kleine) "afwijkingen" van de "norm" in de vleugeladering zijn bij kameelhazen schering en inslag. Soms zijn ze in beide/alle vleugels gelijk, soms maar in één vleugel en soms links en rechts een andere afwijking ...

;D :wacko: :police: O0  :rolleye:

Sommige afwijkingen zijn ook precies zo dat ze dan in een belangrijk kenmerk opeens op aderingskenmerken van een andere soort lijken, wat natuurlijk voor verwarring zorgt dan. Je moet je dus nooit op één kenmerk "blindstaren" maar altijd het hele beest bekijken. En dat heb je hier goed gedaan dus, want het is inderdaad een Phaeostigma notata  :duim:



Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Bedankt Arp. De waarneming werd vrij snel goedgekeurd, dus ik wist al dat ik goed zat met de determinatie, wat natuurlijk een mooie opsteker is. Ik baalde er een beetje van dat ik de kop niet goed op de foto had staan (ik verwachtte niet dat het beestje zo snel zou wegvliegen), waardoor ik determinatiekenmerken miste. De volgende probeer ik nog beter op de foto te krijgen, ik vind het leuke beestjes.