wie kent deze zoutminnende dan wel zouttolerante plant? (2)

Gestart door ruudcosters, mei 29, 2019, 12:07:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudcosters


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/171925072/.
1 Plant onbekend - Plantae indet. vegetatief, veldwaarneming
datum: 2019-05-09
locatie: Hondsbossche Zeewering (NH)

foto's:




Nathalie De Somer

Ik denk aan Gewone melkdistel. Controle op melksap is vaak nuttig bij twijfelgevallen.
Vr groet
Nathalie

Rien Ondersteijn

In dit geval misschien subsp. Maritimus -die heeft vaker die rooie bladrandjes.
Groene groe[n]tjes.Rien.

gertjanvannoord

Maritimus is toch een subsp/var van akkermelkdistel? Of is er ook nog een maritimus versie voor de gewone?
Gertjan van Noord

Rien Ondersteijn

Klopt ja.  :duim:-ik had niet gezien dat Nathalie Gewone schreef.
Maar idd bedoelde ik Arvensis/Maritima-die smalle zijslippen passen daar goed bij.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Akkermelkdistel is dit niet. Het gaat om Gewone of Gekroesde melkdistel. In jong stadium zijn die twee niet altijd goed te onderscheiden. Ik neig hier meer naar Gekroesde melkdistel vanwege de smalle tanden en het dikke, glimmende blad zonder brede eindlob.

ruudcosters

Allen bedankt voor de nuttige reacties. Ik zet de soort op gekroesde melkdistel met een vraagteken.
Ruud

Nathalie De Somer

Intussen staat de waarneming weer op Melkdistel spec., aan de kust en in de spatzone zijn de soorten wat vleziger, wat scherper gestekeld en slanker van blad. Wellicht lukt het je om wat kenmerken in beeld te brengen Ruud. De bladvoet aan de stengel, de bloeiwijze en de vruchten kunnen allemaal gebruikt worden om de soort te bepalen.

vriendelijke groet
Nathalie

ruudcosters

Nathalie,

Bedankt voor je reactie. Jammer genoeg kan ik pas volgende week proberen om de plant terug te vinden en beter te fotograferen.

Met vriendelijke groet,
Ruud Costers