Grote bevernel - blijkt uiteindelijk Javaanse peterselie !!

Gestart door ges, mei 28, 2019, 23:03:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

ges

Deze vegetatieve planten ingevoerd als Grote bevernel. Er is twijfel over de juistheid van de soort. Planten staan juist in het slikrandje in de intergetijdenzone (Oude Maas), regelmatig met de voetjes in het water dus. Betreft dit mogelijk een andere soort ?
Het betreft deze waarneming
https://hwl.waarneming.nl/waarneming/view/173228006
Grote bevernel - Pimpinella major gezien op 2019-05-27 's-Gravendeel - Polder Groot Koninkrijk
Foto's:








bij voorbaat dank Frank van Gessele
groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

#1
Ik zie er geen [grote] Bevernel in.Maar t alternatief laat nog even wachten-komt me bekend voor.Maar de lichtinval is vreemd.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Apart geval, heb je er nog aan geroken? Ik kan niet iets beters verzinnen, maar vind het inderdaad niet ogen als Grote bevernel.
groet, Willemien Troelstra

Rob Koelman

Bij dit soort grotere schermbloemigen in een oeverzone denk je eerder aan engelwortel, grote watereppe of waterscheerling. Maar ook voor deze soorten klopt de bladrand van de deelblaadjes niet. Maar wellicht gaat het om atypische jonge bladeren in een schaduwsituatie (?).
Met vriendelijke groet, Rob

ges

Ja, ik ken deze soort van de Kop van de Oude Wiel; daar is dit een dijkplant. Wat dat betreft past hij niet echt in dit habitat.  Misschien is Kleine watereppe dan een kandidaat, gezien de gekartelde deelblaadjes ?
groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

Kan ik me ook niet voorstellen-die heeft veel scherpere tanden en regelmatige deelblaadjes.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Een tijdje eerder waren deze planten hier ook aangetroffen.

17-05-2019:
waarneming.nl/waarneming/view/172471139

19-06-2018:
waarneming.nl/waarneming/view/164128769

Willemien Troelstra

Gezien de dubbelgeveerdheid en de gesteelde blaadjes valt Grote bevernel af. Daarvan staat expliciet enkelgeveerd in de flora. Waterscheerling lijkt me voorlopig de beste kandidaat van wat er is genoemd. Er zijn afbeeldingen van bladeren van Waterscheerling die hier wel wat op lijken. Zoals deze: https://www.biolib.cz/en/image/id3149/ en http://www.habitas.org.uk/flora/species.asp?item=3674.

Maar, ik sluit nog niet uit dat het wat anders is. Later nog eens kijken (naar hogere bladeren en/of bloeiwijzen) lijkt me wijs. Maar of Frank daar nog aan toekomt voor zijn verhuizing... Misschien kan iemand anders uit de Hoekse Waard het opvolgen.
groet, Willemien Troelstra

ges

Dank allen voor het meedenken en de suggesties.
@Willemien: ik ga in juni zeker nog terug. Waterscheerling is niet echt een plant van het zoetwatergetijdengebied.
Wordt vervolgd dus.
groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

Ik geloof ook niet echt in Waterscheerling.Die is o.a. zeer scherp gezaagd.
Als Frank teruggaat [  :duim:] dan hoop ik dat hij t voor mekaar krijgt om de gehele plant te isoleren en dan te fotograferen,zodat je de hele habitus te zien krijgt.Behalve natuurlijk nog andere onderdelen v/d plant.
Groene groe[n]tjes.Rien.

ges

Ik ga m'n best doen, Rien. Maar ze staan wel tussen andere planten, dus dat is lastig.
groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

En als t nou s helemaal geen Schermbloemige blijkt te zijn...? :huh:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#12
Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 30, 2019, 20:06:57 PMEn als t nou s helemaal geen Schermbloemige blijkt te zijn...? :huh:

Hmm, heb je de tweede foto al goed bekeken? Lijkt me een 'ideaalplaatje' van een vegetatieve schermbloem...  B)

Hieronder nogmaals:
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rob Koelman op mei 30, 2019, 20:25:17 PM
Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 30, 2019, 20:06:57 PMEn als t nou s helemaal geen Schermbloemige blijkt te zijn...? :huh:

Hmm, heb je de tweede foto al goed bekeken?


Had ik zeker bekeken Rob,maar ik reageerde meer uit balorigheid vw t ontbreken van een naam.
Groene groe[n]tjes.Rien.

ges

Terug geweest naar deze groeiplaats. Planten bloeien nog altijd niet. Nieuwe foto's gemaakt en aan de waarneming toegevoegd. Ik weet niet of het nu veel duidelijker wordt dan vier weken geleden. Dacht nog even aan Roomse kervel, die aan de noordoever van de Oude Maas staat (Carnisse grienden), maar dat blad lijkt toch fijner geveerd.
groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

#15
Complimenten Frank ! En nog goeie foto's gemaakt ook . Is er in de tussentijd misschien gemaaid, omdat alle riet etc eromheen weg is ?
En dat daarom deze plant nog niet bloeit ?
Ik begin meer en meer te vermoeden dat Willemien en Rob t goed hebben gezien met Waterscheerling.
Groene groe[n]tjes.Rien.

ges

Nee, er is absoluut niet gemaaid. Is een moeilijk toegankelijke rivieroever. Er staan bij mekaar enkele tientallen planten op een klein schiereilandje aan de Oude-Maasoever.  Die alleenstaande plant is er een van. Ik denk dat ze zeker nog zullen gaan bloeien, schat in dat dat over enkele weken het geval zal zijn. Bedankt Rien voor de suggestie. Ik wacht nog even eventuele verdere reacties af.
groeten,
Frank van Gessele

ges

groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

ges

Vanmorgen bij laag water wederom terug geweest naar de locatie aan de oever van de Oude Maas. De planten zijn blijkbaar in trek bij de ganzen want ik vond aanvankelijk alleen nog enkele vegetatieve plantjes. Gelukkig stonden er tussen hoge vegetatie 2 hoge planten die juist in bloei zijn gekomen. Ik heb daarvan enkele foto's aan de waarneming toegevoegd. Ik hoop dat de laatste foto's  meer duidelijkheid geven om de soort vast te stellen. Benieuwd of iemand uitsluitsel kan geven.
groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

Frank- je hebt al aardig je best gedaan !
Ik kan maar geen omwindselbladen ontdekken; dat pleit voor Cicuta.Ook de vele omwindseltjes zeggen dat.Maar dat blád...!
Ook mis ik nog de typische bolvorm van de hele schermbloem.Maar dat zou nog kunnen komen....
[er zijn meerder soorten Cicuta,maar dat zou bijzonder zijn]
Groene groe[n]tjes.Rien.

ges

Ik begin langzamerhand overtuigd te raken van Cicuta. Bladvorm heeft bij vergelijking toch zeker overeenkomsten. Bijzonder is toch dat de soort nimmer in de Hoeksche Waard is gevonden en in ZW-Nederland zeldzaam is, zeker niet bepaald een plant van het zoetwatergetijdengebied (zoals hier).
Maar Waterscheerling lijkt me de beste optie. Ik zal de soortnaam aanpassen. Rien en de anderen veel dank voor het meedenken.
groeten,
Frank van Gessele

ges

Niels is nog niet overtuigd. Heb 'm nu op een onzekere Waterscheerling gezet. Commentaar en suggesties nog altijd welkom
groeten,
Frank van Gessele

Rien Ondersteijn

Één suggestie/verzoek nog : of je nog terug gaat ? [Als ik in de buurt zou wonen zou ik je brengen..!]
Ik zou graag latere foto's willen zien, vooral van de t omwindsel en de omwindseltjes.
Wat nóg zuiverder werkt is een stuk [wortel] uitgraven en opkweken.
Maar vooralsnog : je hebt er goed werk van gemaakt !  :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

ges

Het is (op dit moment) niet zo ver weg. Maar met een verhuizing (buiten de provincie) op til gaat het me niet meer lukken om komende week  nog terug te gaan. Als we er niet uitkomen draag ik het probleem over aan de plantenwerkgroep van Hoekschewaards Landschap. Eens zal het mysterie toch worden opgelost...
groeten,
Frank van Gessele

Willemien Troelstra

De bladvorm blijft vreemd, maar verder klopt de nieuwe informatie met Waterscheerling: geen omwindselbladeren maar wel smalle omwindselblaadjes. De stengel is rond gestreept (niet het bovenste deel waar het bloeischerm aan zit, maar het stuk verder waar de bladeren zitten).

Er is een Noord amerikaanse Cicuta: Cicuta maculosa die blad lijkt te hebben dat wat meer lijkt op wat we bij deze plant zien. Ik heb echter nog geen determinatiesleutel/lijst met verschilkenmerken gevonden tussen Cicuta virosa en Cicuta maculosa.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Ik denk dat ik er uit ben!! ;D Al is dat mogelijk geen beste zaak, want de soort gedraagt zich in sommige landen invasief. Volgens mij is dit Oenanthe javanica (Waterselderij genoemd in het Engels). Deze soort is ook in de handel als cultivar Oenanthe javanica 'Flamingo', maar zo te zien niet in Nederland. Deze cultivar is zelfs al eens eerder gevonden door Albert Dees, zie waarneming.nl/waarneming/view/143736480.

Even ter samenvatting, dit zijn de waarnemingen van de betreffende planten:
19-06-2018: waarneming.nl/waarneming/view/164128769
17-05-2019: waarneming.nl/waarneming/view/172471139
27-05-2019: waarneming.nl/waarneming/view/173228006
16-06-2020: waarneming.nl/waarneming/view/194801159
14-08-2020: waarneming.nl/waarneming/view/198637049

Vooral de laatste waarneming laat m.i. overtuigende foto's zien:








Rien Ondersteijn

Proficiat Niels  !   :duim:
Eindelijk gevonden.Het lijkt wel een Engelse detective.
Dat invasieve valt nog enigszins mee lijkt me.Alle vindplaatsen zijn nog alleen van die plek.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Mooi speurwerk Niels! Op de laatste foto is idd (met wat inzoomen) de vijftandige 'Oenanthe-kelk' te zien.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ges

Puzzel eindelijk opgelost ! Dank speciaal aan Niels voor zijn niet aflatende speurwerk en ook alle anderen voor hun suggesties en het meedenken.
groeten,
Frank van Gessele