Lijkt keuze tussen Parelhoen- of Karbolchampignon; nog een andere kanshebber?

Gestart door sjaakvantiel, mei 27, 2019, 21:58:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173255664/.
2 Champignon - Agaricus spec. vruchtlichaam, verzameld (in collectie), veldwaarneming
datum: 2019-05-27
locatie: Toldijk - Bakermarksedijk e.o. (GE)

foto's:









Chromaat geel verkleurend. Geen anijslucht, maar vissig o.i.d. Lijkt Karbol, maar heeft geen knolvormige voet, eerder schuin aflopend met een kleine punt. Parelhoenchampignon lijkt niet zulke schubjes te hebben. Ze staan aan de rand van groenafval (o.a. half vergaan riet, tuinafval, grasmaaisel, takjes en zo-composterend). De ondergrond is lemig kalkhoudend. Ik kon niet meer foto's plaatsen. After Bite gaf geen verkleuring, of mogelijk iets bruinig vlees. Verleden jaar stonden hier ook zulke zwammen en dacht toen aan Slanke Anijs, maar die lucht niet geroken. Het waren 2 exemplaren op 50cm afstand, Beiden verkleurden geel. De hoed-kleur verschilde; de tonvormig was witter en met kleine schubjes, de vlakke zwam was veel schubbiger en bruiner, Het zouden ook nog eens verschillende soorten kunnen zijn. Op 31-08-2018 heb ik een soortgelijke champignon gemeld. Henk Huijser zei dat de kenmerken (toen) wezen op Karbolchampignon. De zwammen van de inzet zijn nu wel duidelijker meer geschubd. dan toen. Weidechampignon lijkt me ook een mogelijkheid (steelvoet lijkt er beter op) omdat de exemplaren ook enigszins rood verkleuren, maar zo chromaatgeel verkleurend doen ze volgens mij niet. Ben zeer benieuwd (al de 4e poging om zulke zwammen op naam te krijgen). Of mag ik de lamelsnede hier lichtgekleurd noemen? Sporee donkerbruin. Dan is het duidelijker.