Determinatie correct?

Gestart door Marian Jagers, mei 27, 2019, 12:14:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian Jagers

In verband met een schimmel (een Halmverstikker spec., Epichloƫ spec) op de stengel van deze grassoort, wil ik graag weten om welke grassoort het gaat. Kan dit de Gestreepte witbol, Holcus lanatus zijn?
Zie https://waarneming.nl/observation/173123515/

Groeten Marian

Rien Ondersteijn

Als ik zo de behaarde stengel ,de polvormende plant,het gestreepte blad,het tongetje en de knopen op de stengel zie lijkt me dit helemaal juist.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Marian Jagers

Bedankt Rien.
Voor het determineren van de Halmverstikker is de waardplant van belang.
Groeten Marian

Rien Ondersteijn

Halmverstikker ? ? wat een aparte naam !
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

In vegetatief stadium lijken Gestreepte witbol, Zachte dravik en IJle dravik sterk op elkaar. Ik gebruik zelf altijd de mate van vergroeidheid van de bladschede om onderscheid te maken.

Marian Jagers

Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 27, 2019, 17:32:08 PM
Halmverstikker ? ? wat een aparte naam !
Hi Rien,

Een parasiet op gras. Aangetaste stengels komen niet tot bloei vandaar de naam neem ik aan.
De manchetten bestaan uit een stroma (een steriel weefsel) waarin een groot aantal hele kleine vruchtlichaampjes (flesvormig) zijn ingebed. De toppen (zichtbaar als de glazige bolletjes) komen bij rijpheid net boven het stroma uit).
Er zijn helaas in die bolletjes nog geen sporen aanwezig. Ik zal nog wat geduld moeten hebben.

Groeten Marian

Marian Jagers

Citaat van: nielseimers op mei 27, 2019, 18:50:57 PM
In vegetatief stadium lijken Gestreepte witbol, Zachte dravik en IJle dravik sterk op elkaar. Ik gebruik zelf altijd de mate van vergroeidheid van de bladschede om onderscheid te maken.

Bedankt voor de opmerking Niels.
Zachte dravik werd door iemand van de excursie genoemd. Ik (niks van grassen wetend) controleerde deze suggestie en kwam door de paarse strepen uit bij Gestreepte witbol.
Ik heb nog een pluk vers gehouden gras buiten staan. Kan een extra foto van de bladschede helpen of de een of de andere soort te bevestigen?
Het substraat is van belang bij het determineren van Halmverstikkers.
Groeten Marian

nielseimers

Citaat van: Marian Jagers op mei 27, 2019, 19:09:00 PM
en kwam door de paarse strepen uit bij Gestreepte witbol.

Zachte dravik en IJle dravik hebben ook paarse strepen aan de basis van de stengel.

Rien Ondersteijn

Als ik bovenstaande link open zie ik duidelijk Witbol... Klopt dat met de vraag op dit Topic ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Marian Jagers

Inderdaad gaat het in de topic en met de waarneming om dezelfde vondst.
Bijgaand nog een foto van de tongetjes.
Groeten Marian

Marian Jagers

Inmiddels is de schimmel gerijpt en enkele halmen in het meegenomen graskluitje ook.
De vorm van de aar, lijkt me een bevestiging dat het inderdaad om Gestreepte witbol gaat.
Bij de waarneming was ondertussen de opmerking geplaatst "dat de naam op het forum bevestigd was" maar gezien er meer namen genoemd werden, was dit voor mij een onduidelijke opmerking.

Groeten Marian