Hoofdmenu

Elzenboktor?

Gestart door jan-henk, mei 25, 2019, 23:15:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan-henk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/172446442/.
1 Elzenboktor - Poecilium alni imago, gezien
datum: 2019-05-16
locatie: Fochteloërveen - Bankenbosch (DR)

foto's:

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

jan-henk

Dank, nu de goedkeuring nog, wat vrijlang duurt denk ik

Douwe van der Ploeg

Tsjah, validatoren zijn ook gewoon vrijwilligers die vele andere dingen te doen hebben, en ook zelf af en toe eens naar buiten willen. De goedkeuring doen ze niet voor jou, maar voor de database.
Douwe van der Ploeg

jan-henk

Bij goedkeuringen weet ik dat bij dezelfde soort, zo mogelijk, een goede vergelijk heb  :blink:

Eveline68

zo die sta mooi op de foto.

jan-henk


Frank van de Putte

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 26, 2019, 23:25:31 PM
De goedkeuring doen ze niet voor jou, maar voor de database.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Douwe, ik keur bij de spinnen ook veel verzamelsoorten goed, (Pardosa spec., Clubiona spec., Philodromus spec etc.)
Zulke "verzamelsoorten" zijn natuurlijk niet erg "interessant" voor de database, dus eigenlijk doe ik dat puur voor de waarnemers.

Voor mij is het voorlichten van de waarnemers ook zeker een factor, en door het goedkeuren van verzamelsoorten kun je veel waarnemers toch tevreden stellen, dat ze in de juiste "hoek" zitten.
Groetjes,

Frank van de Putte

jan-henk

Citaat van: Frank van de Putte op mei 27, 2019, 22:15:08 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 26, 2019, 23:25:31 PM
De goedkeuring doen ze niet voor jou, maar voor de database.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Douwe, ik keur bij de spinnen ook veel verzamelsoorten goed, (Pardosa spec., Clubiona spec., Philodromus spec etc.)
Zulke "verzamelsoorten" zijn natuurlijk niet erg "interessant" voor de database, dus eigenlijk doe ik dat puur voor de waarnemers.

Voor mij is het voorlichten van de waarnemers ook zeker een factor, en door het goedkeuren van verzamelsoorten kun je veel waarnemers toch tevreden stellen, dat ze in de juiste "hoek" zitten.

Dan is het voor de waarnemers wel interessant dat ze de juiste goedgekeurde soort te zien krijgen voor een goede vergelijk.
Frank u bent wel één van de weinige die voor mij als waarnemer goed bezig bent naar mijn mening daar steek ik ook wat mee op.  :duim:
vr dank Jan henk

Douwe van der Ploeg

#9
Citaat van: Frank van de Putte op mei 27, 2019, 22:15:08 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 26, 2019, 23:25:31 PM
De goedkeuring doen ze niet voor jou, maar voor de database.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Douwe, ik keur bij de spinnen ook veel verzamelsoorten goed, (Pardosa spec., Clubiona spec., Philodromus spec etc.)
Zulke "verzamelsoorten" zijn natuurlijk niet erg "interessant" voor de database, dus eigenlijk doe ik dat puur voor de waarnemers.

Voor mij is het voorlichten van de waarnemers ook zeker een factor, en door het goedkeuren van verzamelsoorten kun je veel waarnemers toch tevreden stellen, dat ze in de juiste "hoek" zitten.

Ik vermoed dat je de intentie van mijn bericht verkeerd begreep: ik bedoelde meer dat je validatoren niet als "personeel" moet zien, en dat goedkeuringen niet bedoeld zijn zodat de waarnemer bevestiging van een waarneming heeft. Wat mij betreft ligt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van een ingevoerde waarneming voor een heul groot deel bij de waarnemer: als die niet zeker is, dient die de waarneming op onzeker in te voeren, of als een verzamelsoort, of navraag te doen op het forum, of goede bronnen te raadplegen. En tuurlijk, iedereen maakt fouten, dan is een  :right: erg fijn (en ook voor degenen die later komen), maar gewoon invoeren en licht geïrriteerd reageren als ie niet snel wordt gevalideerd is weer een ander uiterste. Een validatie zou niet voor de waarnemer uit moeten maken.

Maar uiteraard is een database met veel gevalideerde waarnemingen nuttig voor alle waarnemers, daar vallen ook verzamelsoorten onder.
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

Ik denk dat iedere waarnemer weleens twijfelt over z'n "determinatie", ik ook , zeker bij groepen waar ik weinig van weet. Dus dan is een groen vinkje zeker best belangrijk voor waarnemers.
En als iedere waarnemer z'n "onzekere" waarnemingen op het forum zou gooien dan zou het ook een chaos worden, waar we niet op zitten te wachten.

Ik denk dat zeker bij nieuwe waarnemers het verwachtingspatroon van de validatie wat verkeerd is. Als ze bijvoorbeeld beginnen met dagvlinders en libellen, die worden over het algemeen zeer snel beoordeeld, en vervolgens gaan ze ook moeilijke groepen als kevers, vliegen etc. op de foto zetten, en dan gaan ze zich afvragen waarom deze niet worden beoordeeld...

Feit is in elk geval dat er bij de moeilijke soortgroepen veel minder admins zijn, pak 'em beet 1 admin is op de tig duizend waarnemers, en dat valt gewoon niet bij te houden in deze maanden.
Bij deze groepen ontstaan gewoon achterstanden in de zomer, die we in de winter proberen weg te werken.
Groetjes,

Frank van de Putte

jan-henk

Beide bedankt voor uw reactie, aangezien ik voor mij zelf ook een administatie van mijn eigen gevonden soorten bijhou, zie/zag ik dus ook graag dat dit zo spoedig mogelijk is goedgekeurd of een aantekening waarom niet, maar daar ben ik dus te ongeduldig voor dus ik pas mij dan maar op aan en verder wat meer het forum opzoeken
verder nogmaals een duidelijke uitleg hierover
vr groet Jan henk

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg