welk insect?

Gestart door rupsje, mei 23, 2019, 22:40:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Weet iemand de naam van deze. Lijkt mij een zeer gewone soort maar on hem niet vinden. Agelerbroek,Agele,16-5-2019. Bij voorbaat dank,

Herman Damman

rupsje

jck

Familie Asilidae, geslacht Dioctria, de rest is een makkie ;D

James

rupsje

Bedankt James. Beetje late reactie van mij, Groet,

Herman
rupsje

paulhoekstra

Familie Tipulidae, genus Ctenophora werd er bedoeld neem ik aan?
groeten,
Paul

jck

#4
Dit is te gek voor woorden...Ik heb op de Dioctria op deze bladzijde gereageerd -

http://www.wenature-hd.nl/database/insects/unknown-2019/

die nu onder Onbekenden 2019 te vinden is op de website van Herman. Kennelijk vond Herman het te veel om zelf iets met mijn hulp te doen. Echter, hij vond het wel nodig om nu een ander plaatje in te voegen: die staat nu netjes als Gele kamlangpootmug van
20 mei op zijn website. De Dioctria op zijn website is wel van 16 mei.

Herman, als je dit leest...er is al genoeg gezegd over jouw gebruik van het forum en weigering om waarnemingen in te voeren. Daar heb ik ook een mening over. Maar als je ook nog dingen op deze manier gaat veranderen, dan ga ik niet meer reageren.

James

arpwifi

Eens met James,

heb ook al een paar keer met verwondering zitten kijken. Als je al geen waarnemingen in wilt voeren, zet de foto's dan tenminste gewoon als bijlage op het forum - dan gaat in elk geval het werk van anderen (logica/bruikbaarheid van het forumdraadje) niet verloren als er wat op de externe site veranderd
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

rupsje

Excuses,Ik heb deze week mijn web-site bijgewerkt. Dan worden de foto´s op waarneming verwijderd (want de url veranderd). Heb ze teruggezet (op de nieuwe url) voor het forum maar blijkbaar een fout(je) gemaakt. Zal de komende week proberen e.e.a. te herstellen. Vind overigens de reactie wel wat overdreven. Waarom niet van: Herman heb je een foutje gemaakt?

Groet,
Herman Damman

rupsje

Arp

#7
Hoi Herman,

De reactie van James snap ik wel, want nu ziet het eruit alsof hij voor l*l staat met z'n suggestie Dioctria voor iets wat duidelijk een Ctenophora is.

Maar het punt (de ergernis?) is denk ik meer het volgende:

(1) Het forum is een "hulp" bij waarneming.nl - de site waar we proberen met z'n allen vóór ons allen een steeds beter overzicht te krijgen van de biodiversiteit in Nederland en allerlei daaraan verbonden aspecten: Soortenrijkdom, verspreiding, fenologie, variatie in uiterlijk etc etc. Elke waarneming, elke foto draagt daaraan bij. Mensen zetten zich op dit forum in om fotografen/waarnemers zo goed mogelijk te helpen om dingen correct in deze database te krijgen, zodat admins er minder werk aan hebben en zodat de foto's waarnemingen ook goed staan als er geen admin voor de betreffende groep is of deze even geen tijd heeft. Het is in dat opzicht dan een beetje raar als mensen wel van de "service" hier gebruik willen maken om hun eigen foto's op naam te krijgen, maar niet willen bijdragen aan het eigenlijke doel waarvoor we het allemaal doen.

(2) Het forum zelf vormt daarbij steeds meer een zeer nuttige naslag met betrekking tot oude discussies over de correcte determinatie/naamgeving, waar we oude topics kunnen nakijken om iets terug te vinden en - niet onbelangrijk - naar kunnen linken om niet telkens dezelfde uitleg opnieuw te hoeven geven. Het is dan nogal jammer van het werk dat de beantwoorders van gestelde vragen erin hebben gestoken als zo'n oude forumvraag onbruikbaar wordt omdat de foto's waar het allemaal om draait er niet meer bijstaan (vanwege veranderingen op een externe website). Als de foto's al niet bij een waarneming horen (en dan vanaf waarneming.nl worden ingevoegd), dan is het dus preferabel dat de foto's op het forum worden geupload zodat ze aan het forumdraadje verbonden blijven zolang het forum bestaat.

Op beide punten wrijf je consequent tegen de haren in - kennelijk bewust, want ik meen uit de reactie van James te begrijpen dat je er wel eerder op bent aangesproken. Dan kun je misschien ook begrijpen dat er een keer minder vriendelijk gereageerd wordt als beide manieren van "medewerking" van jouw kant consequent gewijgerd worden en dat dit dan ook nog eens ontaardt in het voor paal zetten van iemand die er tijd aan besteedt om ondanks dat toch vaak jouw vragen te beantwoorden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Arp heeft het netjes verwoord. Ik vind dat alles van één kant komt: jij wil dat men hier met determinaties helpt maar jij wil jouw waarnemingen en foto's niet invoeren. Als de foto's op den duur hier verdwijnen, heeft niemand er wat aan, alleen ergernis.

Waar de foto's dan wel te vinden zijn, is ook niet duidelijk. Ik zou je op z'n minst adviseren om je digitale handtekening op dit forum te herschrijven - plaats een link naar jouw eigen website met een korte toelichting over JOUW gebruik van Waarneming. Dan krijg je niet achteraf van die verwijten en boze reacties die je op een paar andere subfora hebt ontvangen.

Nog iets deel 1: ik lees dat jij bezig bent met bladwesplarven. Super! Maar hoe ga je dat met ons delen als je niets hier invoert?

Nog iets deel 2: Ik vind dat jij heel mooie foto's kunt maken. Het is alleen jammer dat de insektenpagina op jouw website zoveel fouten bevat. Ik zou beginnen met alle namen (wetenschappelijke + NL) te controleren op spelling en gebruik. Soms is het maar één letter (Lucilia ceasar ipv Lucilia caesar) maar soms staan er niet bestaande namen - Biobiomidae bestaan niet en Pisaura diadematus moet ook nog ontdekt en beschreven worden, om maar 2 voorbeelden te noemen. Waarneming is een prima bron om namen te checken, Nederlandse Soorten is ook heel goed. Daarna is het zaak om de identificaties grondig te controleren - sommige soorten kunnen niet zonder  :micro: worden vastgesteld ( o.a. de Sarcophaga op jouw site) en moeten dus op spec. Anderen staan op spec of onbekend en kunnen wel verder gedetermineerd worden.

Als je de tijd kunt vinden om alles weer na te lopen, heb je een hele mooie pagina.

Ik ga aftrappen: op de eerste rij van insecten, foto rechts, zie je een Metellina spec. Ook is het zo dat deze familie (Linyphiidae) meestal Hangmatspinnen worden genoemd.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

James

Frank van de Putte

Citaat van: jck op juni 06, 2019, 23:06:01 PM
Ik ga aftrappen: op de eerste rij van insecten, foto rechts, zie je een Metellina spec. Ook is het zo dat deze familie (Linyphiidae) meestal Hangmatspinnen worden genoemd.

Metellina is een geslacht binnen de familie der strekspinnen (Tetragnathidae)
Groetjes,

Frank van de Putte

jck

Sorry voor de verwarring, Frank. Het zijn 2 aparte opmerkingen van mij.

1. De afgebeelde spin is een Metellina spec, niet een Linyphiidae.
2. Linyphiidae worden meestal Hangmatspinnen genoemd i.p.v. Baldakijnspinnen.

James

rupsje

#11
Hoop dat ik nu de juiste foto heb teruggezet.

James bedankt voor je kritiek op bepaalde namen. Zal dat zo snel mogelijk aanpassen en moet komende winter sowieso alle namen nog eens controleren en nalopen.

Ik heb deze op Dioctria rufipes gezet (stond niet in mijn Elsevier insecten gids)

Herman
rupsje

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

rupsje

Bedankt Henk!

Herman
rupsje

Frank van de Putte

Onder "insecten" staan nog wat spinnen, die horen daar niet natuurlijk, dat is een aparte orde; http://www.wenature-hd.nl/database/insects/

De krabspin onderaan is geen Xysticus cristatus maar een Moeraskrabspin (X.ulmi)

Verder zou ik inderdaad in je handtekening zetten waar we deze foto's kunnen vinden, kortom zet daar even een link naar je website. 
Groetjes,

Frank van de Putte

jck

Ik wil niet blijven zeuren over Waarneming, Herman, maar ik heb deze foto door de beeldherkenning gehaald (alsof ik zelf een waarneming aan het invoeren was) en ik kreeg Dioctria oelandica met 100% zekerheid...

Nog iets: een insektengids is heel handig om bij de juiste groep/familie te komen maar je mag er van geluk spreken als JOUW soort daar goed in beeld staat. Misschien weet je dit nog: op de homepagina van de oude website onder de knop Soorten (3e van links) staan verschillende prachtige downloads die je veel beter kunnen helpen.

James

rupsje

Mag ik nog even vragen waar mijn digitale handtekening staat (geen flauw idee) zodat ik die kan herschrijven. Bedankt alvast.
Een tweede vraag die mij nog bezig houd is de volgende; ik gebruik de apps van Obsidentify (die zijn toch ook gekoppeld aan waarneming.nl?) De onbekende die ik vraag konden door die apps niet herkend worden. Hoe kan dat dan?

Herman
rupsje

jck

Als je op het forum inlogt, zie je een rij opties net onder de Waarneming logo (linksboven). Klik daar op Profiel, dan op Forumprofiel onder de kop Profiel Wijzigen, dan kan je in het vakje Handtekening een bericht/link plaatsen dat bij iedere reactie zichtbaar is.

Ik heb geen verstand van Obsidentify - maak zo weinig mogelijk gebruik van mijn telefoon ;D maar ik denk dat je dat hier kunt navragen -

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=220.0

James

Weia

Citaat van: rupsje op juni 08, 2019, 21:39:20 PM
De onbekende die ik vraag konden door die apps niet herkend worden. Hoe kan dat dan?
Omdat de app niet alwetend is. En ook bij elke soort een mate van zekerheid aangeeft, die kan bijvoorbeeld 50% zijn en daarmee geeft ie al aan dat je zelf zult moeten nadenken!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

rupsje

Weia,

Dat snap ik wel, maar waarom geeft James dan aan dat deze met 100% geindentificeerd werd bij invoering op waarneming, maar de app er niets van bakte. Worden er verschillende programma's gebruikt?

Herman
rupsje