Anderhalve week geleden verzameld ik een twijg van Grove Den met daarop circa 15 larven van Neodiprion sertifer. Was het zelfde dennetje waarop ik ook 2 eileggende Staalblauwe spinselbladwesp verzamelde. Boompje is blijkbaar in trek bij de bladwespen. Op 18/5 was 's avonds een larve aan het vervellen. Volgende morgen bleek er een cocon boven in de twijg te zitten. Had verwacht dat deze larven ondergronds zouden verpoppen. Omdat er 1 larve bovengronds verpopte en er geen larven aan het dolen waren in de kweekbak, heb ik geen zand bijgevoegd.
Op 19/5 's avonds waren al 4 larven tegen elkaar aan verpopt. En al enkele laatste vervelling gehad. Op 22/5 zijn nog 3 larven niet verpopt. Rest als groep cocons in top twijg. Ben wel benieuwd of in het veld deze larven ook bovengronds verpoppen. Heb nog nergens foto's gezien van zo'n cluster cocons.
Als het goed is zijn er rond september imago's te verwachten. Als er imago's uitkomen, dan meld ik dat vanzelfsprekend hier.
Het gaat om deze waarneming:
https://waarneming.nl/observation/172184544/.
15 Rode dennenbladwesp - Neodiprion sertifer larve/nimf, uitgekweekt en in collectie
datum: 2019-05-13
status 13 mei: Larven op opslag Grove den in het veld
status 18/5: 1e larve 's avonds aan het vervellen en was volgende morgen verpopt
onvervelde larve
net vervelde larve klaar om te verpoppen
verpoppende larven spinnen cocons
Status 22 mei: nog 3 larven niet verpopt en groeiend cocon-cluster in de top