Vink x keep ?

Gestart door Marleen, mei 17, 2019, 07:21:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo

Ik ben bezig met foto's van afgelopen dagen invoeren.
En zie ineens deze foto.

Die vogel waar een lichtblauw lijntje onder staat, ziet er uit als een vink met een keep-borst.

Wat vinden jullie?

Gewoon vink? Of toch niet helemaal?

https://observation.org/waarneming/view/172460877


Toelichting:
Het gaat om de vogel met de lichtblauwe streep eronder. Vink? Vink x keep?

In een groep vinken/kepen.

Groetjes, Marleen

jeroen vinke

Hoi Marleen,

De link ontbreekt.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

ArjenDrost †

Lijkt me gewoon een mannetjesvink.

frankneijts

Citaat van: Marleen op mei 17, 2019, 09:43:05 AM
Oke. Komt het vaker voor dat ze zo'n fel oranje borst hebben?
Of lijkt dat maar zo, dat het een andere kleur is dan normaal?

Zoals bij veel vogels is o.a. de borstkleur bij Vinken afhankelijk van de mate van slijtage. Na de rui in het najaar hebben de rode veertjes bruinige of grijsachtige zoompjes die de mooie kleur enigermate verdoezelen. Deze slijten gedurende winter en voorjaar steeds verder af totdat 's zomers de rode borst in volle glorie prijkt. Het zogenaamde 'prachtkleed' in voorjaar/zomer is bij veel vogels dus feitelijk een versleten verenpakkie.. Echter gaat die slijtage geleidelijk, niet elke vogel is exact even rood/roze (leeftijd speelt een rol o.a.) en dan nog de lichtval, de instellingen van je camera enzovoort enzovoort. Het op de juiste waarde schatten van bijv mogelijke kleurverschillen is dus tamelijk ingewikkeld ... B)
BTW: Ondanks hun talrijkheid en veelvuldig samen voorkomen, zijn echte hybriden Vink X Keep (of andersom) erg zeldzaam. Je ziet ze vrijwel nooit op vogeltentoonstellingen en in het wild zag ik maar ooit één vogel die er kandidaat voor was: veel lijkend op een vrouwtje Vink maar iets meer gekleurde borst en oranje tint op de witte vleugelstrepen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'