Welke waterranonkel is dit?

Gestart door Deborah, mei 15, 2019, 17:30:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Deborah

Graag zou ik willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/172350511/.
1 Waterranonkel spec. - Ranunculus sgen. Batrachium bloeiend, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2019-05-12
locatie: Voornes Duin - Groene Punt e.o. (ZH)

foto's:





Met vriendelijke groet, Deborah

spepping

Waterranonkels zijn moeilijk uit elkaar te houden. Meestal heb je daar details van de bloem en lengtematen voor nodig. Maar hier staan de blaadjes stijf uit in de vorm van een schoteltje. Dat is genoeg om te weten dat het Stijve Waterranonkel is. Simon

nielseimers

Wees wel voorzichtig, bij landvormen (opgedroogde oevers) krijgen Fijne en Grote waterranonkel ook stijvere bladen en kunnen de drijvende bladen kunnen dan ontbreken.

Deborah

Bedankt beiden! Het was een moerasachtige grond die aan het begin droog leek en gemakkelijk bewandelbaar was, maar een stukje verder was de grond zompig en moerasachtig. Sluit dat aan bij wat je zegt Niels?
Met vriendelijke groet, Deborah

nielseimers

Waterranonkels kunnen in alle wateren voorkomen.

Deborah

Ik bedoel dat deze grond ook redelijk opgedroogd was.
Met vriendelijke groet, Deborah

nielseimers

Ja, dat klopt met wat ik beschrijft.

Deborah

Welke details van de bloem heb ik nodig om te kunnen determineren?
Met vriendelijke groet, Deborah

nielseimers

Lengte van de kroonbladen (een zo groot mogelijke bloem opmeten)
Lengte van de vruchtsteel (een zo lang mogelijke vruchtsteel opmeten)
De vorm van de honinggroef (een verdikking aan de basis van het kroonblad, op het gele deel)
Bloemhoofdje (vruchten lospeuteren) behaard of kaal

Deborah

Hartelijk dank Niels! Ik ga me er in verdiepen.
Met vriendelijke groet, Deborah

Nathalie De Somer

#10
Hallo Deborah,
Als je niet in het bezit bent van een determinatiegids zoals Heukels', dan kan je de online versie in soortenbank.nl gebruiken, die bevat exact dezelfde informatie met afbeeldingen en uitleg van de terminologie.

Deze link is de start van de waterranonkel sleutel: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&menuentry=tekstsleutel&pagenum=600

Door op de grijze vlakken te klikken ga je naar je selectie.

Je bent welkom om hier in het forum meer vragen te stellen, het is geen gemakkelijke groep, maar zeker de moeite waard.

vriendelijke groet
Nathalie

Cygnus

Die sleutel begint met een onderscheid in de bladen, die zijn hier toch niet?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Nathalie De Somer

Citaat van: Cygnus op mei 20, 2019, 14:13:14 PM
Die sleutel begint met een onderscheid in de bladen, die zijn hier toch niet?
Ik zie de bladeren die in lijnvormige slippen zijn verdeeld op de foto's. Dus die eerste vraag kan met 'ja' worden beantwoord.
Het is voor de determinatie belangrijk om ondergedoken bladeren te vinden, zoals Niels reeds aangaf: boven het water gaat een plant zich aanpassen om aan de zwaartekracht het hoofd te bieden.

vriendelijke groet
Nathalie

Deborah

Citaat van: Nathalie De Somer op mei 20, 2019, 13:28:57 PMHallo Deborah, Als je niet in het bezit bent van een determinatiegids zoals Heukels', dan kan je de online versie in soortenbank.nl gebruiken, die bevat exact dezelfde informatie met afbeeldingen en uitleg van de terminologie. Deze link is de start van de waterranonkel sleutel: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&menuentry=tekstsleutel&pagenum=600 Door op de grijze vlakken te klikken ga je naar je selectie. Je bent welkom om hier in het forum meer vragen te stellen, het is geen gemakkelijke groep, maar zeker de moeite waard.vriendelijke groetNathalie

Heel fijn, bedankt Nathalie!
Met vriendelijke groet, Deborah

Deborah

Citaat van: nielseimers op mei 18, 2019, 19:58:57 PMLengte van de vruchtsteel (een zo lang mogelijke vruchtsteel opmeten)

Hoe ziet de vruchtsteel eruit? Ik kan het woord niet in de woordenlijst van de soortenbank vinden.
Met vriendelijke groet, Deborah

nielseimers

De vruchtsteel is de steel waarop de vruchten ingeplant staan. De vruchten zien er uit als een bolletje van afgeplatte, niervormige schijfjes.

Deborah

De plant was afgelopen zondag al meer ingedroogd en het is me niet helemaal gelukt met alle kenmerken. Ik heb een aantal foto's met specifieke kenmerken toegevoegd.
Met vriendelijke groet, Deborah

Nathalie De Somer

#17
Hallo Deborah,
Ik heb je extra foto's bekeken, we kunnen er uitkomen met:
De bladslippen niet in 1 vlak (sluit Stijve uit), de tweekleurige kroon (sluit Witte uit), het laag aantal vruchtjes (minder dan 40, sluit Zilte uit) en de korte vruchtstelen (korter dan 5cm, sluit Grote uit) komen we bij Fijne waterranonkel. De kroonbladen niet groter dan 5mm, kroonbladen elkaar niet met de randen bedekkend, dan is het Fijne waterranonkel var. diffusus.

vriendelijke groet
Nathalie

Deborah

Bedankt voor je hulp Nathalie! Je bedoelt de kleine waterranonkel toch?
Met vriendelijke groet, Deborah