Hoofdmenu

ZWANENHOUDERIJ

Gestart door huysse, januari 17, 2006, 17:27:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Omdat er kennelijk bezoekers van deze site geinteresseerd zijn in het houden van vogels hier het volgende berichtje van de site van de dierenbescherming.
Marijke

Wie heeft een plekje voor 'n koppel zwanen?
17-01-2006
Eind vorig jaar vroeg het ministerie van LNV ons te helpen bij het herplaatsen van ruim 100 in beslag genomen knobbelzwanen. De zwanen kunnen niet meer vliegen en hebben derhalve, zeker bij winterse weersomstandigheden, verzorging nodig. Ze zijn bij een opslaghouder ondergebracht, maar kunnen daar niet voorgoed blijven. Daarom zoeken wij gegadigden die een of meer koppels over willen nemen.


Belangrijk is dat u de dieren een flinke wei, water (25 tot 50 vierkante meter) en dagelijkse zorg kunt bieden. Realiseert u zich dat knobbelzwanen een leeftijd van 25 jaar kunnen bereiken. Om de zwanen te mogen houden, heeft u een vergunning nodig. De Dierenbescherming kan u helpen bij het verkrijgen daarvan. Wij hopen op heel veel reacties!

Aanmelden
Heeft u de mogelijkheid één of meerdere koppels op te nemen, wilt u informatie of heeft u suggesties, neem dan contact op met de Dierenbescherming, Helpdesk Asielen, telefoon (070) 31 42 714, email: helpdesk.asielen@dierenbescherming.nl

Jan Harteman

En eerlijk gezegd vind ik de adviesmaat voor een weide die zij geven, nog aan de krappe kant ook  :wacko: en dat voor de Dierenbescherming. Over een vijver wordt geen woord gerept. Hmz...
Jammer dat ik er geen ruimte voor heb - ik had graag een koppel overgenomen.

huysse

CiteerEn eerlijk gezegd vind ik de adviesmaat voor een weide die zij geven, nog aan de krappe kant ook  :wacko: en dat voor de Dierenbescherming. Over een vijver wordt geen woord gerept.
Ik dacht dat ze met water geen drinkwater bedoelden?
Als ze de eisen al te hoog opschroeven dan raken ze ze misschien niet kwijt en dan zijn ze op zo'n oppervlak misschien beter af dan nu?

Marijke

Jan Harteman

Oeps verkeerd gelezen... mijn fout
25 tot 50 vierkante meter water is een mooi oppervlakte ja :) niets mis mee (mag altijd groter natuurlijk)

tekenaar

Zouden ze ongeringd zijn? Als ze de wettelijk verplichte gesloten voetring hebben, dan is volgens mij een aparte vergunning niet nodig...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan Harteman

CiteerZouden ze ongeringd zijn? Als ze de wettelijk verplichte gesloten voetring hebben, dan is volgens mij een aparte vergunning niet nodig...
Ik heb de zwanen gezien enkele weken geleden op de plek waar ze momenteel vertoeven. Het verhaal over de inbeslagname ken ik niet, maar een deel is geleewiekt (een ander deel tijdelijk gekortwiekt). Of ze geringd zijn heb ik niet kunnen zien, alles zwom in een grote gracht... en ik heb het de tijdelijk verzorger niet gevraagd, niet aan gedacht toen.
Wellicht zijn ze juist in beslag genomen omdat het aan de vaste voetringen ontbrak?