Hoofdmenu

groen - blauw

Gestart door tjerk, mei 15, 2019, 16:08:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Zojuist via Obsidentify waarneming ingevoerd: groene zandloopkever
Zie:
https://waarneming.nl/foto/view/20726337?

Ik vraag me af waardoor het linker dekschild blauw gekleurd is.en het rechter zoals je kunt verwachten groen.
Vriendelijke groet,
Tjerk

Merel

Dat lijkt me een fotografisch effect / lichtinval. De dekschilden zijn beetje glanzend, dan krijg je dit al gauw.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

tjerk

Ik heb de kever uit verschillende hoeken gefotografeerd en steeds was het linker dekschild blauw, ook als de kever 180 graden gedraaid was.
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Vriendelijke groet,
Tjerk

jeanette

@Tjerk, vond nog een foto op internet waarbij  praktisch de hele zandloopkever blauw  is verkleurd. Dit lijkt mij ook geen fotografisch effect ....meer een speling van de natuur?

https://twitter.com/GroenenDoen/status/731849826569203712

vr.gr. jeanette

Douwe van der Ploeg

Ja, komt wel vaker voor. Ook de linker kant van het halsschild lijkt wat blauwig?
Douwe van der Ploeg

tjerk

Jeanette en Douwe: dank voor de reactie.
Laten we het inderdaad maar op een speling van de natuur houden.
De natuur speelt wat af, gelukkig maar!
Vriendelijke groet,
Tjerk

Merel

Bijzonder, zo'n asymetrische verkleuring.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Arp

De kleur en de mate van iridiserendheid worden vaak niet zozeer door pigmenten, maar voor een groot deel door de opbouw van verschillend dikke min of meer transparante chitinelaagjes veroorzaakt en daarna dus door richting van lichtinval en breking/reflectie in (de overgangen tussen) die laagjes. Als er in de ontwikkeling/uitharding van zo'n dekschild (of hele kever) wat "misgaat" zou je dus heel goed dergelijke effecten kunnen krijgen.

Kevers waarbij één dekschild "een probleem" gehad heeft bij de uitharding zie je zeer regelmatig. Op waarneming staat bijvoorbeeld ook wel ergens een Phosphuga waarbij één dekschild bruin is gebleven terwijl de rest van de kever uitkleurde. Ook zie ik heel vaak LHBtjes met één mat/bleek dekschild waarbij het dan duidelijk is dat dit door schade tijdens het oppompen en/of uitharden gekomen is. Iets dergelijks kan hier dus ook aan de hand zijn.

P.S. Ik heb je foto bij de soortinfo gezet, Tjerk - leuk zo'n voorbeeld van een afwijkend exemplaar!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tjerk

Leuk! Bedankt, Arp.
Groet,
Tjerk