Waarnemingen/Levenslijst exporteren naar Excel?

Gestart door IJsvogelaar, mei 14, 2019, 12:12:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJsvogelaar

Ik wil graag een backup op mijn computer hebben van al mijn waarnemingen.
Is het ook mogelijk je waarnemingen en/of levenslijst te exporteren naar Excel?
En zo ja, hoe doe je dat?

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

SlechtValk

Zou moeten kunnen via: knop oude site > mijn waaarneming.nl > export (bijna onderaan). Note: je moet ingelogd zijn om deze te bezoeken.

Echter heb ik al gemerkt dat het niet altijd goed werkt...

in dat geval kun je het via de werkelijke oude site doen. Zelfde scherm maar dan vanuit oude versie...

Edit: voor observation.org zelfde pagina alleen dan op het goede domein: https://observation.org/export_util4.php
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

IJsvogelaar

Dankjewel Stefan!
Dat werkt voor beide sites goed voor al je waarnemingen.
Maar is er ook een functie waarin je je levenslijsten naar Excel kunt exporteren?

Alweer bedankt!
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

hiskodevries

Thijs, in de oude versies van waarneming.nl en waarnemingen.be en de huidige versie van observation.org zie je een aankruisvakje 'toon soorten als tekstbestand' als je dat aanvinkt kun je de output zo in excell gooien

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

IJsvogelaar

#4
Ik heb dat aankruisvakje gevonden. Maar hoe krijg je het dan in Excel?
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

marcel234

Citaat van: IJsvogelaar op mei 14, 2019, 17:22:52 PM
Ik heb dat aankruisvakje gevonden. Maar hoe krijg je het dan in Excel?

Knip en plak?

IJsvogelaar

Citaat van: marcel234 op mei 14, 2019, 21:22:08 PM
Citaat van: IJsvogelaar op mei 14, 2019, 17:22:52 PM
Ik heb dat aankruisvakje gevonden. Maar hoe krijg je het dan in Excel?

Knip en plak?

Eeeh nee dus, anders vroeg ik niet om hulp
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Douwe van der Ploeg

Jawel hoor. Vink het vakje aan dat Hisko heeft genoemd, scroll tot onder je gewone levenslijst, daar zie je een lap tekst met de soorten erin. Selecteren, kopiƫren, Excel openen, plakken, en hup: alles staat netjes klaar met 1 soort per regel.

Als het bij jou anders gaat, kan je misschien aangeven in welke stap het misgaat, en hoe het bij jou er verkeerd uitziet?
Douwe van der Ploeg

temmie

je kan toch een .csv tabel uit observation trekken?
my observation - export en vervolgens range van data (tijd enzo) selecteren, en updaten. Dan op 'click here to download' drukken en je hebt een excel-leesbare tabel.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

hiskodevries

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 15, 2019, 00:34:34 AM
Jawel hoor. Vink het vakje aan dat Hisko heeft genoemd, scroll tot onder je gewone levenslijst, daar zie je een lap tekst met de soorten erin. Selecteren, kopiƫren, Excel openen, plakken, en hup: alles staat netjes klaar met 1 soort per regel.

Als het bij jou anders gaat, kan je misschien aangeven in welke stap het misgaat, en hoe het bij jou er verkeerd uitziet?
Douwe geeft de juiste uitleg. Vakje aankruizen, bevestigen, even wachten  en dan echt helemaal naar beneden scrollen.
vanaf begin copieren tot eind copieren met de muis overheen vegen (link muisknop ingedrukt houden)
dan controll c (=copieer naar klembord)
en in excell shift ins of plakken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

temmie

Die levenslijst zoals Hisko uitlegt is niet handig, dat zou gewoon met een knopje ergens moeten kunnen.

Alle waarnemingen trek je toch wel echt gewoon als exceltabel uit observation met 1 filteractie:
https://world.observation.org/export_util_wg_user.php?id_area=0&diergroep=1&soort=0&type_export=CSV&simple=0&datum_vanaf=1800-01-01&datum_tm=2019-05-15&type_date=0
Vink je trip report aan ipv .csv, dan krijg je een tekst bestand met daarin jouw levenslijst, maar helaas zitten daar ook de ssp. tussen (en die vallen er niet uit te filteren), dus voor een soort waarvan je meerdere ssp. hebt gezien, maakt hij een nieuw lijntje en volgnummer in het .txt bestand)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

IJsvogelaar

Allen bedankt: ik scrolde niet ver genoeg naar beneden om die lijst te zien!
Het is gelukt! :)
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)