(Kleine) Kokmeeuw

Gestart door Koen MH, mei 14, 2019, 10:54:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Koen MH


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://texel.waarneming.nl/waarneming/view/172236372
onzeker Kleine Kokmeeuw - Chroicocephalus philadelphia gezien op 2019-05-13 Texel - Schilbolsnol
Foto's:












Toelichting:
Ik ben niet zo thuis in de meeuwen maar ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn.
Was vrij klein dus dacht eerst aan dwergmeeuw maar die heeft niet zo'n tekening. De zwarte snavel past dan weer niet bij gewone kokmeeuw.
Vloog rond nabij de haven en leek richting NIOZ te vliegen.
bij voorbaat dank Koen MH

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Koen MH

Bedankt Frank! 👍🏻
Ik heb de waarneming reeds aangepast en op 'zeker' gezet.

Kun je mij eens helpen met deze determinatie en mij door jouw stappen nemen?
Wat mij namelijk vooral deed doen twijfelen is de zwarte snavel. Ik heb gisteravond flink wat foto's bekeken van niet-volwassen kokmeeuwen en die hadden een (licht) oranje/rode snavel.

mgieskens

2de kalenderjaar kokmeeuwen hebben ook al veel minder donkere tekening en zeker geen zwarte achterrand aan de vleugel. De dwergmeeuw heb je zelf al afgewezen en een eerste winter drieteen heeft ook een ander zwartpatroon op de vleugels Dan houd je niet zoveel soorten meer over om uit te kiezen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Let ook even op het gebruik van hoofdletters door Frank. Dat doet ie vast niet per ongeluk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OJGoreng

Citaat van: Koen MH op mei 14, 2019, 15:21:53 PM
Wat mij namelijk vooral deed doen twijfelen is de zwarte snavel. Ik heb gisteravond flink wat foto's bekeken van niet-volwassen kokmeeuwen en die hadden een (licht) oranje/rode snavel.

Het omkleuren kan snel gaan. Als je je zoekopdracht beperkt tot tweede-kalenderjaar in mei, zie je op de site alleen vogels met een donkere snavel.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

#6
Citaat van: Guus Peterse op mei 14, 2019, 22:11:23 PM
Let ook even op het gebruik van hoofdletters door Frank. Dat doet ie vast niet per ongeluk.

Inderdaad: t is dus een (eventueel) wat klein uitgevallen (gewone) Kokmeeuw. Voor de ID is de donkere snavel niet zo belangrijk, zie toelichting Zainal en voor het overige is het bijv. zaak te letten op de tekening van de handvleugel inclusief de (handpen)dekveren. Deze hebben bij Kleine Kokmeeuw (C. philadelphia) in dit kleed veel meer zwart wat de buitenrand van de vleugel meteen een stuk donkerder maakt, niet zo 'wit' als bij een Kokmeeuw (C. ridibundus).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Deels donkere ondervleugel lijkt me hier ook niet zo goed voor kleine.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015