Berkenhermelijnvlinder of kleine hermelijnvlinder?

Gestart door Bernard42, mei 12, 2019, 14:06:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bernard42

In de Vlindertuin Waalre heb ik op 2019-05-01 een vrouwtje van een hermelijnvlinder waargenomen.
Op waarneming.nl loopt er enige discussie over welke soort het is.
De vrouwtjes van de hermelijnvlinders zijn nogal anders getekend dan de mannetjes.
Daarom wilde ik een vergelijking maken met de op waarneming.nl goedgekeurde vrouwtjes van de hermelijnvlinders.
Vrouwtjes van de drie kleinere soorten hermelijnvlinders worden in Nederland, op waarneming.nl, relatief weinig doorgegeven.
Goed vergelijkingsmateriaal heb ik daarom niet gevonden.
Op lepiforum.de staat daarover meer informatie.
Om een goede vergelijking met mijn foto's mogelijk te maken heb ik foto's van lepiforum.de van collectie exemplaren toegevoegd.
De eerste twee foto's zijn van mezelf.
De derde foto is van lepiforum, een vrouwtje furcula, kleine hermelijnvlinder.
De vierde foto is van lepiforum, een vrouwtje buscuspis , berkenhermelijnvlinder.

Volgens mij lijken mijn opnames het meeste op buscuspis , de berkenhermelijnvlinder.
Anderen zien er juist furcula, de kleine hermelijnvlinder in.
Het blijft voor mij een twijfelgeval, ik ben benieuwd wat anderen er van denken.
mvg Bernard 

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bernard42

Door de uitleg van Jack Windig op waarneming.nl en de reactie van Rayan Majoor kom ik tot de conclusie dat het inderdaad de klein hermelijvlinder is. Beide bedankt voor de reacties.
mvg Bernard Fransen