Snelheid nieuwe waarneming.nl

Gestart door Erik van Dijk, mei 11, 2019, 08:59:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Wordt het nieuwe waarneming.nl erg vertraagd doordat het oude voorlopig ook nog in de lucht gehouden moet worden.

Ik kan me dit namelijk zo voorstellen.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

SlechtValk

Citaat van: Erik van Dijk op mei 11, 2019, 08:59:10 AM
Wordt het nieuwe waarneming.nl erg vertraagd doordat het oude voorlopig ook nog in de lucht gehouden moet worden.

Ik kan me dit namelijk zo voorstellen.

Is dit een stelling of een vraag? Voor dat laatste mis ik namelijk een vraagteken...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Of een wens om het oude waarneming.nl uit de lucht te halen?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 19, 2019, 16:50:36 PM
Of een wens om het oude waarneming.nl uit de lucht te halen?

Ik denk dat je daar erg veel mensen heel ongelukkig mee maakt ;)

Toch lijkt me een inhoudelijke reactie ook wel op zijn plaats...

Natuurlijk heb ik geen kennis van hoe het systeem is ingericht, maar ik vermoed dat de vertragende werking minimaal is... ik neem eigenlijk aan dat de verschillende systemen op verschillende servers staan... ten minste... zo zou ik het inrichten :P
Natuurlijk levert dat enige vertraging op, omdat vastgesteld moet worden of er een verzoek naar de oude of de nieuwe site gaat... maar dat lijkt me een zeer beperkte vertraging...

Uiteraard brengt dit wel met zich mee dat de servers dubbel uitgevoerd moeten worden en dat brengt natuurlijk kosten met zich mee...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Platbuik

Citaat van: hiskodevries op mei 19, 2019, 16:50:36 PM
Of een wens om het oude waarneming.nl uit de lucht te halen?
De snelheid van de oude site is als vanouds. Als het een capaciteitsprobleem zou zijn, dan zouden ze beide last moeten hebben.
Zoek het elders. B)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

marcel234

Citaat van: Platbuik op mei 20, 2019, 10:22:34 AM
De snelheid van de oude site is als vanouds. Als het een capaciteitsprobleem zou zijn, dan zouden ze beide last moeten hebben.
Zoek het elders. B)
Elders = Zoek waarnmeingen op de oude site. Werkt perfect.

hiskodevries

met de servers is niets mis. Drie weken geleden nog helemaal vernieuwd.
Maar zijn er klachten over snelheid dan ? nee toch
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Servers:
DB slave    8vCPU    64GB MEM       300G SSD
DB Prod     20CPU    378GB MEM     300G SSD
WEB Prod    8vCPU    64GB MEM     120G SSD +4TB CEPH
Op de databases na draaien ze gevirtualiseerd middels KVM op openstack in hypervisors met Intel XEON E5-2450 CPU's

De produktie database server draait niet gevirtualiseerd en beschikt over 2x Intel XEON E5-2490 CPU's waar tevens ook niet de hyperthreading optie van is aangezet.

CiteerLeuk weetje.. We checken regelmatig of kosten van ons eigen cluster niet duurder zijn dan publieke diensten en mocht je een soortgelijke workload in amazon willen draaien dan kost dat ongeveer 5175EUR per maand. .. daarbij moet wel gezegd worden dat de db prod wellicht met wat minder geheugen ook prima zou kunnen functioneren.. maar bij de 5175 houd ik dan ook geen rekening met alle extra kleinere servers die we hebben, kosten voor netwerk throughput / connections, kosten voor extra storage en kosten voor backup.

Deze informatie is afkomstig van de systeembeheerders van naturalis, ga mij daar geen vragen over stellen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 21, 2019, 14:44:17 PM
Servers:
... <veel info> ...

Leuke info! Ik weet niet helemaal zeker of ik alles goed begrijp, maar was al best wel benieuwd wat er nou zoal voor nodig was om een site als waarneming.nl in de lucht te houden. Op zich zou ik het helemaal niet gek vinden als dergelijke informatie ergens in de krochten van "Over ons" te vinden zou zijn (bijv. als sub-onderdeel van "statistieken", de "technische statistieken" :P )... eventueel samen met wat statistieken m.b.t. bezoeken (hoeveelheid, piekuren etc), database aanvragen, gemiddelde uploads per tijdseenheid, etc... een soort van uitgebreide variant van wat er op de homepage over de header-afbeelding geprojecteerd wordt. Niet heel functioneel... maar wel leuke info... voor de nice-to-have lijst (lage prioriteit dus) ;)

Citaat van: hiskodevries op mei 21, 2019, 12:23:21 PM
met de servers is niets mis. Drie weken geleden nog helemaal vernieuwd.
Maar zijn er klachten over snelheid dan ? nee toch

Mijn vermoeden is dat deze vraag vooral voort kwam uit het regelmatig terugkeren van de groene specht... en daarmee bedoel ik niet de vogel, maar de foutmelding... ik heb ook het idee dat ik die de laatste tijd vaker gezien heb dan ik de oude site (in de afgelopen jaren) down gezien heb... maar dat kan ook wel schijn zijn... misschien ligt het wel aan iets heel anders dan serverload, maar ik kan me voorstellen dat de indruk gewekt wordt dat het daardoor komt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.