Hoofdmenu

Weideplantje

Gestart door Dick Kramer, mei 10, 2019, 08:50:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dick Kramer

Wie weet de naam van dit fraaie plantje? Het staat in een bloemrijk grasland. Bij voorbaat dank voor een reactie.

Rien Ondersteijn

Hij komt me heel raar over, vooral hier op mijn foontje.
Maar ik meen toch Leverkruid te kunnen ontdekken( oftewel Koninginnenkruid)
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Als het een recente foto is, is het een beetje vroeg voor Leverkruid denk ik.
Ik vermoed eerder Echte valeriaan (de gegroefde stengel klopt in elk geval).

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 10, 2019, 09:28:26 AM...ik meen toch Leverkruid te kunnen ontdekken( oftewel Koninginnenkruid)

Citaat van: migratorius op mei 10, 2019, 09:49:23 AMAls het een recente foto is, is het een beetje vroeg voor Leverkruid denk ik. Ik vermoed eerder Echte valeriaan (de gegroefde stengel klopt in elk geval).

Helaas niet eerst ingevoerd, waardoor niet duidelijk is waar en wanneer de waarneming gedaan is.

Nog los van de soort (inderdaad een van de twee bovengenoemde lijkt mij) geen 'normaal' exemplaar wat mij betreft. Gal?
Met vriendelijke groet, Rob

Dick Kramer

De waarneming is gedaan/foto is gemaakt op 7 mei j.l., heel recent dus. Gr. Dick

Dick Kramer

Misschien kan deze foto meer duidelijkheid geven. Zelfde datum en vindplaats. Gr. Dick

Rijswijk †

Er werd vandaag een vraag gesteld over de plant waarop een insect zat. Gesuggereerd werd dat het om een Wilgenroosje gaat.
Ineens schoot mij deze vraag door het hoofd: zou het een Wilgenroosje met misvormde bloem kunnen zijn?
Groet, Minke.

H Timans

Volgens mij is de laatst bijgevoegde foto een andere soort. Bij de eerste foto denk ik ook alleen aan koninginnenkruid, bij de tweede meer aan een alsem, wellicht bijvoet met een aandoening (gal?). Wilgenroosje heeft lancetvormige bladeren, die zijn hier gespleten, dat lijkt me dus onwaarschijnlijk.
Mvg Harold Timans

Rob Koelman

Citaat van: H Timans op juni 13, 2019, 20:45:50 PMVolgens mij is de laatst bijgevoegde foto een andere soort.

Lijkt mij nou juist dezelfde soort...

(Zelfde bladnervatuur en tanden)
Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Als ik naar de bloeiwijze kijk (wat ervan over is...) dan zie ik geen verschil. Ik vind de bladeren veel vleziger en donkerder gekleurd, dusdanig dat ik erg moet denken aan een alsem. Zal wel aan mij liggen  :rolleye:
Mvg Harold Timans

Hannie Luijten

Dit is Echte valeriaan volgens mij  ;)
Groet, Hannie

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra