Hoofdmenu

Van wie is dit ei?

Gestart door mac.slot, mei 09, 2019, 18:25:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

mac.slot

Een zwarte kraai heeft een ei te pakken, weet iemand welke vogel dit ei heeft gelegd?
Vriendelijke groet,
Marianne Slot

OJGoreng

Zeker weten doe ik het niet, maar qua formaat en kleur (en locatie, als het is waar ik denk dat het ongeveer is) lijkt grauwe gans me een goede kandidaat.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op mei 09, 2019, 20:59:14 PMZeker weten doe ik het niet, maar qua formaat en kleur (en locatie, als het is waar ik denk dat het ongeveer is) lijkt grauwe gans me een goede kandidaat.

Die hebben veel grotere eieren, met een vrij spitse top.

Het ei lijkt me nogal stomp van vorm en wit van kleur. Houtduif of stadsduif lijkt me in dat geval een goede kandidaat.
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

O ja, dat format schat ik inderdaad verkeerd in. Een kippenei past ongeveer precies in een kraaiensnavel, en is een stuk kleiner dan een ganzenei.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op mei 09, 2019, 21:47:52 PMO ja, dat format schat ik inderdaad verkeerd in. Een kippenei past ongeveer precies in een kraaiensnavel, en is een stuk kleiner dan een ganzenei.

Kip zou idd ook kunnen, maar dan een kleiner ras...
Met vriendelijke groet, Rob

mac.slot

Dank voor de reacties tot nu toe. De kraai kwam uit een weiland met een groep weidevogels achter zich aan. Kippen heb ik daar nooit gezien, wel aan de andere kant van de weg maar van een fors formaat. Zou een eendenei een optie zijn? Groet,  Marianne Slot

Rob Koelman

Citaat van: mac.slot op mei 10, 2019, 08:54:00 AMZou een eendenei een optie zijn? Groet,  Marianne Slot

Die zijn in principe niet zo wit. Maar wellicht is de kleur van het ei niet zo wit als de foto suggereert en is dit een fotografisch effect (overbelichting).

Kun je een gecropte afbeelding maken van de kop van de kraai en het ei? En daarbij de belichting aanpassen aan het ei (en niet aan de zwarte veren van de kraai)?
Met vriendelijke groet, Rob

mac.slot

Ik heb een poging gedaan Rob, het ei lijkt inderdaad zeker niet spierwit.
Dank en groet,
Marianne

Rob Koelman

Hieronder een nadere bewerking van bovenstaande foto. Het ei is inderdaad niet spierwit.

Foto's van eieren van de wilde eend  - de meest logische kandidaat als het om een eendenei gaat - tonen crèmekleurige eieren met een heel licht groenige tint.

Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Prachtige foto Marianne  :duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

mac.slot

Dank je Gerard. Ik houd het voorlopig maar op een eendenei.
Groet,  Marianne