Wie weet wat dit is?

Gestart door Remco van, mei 03, 2019, 23:09:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco van

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/171513899
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2019-05-02 France - Le Bec-Hellouin
Foto's:








bij voorbaat dank r. emsuus

mgieskens

Ik vind de foto's te vaag om er iets concreets over te roepen.
Maar gezien de lange in een punt uitlopende vleugels zou ik wel eerder aan een meeuw dan aan een roofvogel denken. Al valt dat laatste ook niet helemaal uit te sluiten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Remco van

Beste Michel, geen meeuw, dat weet ik zeker. Is een roofvogel, maar weet niet welke. Foto half uur voor zonsondergang.

OJGoreng

Moeilijk. Er lijkt een patroon van grove banden over de vingers te lopen, maar of dat echt is of een artefact durf ik niet te zeggen.  Eerste indruk is sperwer, maar daar lijken de vleugels veel te lang voor in verhouding tot de dikte van het lichaam. Voor havik lijkt de staart te hoekig. Een (doortrekkende, gelet op de plek van waarneming?) slanke kiekendiefsoort is misschien de meest logische optie, maar die zijn al lastig op naam te brengen als de kleeddetails wél scherp op de foto staan.

Het is wel zo dat onder deze hoek de proporties ontzettend kunnen vertekenen, zeker als het beest in stevig tempo van je af vliegt; de vleugels zullen in het echt veel breder zijn dan ze op de foto lijken (op de laatste foto zie je bijvoorbeeld dat de rechterhand diep gevingerd is; dat valt op de andere foto's niet op). Ik zou die eerste twee opties dus nog niet op voorhand met zekerheid durven uitsluiten.
Met vriendelijke groet, Zainal

mgieskens

Gegeven de keus tussen een Havik en een Sperwer, zou ik voor de Sperwer gaan. Voornamelijk vanwege het postuur; brede borst i.p.v. breed bekken. Maar dan zijn de vleugels op de eerste foto's wel heel erg vertekend qua lengte/breedte verhoudingen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

#5
Deze hoek is echt vreselijk als je kenmerken wil beoordelen. Hieronder een foto van twee sperwers die ik een paar wegen geleden maakte. Dat lijkt er best op, maar wat me opvalt is dat de borst nog veel zwaarder overkomt bij allebei de vogels in vergelijking tot de topicvogel.



Hier nog een oudje van een jonge Havik onder zo'n soort hoek:



Met vriendelijke groet, Zainal

Remco van

bedankt alvast. voordat ik de camera gereed had, vloog de vogel aan de zijkant langs. hij had een vrij groot lijf, waardoor ik even aan een velduil dacht. maar binnen twee tellen was het duidelijk dat het geen uit was (geen 'plat gezicht'). helpt dat iets?

OJGoreng

Citaat van: remsuus op mei 05, 2019, 19:22:35 PM
bedankt alvast. voordat ik de camera gereed had, vloog de vogel aan de zijkant langs. hij had een vrij groot lijf, waardoor ik even aan een velduil dacht. maar binnen twee tellen was het duidelijk dat het geen uit was (geen 'plat gezicht'). helpt dat iets?

Niet heel veel, vrees ik. Mannetje sperwer is flink kleiner dan velduil, en vrouw havik flink groter. Dus dan zou je alles van vrouw sperwer tot man havik overhouden. Daarnaast is grootte zo ontzettend lastig te beoordelen in het veld, dat je daar beter niet al te veel waarde aan kunt hechten. Manier van vliegen is wel indicatief; kiekendieven en velduil hebben wel een eniogszins vergelijkbare manier van vliegen, hoewel eigenlijk vooral bij het jagen. Havik en sperwer zetten doorgaans flink tempo, met af en toe een korte glijpauze. Maar zowel kiekendieven als de twee Accipiters kunnen ook gewoon in stevig tempo doorvliegen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Remco van

helder. dank.

helpt het volgende nog iets: zijaangezicht was ' zeer lichtgekleurd - witachtig ' (half uur voor zonsondergang)