is dit de bloeiwijze van Pedicularis pyrenaica? t.n.v. Andorra

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, mei 03, 2019, 18:13:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/171554949
onzeker Pedicularis pyrenaica gezien op 2017-06-21 France - Aston
Foto's:


bij voorbaat dank Bep van Pelt-Verkuil

Ans Gorter

Ik meen beharing te zien op de kelk  maar die van P. pyrenaicus is (bijna) glad. Ook zou de bloeiwijze compacter moeten zijn en er zou kleurverschil moeten zijn tussen de helm en de rest van de bloem. De enige andere optie voor een roze Pedicularis met lange bek en korte bloemsteeltjes en gelobde kelktanden is P. gyroflexa, waarvan de kelk wollig behaard is, evenals de stengel. In een vroeg stadium van de bloei is de bloeiwijze compact. Dus die zou het kunnen zijn, maar op basis van deze ene foto is dit wel een voorzichtige conclusie. :-)

e.kneepkens

Om een Pedicularis goed op naam te brengen zijn meestal toch wel 3 foto's nodig. Met enig kunst- en vliegwerk is er wel een naam op te plakken maar dat gaat dan door andere soorten uit te sluiten en andere 'trucs'. Aan de foto moet men kunnen ZIEN dat het de desbetreffende soort is.
In dit geval is de aangewezen weg DETERMINEREN met FL.GALLICA en verspreiding controleren.
In de sleutel is op een gegeven moment sprake van beharing rondom of beharing in min of meer 2 lijnen op de stengel. Op de foto is dat moeilijk te zien terwijl dat juist als één van de kenmerken van P.pyr. wordt genoemd.
Ik kom uit op P.pyr., of op P.mixta. De P.gyroflexa, die Ans noemt, is ook niet uit te sluiten hoewel die zijn hoofdareaal in de Alpen heeft en slechts sporadisch gemeld voor de Pyr.
Er is nog één lichtpuntje: het milieu van P.pyr. en P.mix. verschillen behoorlijk: de eerste in een (zeer)droog milieu en tweede juist in een tamelijk nat/vochtig milieu.
met vriendelijke groet, Emanuel

Bep van Pelt-Verkuil

Hallo Ans,
Ik heb nog even in mijn originelen gezocht, maar ik heb helaas geen volledige plant. Zal er voortaan nog meer aan denken!

Ik heb in telebotanica gekeken, maar daar staat hij niet voor de Pyreneeën beschreven.
Ik kan me verder de gebruikelijke bladeren herinneren; niets bijzonders.
De plant stond op een vrij droge rotsrichel, ca 50m van een moerassig stuk. Vlakbij ook Pseuorchis albida.



Groet Bep

Ans Gorter

- Op tela-botanaica vind je bij enig doorklikken 4 kaartjes, waarvan 2 veel meldingen geven voor P. gyroflexa en 2 heel weinig meldingen. Welke we moeten geloven is niet duidelijk.  Je moet weten dat tela-botanica een soort wikipedia is en dat de invoer ervan niet gecontroleerd wordt: iedereen kan er foto's en informatie op plaatsen.
- Wat P. mixta betreft lijken de meeste détails te kloppen, in elke geval die van de beharing, maar deze soort schijnt een aarvormige bloeiwijze te hebben volgens de Flore Illustrée en wel 12 tot 30 bloemen.
-Gezien het milieu lijkt P. pyrenaicus dan toch het meest in aanmerking te komen, hoewel niet alle kenmerken lijken te kloppen volgens de flora, maar dat is nou net het probleem van  beoordelen op basis van die ene foto dat Emanuel ook al aangaf. Ik kijk vol vertrouwen uit naar de toekomstige fotoreeksen van Bep waarop minstens de hele plant te zien zal zijn!

Bep van Pelt-Verkuil


e.kneepkens

gezien het milieu is P.pyr. het meest waarschijnlijk, de flora meld zelfs rocailles.
Bij P.mixta kan een soort als Carex nigra staan. Zo'n verschil !!
met vriendelijke groet, Emanuel

Bep van Pelt-Verkuil

Nogmaals dank allebei voor de leerzame discussie.
Als teken dat ik ook wel een volleidige plant fotografeer heb ik een mooie gentiana verna gepost.
Groet Bep

Ans Gorter

#8
 Hele mooie foto!!!!! :blink: