Kan iemand mij meer vertellen over deze levendbarende hagedis? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, mei 01, 2019, 14:20:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Twee dagen geleden postte mijn buurman een foto op Facebook, met een hagedis op zijn arm, samen in de zon.
Deze hagedis woont in mijn tuin.

Ik schreef: Ik heb nog nooit een hagedis gezien. Dat duurde niet lang. Vandaag zag ik er dus wel een. Maar deze was helaas dood.

Ik lees op Wikipedia dat levendbarende hagedis de enige soort is die hier voor komt. Dus ik ga er vanuit dat deze dat ook is. Toch?

Maar.... Kunnen jullie mij misschien er wat meer over vertellen?

Deze is 7cm. Betekent dat dat deze recent is geboren? Of is het een jong van vorig jaar of?
En de staart lijkt afgebeten. Is er iets te zeggen over de dader? Zijn het vogels die dat doen? Bepaald soort vogel?
En dan ook, kan de hagedis daardoor dood zijn gegaan? Deze lag op de weg. Zal het een verkeersslachtoffer zijn?

Gewoon wat vragen uit nieuwsgierigheid.

https://observation.org/waarneming/view/171393302
Levendbarende Hagedis - Zootoca vivipara gezien op 2019-05-01 Norway - Øyer







Groetjes, Marleen

grabbelton

Beste marleen,

in antwoord op je vragen:

- dit is idd een levendbarende hagedis, vanwege de oranje gevlekte buik (en verdikte staartwortel) betreft het hier een mannetje
- dit is GEEN jonkie maar een adult, voortplantingsrijp dier
- wat betreft die staart en oorzaak overlijden: geen idee, gezien de recente wond op de staart is de staart vlak voor zijn dood, of in zijn doodsstrijd afgeworpen - over de dader kan ik geen zinnig woord zeggen

vriendelijke groet,

Ingo
Ingo Janssen

OJGoreng

Citaat van: Marleen op mei 01, 2019, 14:37:18 PM
Een adult, dat had ik niet verwacht.

Een andere (kennelijk intussen voormalige, want je kunt 'm niet zo invoeren) Nederlandse naam voor deze soort is Kleine Hagedis. Met reden, dus. Met een kop-romplengte van 7 cm heb je zelfs een erg grote Kleine Hagedis te pakken.
Met vriendelijke groet, Zainal

tekenaar

die 18 cm is inderdaad van het puntje van z'n snuit tot het puntje van zijn staart ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

OJGoreng

De staart is 1.5-2 keer zo lang als de kop-romplengte (KRL), dus een beestje van 18 cm heeft dan een KRL van ca. 6-7 cm. Mijn bejaarde veldgids geeft een maximum KRL van 6.5 cm voor de soort, en daar zit jouw exemplaar wel zo'n beetje op.

Ik vermoed trouwens dat de balngrijkste reden dat die lengte zelden wordt bereikt is dat je (althans, ik) zelden een volwassen hagedis ziet die zijn oorspronkelijke staart nog heeft. De staart die na afwerpen teruggroeit wordt niet zo lang als de eerste staart.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

Citaat van: Marleen op mei 04, 2019, 15:08:24 PM
(Bejaarde veldgidsen zijn vaak heel fijn!)

Op zich is het een heel fijne gids, maar intussen hebben er zoveel soortafsplitsingen en naamswijzigingen plaatsgevonden dat je een tweede gids nodig hebt om enigszins bij te blijven. Deze gids is intussen 41 jaar oud...
Met vriendelijke groet, Zainal