gewone of toch grote? > gewone

Gestart door Gerrian, mei 01, 2019, 11:11:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

De beeldherkenning beweert op grond van de minst uitgesneden foto met grote stelligheid dat dit een grote slijkhaft is. Voeg ik de tweede toe dan blijft hij bij grote slijkhaft, maar wordt wel minder zeker. Aan de hand van de soortzoeker kom ik zelf uit op gewone slijkhaft, omdat ik de laatste segmenten van het achterlijf niet erg getekend vind. Maar dat kan natuurlijk ook aan de foto liggen. Ik kan nergens iets vinden over verschil in afmetingen tussen beide soorten. Ik vond deze best klein, maar of dat wat zegt? Kan iemand me vertellen of aan de hand van deze foto's is vast te stellen welke van de twee het is?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/171374504/.
2000 Gewone slijkhaft - Caenis horaria larve/nimf, lichtval
datum: 2019-04-30
locatie: Twello - Quabbenburgerweg e.o. (GE)

foto's:



Gerrian

De waarneming is inmiddels goedgekeurd, dus het grootste deel van mijn vragen is beantwoord. Ik ben alleen nog benieuwd naar het formaat; kan ik ergens vinden hoe groot de gewone is en hoe groot de grote?

GerardL

#2
Hallo Gerrian,

Dat probleem had ik ook, toch maar weer latje er naast.
Foto is zo "groot-lang" vanwege de 3 "staartjes" !
Ook gaf die maar 61% zekere C. horaria, maar kan geen andere zijn !




Grtzzzz

Gerard

Daandrukker

Er zit helaas flink wat variatie in de grootte van de slijkhaften. Vrouwtjes van gewone slijkhaft zijn bijvoorbeeld groter dan mannetjes grote slijkhaft. Het beste is om naar het genitaal te kijken, maar dat gaat alleen met een zeer goeie foto van de onderkant of door te verzamelen.

De kenmerken op de rug werken redelijk goed en typische exemplaren zijn goed op naam te brengen, maar houd rekening met variatie.

Ik heb die kenmerken verwerkt in deze soortzoeker: https://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/matrixkey/index.php?epi=107

Het kenmerk "uiteinde wit" is een beetje gechargeerd aangezien er bij Caenis horaria vaak nog wat pigment aan de randen zit, maar het is in ieder geval opvallend dat de laatste drie segmenten lichter zijn dan bij Caenis robusta.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Gerrian

Met kijken naar het formaat kom ik er dus niet, dat was wat ik wilde weten. De soortzoeker had ik al ontdekt; werkt plezierig. Ik kwam zonder moeite bij het duo horaria/robusta uit, maar daarna werd het lastig. Het hangt wel van de kwaliteit van de foto's af of je de kleur van de laatste segmenten goed kunt zien.

Bedankt voor de reacties.