Iets op Meidoorn

Gestart door jck, april 30, 2019, 17:31:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Weet iemand wat deze witte dingetjes zijn? Te vinden in de heel jonge bladeren van meidoorn.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/171340789/.
1 Meidoorn spec. - Crataegus spec.
datum: 2019-04-24
locatie: Apeldoorn - Biezematen e.o. (GE)

foto's:


James

Rob Koelman

Wilde gok: sporendragers van een roest?
Met vriendelijke groet, Rob

Nathalie De Somer

Hallo James, mooi verschijnsel en duidelijke foto, ik denk dat je bij het Paddenstoelen forum beter terecht bent met je vraag. Probeer je daar eens?
vr groet
Nathalie

jck

Bedankt - ik had geen idee wat het was maar het zou me niet verbazen als het een schimmel is. Er was ook vrij veel van te vinden in de buurt. Veel jonge bladeren hadden van die witte sliertjes. Misschien dat iemand dit bericht bij de paddenstoelen kan parkeren?

James

jck

Nog steeds geen idee wat dit is - herkent men een paddenstoel hierin? Deze foto is van 2 mei dit jaar.

James

Rob Koelman

De 'witte sliertjes' op de tweede foto doen mij meer denken aan vervellingshuidjes van een of ander insect.
Met vriendelijke groet, Rob

jck

Al die witte dingetjes zaten in heel jonge bladeren van meidoorn. Of een beetje puntvormig of, zoals hier, meer sliertjes. Ook geen zeldzaam verschijnsel - ik heb het op heel veel blaadjes gezien.

James

Nathalie De Somer

Zomaar een idee: misschien opgedroogde druppels van de suikerrijke sapstroom, proeven ze zoet?
vr groet
Nathalie

jck

Geen idee - het valt te proberen.

James