nog een keverlarve in rietgal: Anthocomus rufus

Gestart door Stijn Schreven, april 27, 2019, 10:36:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Afgelopen week kwam ik nog een keverlarve tegen in een rietsigaargal, verzameld op 5-3-2019 in de Bruuk. Deze is een stuk kleiner dan de keverlarve uit het andere topic, namelijk 8 mm lengte, en witroze van kleur (tint lastig op foto vast te leggen) met wat zwarte tekening en bruin kopkapsel. Verder heeft het dier twee cerci met elk een haak aan het uiteinde. De beharing van de larve is over het hele lijf wel kort en dicht, maar niet zo fluwelig als de Cantharidae larve uit eerdergenoemd topic. Het dier is ook vrij afgeplat dorsoventraal. Is dit ook een Cantharidae of toch iets anders?
EDIT 28-4-2019: vanwege de cerci denk ik nu meer aan Staphylinidae. Het dier blijft vooralsnog in de galholte zitten. Zou het van de humus/vliegenpoep in die gal kunnen leven, of zijn alle Staphylinidae larven carnivoor?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/171121267/.
1 Weekschildkever (soldaatje) onbekend - Cantharidae indet. larve/nimf, uitgekweekt en in collectie
datum: 2019-04-24
locatie: Groesbeek - Bruuk - Ashorst (GE)

foto's:



in rietsigaargal verzameld op 5-3-2019, geopend op 24-4-2019 om inhoud te controleren kwam ik deze larve tegen, die zich ophoudt in de galholte. Lengte 8 mm.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

inmiddels is ook deze verpopt en gister uitgekomen. Volgens mij is het de basterdweekschild Anthocomus rufus, een man.

1 Anthocomus rufus pop, uitgekweekt en in collectie
datum: 2019-05-09
locatie: Groesbeek - Bruuk - Ashorst (GE)

foto's:



zelfde exemplaar als 24-4, verzameld 5-3-2019 in De Bruuk in rietsigaargal. Verpopt onderin de galholte van de sigaargal, in eigen spinsel, zie foto.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

en de imago:

1 Anthocomus rufus imago, uitgekweekt en in collectie
datum: 2019-05-21
locatie: Groesbeek - Bruuk - Ashorst (GE)

foto's:


Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.