Hoofdmenu

Insecten

Gestart door Roby, april 26, 2019, 18:11:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roby

Goede middag,

Liep nog even door de tuin (7770m2) de Maat 20, 7707RM Balkbrug toen de zon even scheen, om te genieten van de pinksterbloemen, de paardenbloemen in de wei, de bloeiende rhodondendrons, meidoorns, late peren-, appel- en Drentse krentenboompjes, de paardenkastanjes, de seringen, de judaspenning, de stinkende gouwe, de berberis en de buxussen (Heb er waarschijnlijk nog enkele vergeten).
En ik heb wel 3 witkontjes (hommels), een gewone bruine hommel en 2 wespen geteld.
Dat lijkt me akelig weinig!
Vogels zijn er wel (roodborstjes, vinken, heggemussen, boomklevers, kwikstaartjes, weinig merels en een enkele lijster, een paar bosduiven en winterkoninkjes en in de lucht wat roofvogels en een paar kraaien) maar ik heb het idee dat (nu ze aan het nesten zijn) de jongen van sommigen een hongerdood gaan sterven als er niet méér insecten te vinden zijn (vlinders en rupsen zijn er nog wel!)
Een bij heb ik al tijden niet meer gezien tenzij een imker hier in de buurt een paar kassen plaatst bij winter koolzaadvelden en dan nog zijn ze niet in mijn tuin.
Ik las nog een waarneming van iemand vlak in de buurt dat een weiland met glyfosaat bespoten is. Is dat nieuws? Alles om me heen wordt elk jaar doodgespoten ,struiken worden weggemaaid en de bomen worden tot 8m hoog ontdaan van takken.
Op dit ogenblik wordt alle gras hier geel bruin  om me heen (gespoten met weet ik wat voor spul) en het enige groen is nog bij mij in de tuin te vinden.
Vanuit een sarcastisch oogpunt bekeken, heeft het ook zijn voordelen want de jonge hazen en de reeën komen nu hier in de tuin schuilen of voedsel zoeken.
Tot zover mijn droevige bevindingen.

Roby

PS: Ik vergat o.a. de mahoniestruik, de vergeet-mij nietjes, de meiklokjes, de hondsdraf en andere wilde planten die ik met rust laat.