foto overzichten uw mening svp

Gestart door hiskodevries, april 25, 2019, 15:27:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op mei 04, 2019, 15:27:15 PM
Heb je ook nog een middeltje om dat jaar standaard op bv. 2006 te zetten?  :blink:  https://waarneming.nl/species/25359/photos/?

Nee, als het er nog niet op staat moet je dat op het wensenlijstje zien te krijgen Thijs  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

cranefly

Citaat van: hiskodevries op mei 04, 2019, 16:25:15 PM
Op familie zoeken werkt alleen op wetenschappelijke naam. Staat ook onder aanpassingen.
Dit om teleurstellingen te voorkomen in andere talen en vaak zijn die Nederlandse vertalingen erg fantasie vol.

Bedankt voor de toelichting Hisko. Stom toeval dat me dit nog niet was opgevallen...ben op de nieuwe site nl. hoofdzakelijk bezig geweest met kevers determineren, en ben nog niet goed thuis in de wetenschappelijke namen binnen die groep. Zodoende al maanden steeds alleen op Nederlandse familienamen zitten zoeken. :)

Vr. Gr.,
Reindert

hiskodevries

#62
Mijn reactie op de uitslag is geen eindoordeel. ik vind zelf ook dat met de foto overzichten echt wat moet gebeuren.

Als ik de site statistieken voor de foto overzichten van de afgelopen twee maanden vergelijk met dezelfde periode vorig jaar .
in de vorige periode >1.000.000 keer bekeken
in deze periode zijn de nieuwe foto pagina`s slechts 133.000 keer geopend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 06, 2019, 14:11:45 PM
Als ik de site statistieken voor de foto overzichten van de afgelopen twee maanden vergelijk met dezelfde periode vorig jaar .
in de vorige periode >1.000.000 keer bekeken
in deze periode zijn de nieuwe foto pagina`s slechts 133.000 keer geopend

Valt er ook iets te zeggen over hoe dat komt?

Ik kan me namelijk erg slecht voorstellen dat het gebruik zo'n veelvoud verminderd is...
Kan het zijn dat hetzelfde scherm in bepaalde context niet meer gebruikt wordt of niet meer meegeteld wordt (om wat voor reden ook)?
Of dat er iets met caching is waardoor er een getal van een andere grootheid uit komt?
Of dat sitebezoeken door crawlers als van google en bots al dan niet meegeteld zijn?
Valt er een vergelijkbare trend te zien voor andere onderdelen van de site, of blijven die wel onverminderd bezocht worden?
En is er misschien ook nog wat te zeggen over het gebruik van de fotopagina op "oudeversie" en "old" in deze periode van dit jaar (bijv. zijn mensen dan naar de oudesite/old gegaan of helemaal niet meer gekomen)?

Of is het werkelijk dat 9 van de 10 mensen het niet goed vindt werken? Of... "omdenken": is de nieuwe versie dermate verbeterd dat er (bijv. dmv slimme filters) minder bezoeken nodig zijn om tot dezelfde informatie te komen?

Veel vragen, waarvan ik me kan voorstellen dat je daar ook niet overal antwoorden op hebt, maar ze zijn dan ook in hogere mate om aan te zetten tot nadenken dan dat ik er werkelijk antwoord op verwacht...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

#64
CiteerMijn reactie op de uitslag is geen eindoordeel. ik vind zelf ook dat met de foto overzichten echt wat moet gebeuren.

Als ik de site statistieken voor de foto overzichten van de afgelopen twee maanden vergelijk met dezelfde periode vorig jaar .
in de vorige periode >1.000.000 keer bekeken
in deze periode zijn de nieuwe foto pagina`s slechts 133.000 keer geopend

Zou dat ook komen omdat we nu invoeren door beeldherkennig, waardoor je minder kijkt? Er wordt volgens mij ook minder gevraagd op het forum. Ik loop er wel steeds tegen aan dat ik de datum moet wijzigen om meer te kunnen zien.

Aanvulling.
Stefan was net iets eerder.
CiteerOf... "omdenken": is de nieuwe versie dermate verbeterd dat er (bijv. dmv slimme filters) minder bezoeken nodig zijn om tot dezelfde informatie te komen?
Beetje vergelijkbaar met wat ik schreef?

hiskodevries

Uit Google analytics valt veel te halen, maar niet waarom mensen bepaalde pagina`s niet bezoeken.
Over dezelfde tijd vergelijking is het totaal aantal pageviews met 8% gedaald. Maar dat zou zo maar te verklaren zijn door slechter weer in de vakantie periode.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Nee die andere views zitten niet op de oude site.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op mei 06, 2019, 17:24:15 PM
Nee die andere views zitten niet op de oude site.
Tja, dan blijft de echte reden verborgen en zou ik er zeker geen conclusies aan verbinden.

Ik snap trouwens helemaal de kern van de discussie niet meer. Kan iemand kort en krachtig samenvatten, punt voor punt, wat het probleem is? Ik zie incidentele klachten voorbij komen, waarbij die van sommigen vele malen, maar in hoeverre voldoet de nieuwe site dan niet in het algemeen m.b.t. foto's?

P.S
How to lie with statistics: https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Lie_with_Statistics


thijsdegraaf

#68
CiteerIk snap trouwens helemaal de kern van de discussie niet meer. Kan iemand kort en krachtig samenvatten,

Dat wordt moeilijk. Ik heb oude en nieuwe site nog eens met elkaar vergeleken. 

https://waarneming.nl/species/102/photos/?     https://waarneming.nl/soort/photos/102?

Kort door de bocht komt het hier op neer. Toch?

. Voor oude site. Alle gegevens staan er overzichtelijker, vollediger op. Ook de wetenschappelijke naam. Foto's staan er in zijn geheel op.
. Voor nieuwe site: Duidelijker foto's, kijkt rustiger. Verdere gegevens, die ik wil weten vind ik wel bij het aanklikken.

frankaroos

Citaat van: thijsdegraaf op mei 06, 2019, 17:59:55 PM
CiteerIk snap trouwens helemaal de kern van de discussie niet meer. Kan iemand kort en krachtig samenvatten,

Dat wordt moeilijk. Ik heb oude en nieuwe site nog eens met elkaar vergeleken. 

https://waarneming.nl/species/102/photos/?     https://waarneming.nl/soort/photos/102?

Kort door de bocht komt het hier op neer. Toch?

. Voor oude site. Alle gegevens staan er overzichtelijker, vollediger op. Ook de wetenschappelijke naam. Foto's staan er in zijn geheel op.
. Voor nieuwe site: Duidelijker foto's, kijkt rustiger. Verdere gegevens, die ik wil weten vind ik wel bij het aanklikken.
Bedankt Thijs voor de moeite!

Het is me weer duidelijk. Het kan geen kwaad om in een ingewikkelde discussie weer even terug naar af te gaan, zodat we weer bij zinnen komen.;) En ik ga gewoon voor de nieuwe site. Wil ik info, dan doe ik wel een mouse-over of een click op het een of ander. Ik snap eigenlijk niet waarom dit allemaal zo hoog op liep/loopt. Er spelen andere sentimenten mee? Enfin, ik ben een low end gebruiker en geen admin of onderzoeker.

John Bouwmans

Citaat van: FrankR op mei 06, 2019, 18:34:01 PM
Citaat van: thijsdegraaf op mei 06, 2019, 17:59:55 PM
CiteerIk snap trouwens helemaal de kern van de discussie niet meer. Kan iemand kort en krachtig samenvatten,

Dat wordt moeilijk. Ik heb oude en nieuwe site nog eens met elkaar vergeleken. 

https://waarneming.nl/species/102/photos/?     https://waarneming.nl/soort/photos/102?

Kort door de bocht komt het hier op neer. Toch?

. Voor oude site. Alle gegevens staan er overzichtelijker, vollediger op. Ook de wetenschappelijke naam. Foto's staan er in zijn geheel op.
. Voor nieuwe site: Duidelijker foto's, kijkt rustiger. Verdere gegevens, die ik wil weten vind ik wel bij het aanklikken.
Bedankt Thijs voor de moeite!

Het is me weer duidelijk. Het kan geen kwaad om in een ingewikkelde discussie weer even terug naar af te gaan, zodat we weer bij zinnen komen.;) En ik ga gewoon voor de nieuwe site. Wil ik info, dan doe ik wel een mouse-over of een click op het een of ander. Ik snap eigenlijk niet waarom dit allemaal zo hoog op liep/loopt. Er spelen andere sentimenten mee? Enfin, ik ben een low end gebruiker en geen admin of onderzoeker.

Dit is wel heel erg kort door de bocht natuurlijk.  Nieuwe site "verdere gegevens vind ik wel bij aanklikken".  Was dat maar waar! Directe doorklik-mogelijkheid naar familie vaak wel, maar naar genus niet. Verder per soort geen statistieken over waarnemingen, per maand over de jaren heen.
Dat de foto's op de nieuwe site rustiger zijn, vind ik ook, maar het gaat mij om de info en minder om het plaatje.
Kan bij foute waarnemingen ook niet meer meteen een melding sturen.

Verder kan ik niet meer kiezen voor waarneming.be of voor observation.org. Vind ik ook wel jammer.

Dus Frank het ligt genuanceerder. Maar als de voordelen van de oude site worden toegevoegd aan de nieuwe, dan is iedereen happy. En wie weet gaan de views dan ook weer omhoog, al weet ik niet wat de oorzaak van de terugval is.

En wat betreft ObsIdentify bij invoeren. Vind het op zich handig, maar gaat veel fout.  Voor bladwespen waar ik redelijk in thuis ben, kies ik voor eigen indruk. Boij andere soortgroepen waar ik niet meteen op de naam kan komen, laat ik het staan en accepteer ik wat wat voorgesteld, ook al weet ik zelf 100% zeker dat het fout is.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

thijsdegraaf

#71
Ik heb het niet over de achterliggende problemen John.
CiteerKan bij foute waarnemingen ook niet meer meteen een melding sturen.
Komt terug heb ik begrepen.
CiteerEn wat betreft ObsIdentify bij invoeren. Vind het op zich handig, maar gaat veel fout.  Voor bladwespen waar ik redelijk in thuis ben, kies ik voor eigen indruk.
Verschilt per diersoort. Bij wantsen verbazingwekkend goed. Kortschilden, bladluizen.. hopeloos. Dan gewoon negeren. Vergeet niet, dat bij veel gebruik en goedgekeurde beesten, planten het systeem beter gaat worden. Maar dat staat los van het foto-overzicht.
CiteerDirecte doorklik-mogelijkheid naar familie vaak wel, maar naar genus niet. Verder per soort geen statistieken over waarnemingen, per maand over de jaren heen.
Doorklikken naar genus en niet alleen familie mis ik ook. Maar ook dat staat los van het foto-overzicht.

Dit zijn dingen, die je kunt oplossen zonder dat je het foto-overzicht hoeft aan te passen. Vandaar dat ik die er niet heb bijgezet. Misschien hebben mensen die frustratie wel laten meewegen.

Wat ik al eerder tegen je hebt gezegd John. Spit het foutenlijstje en wensenlijstje door. Kijk waar je tegenaan loopt, er niet bijstaat en formuleer dat als wens op het wensentopic (niet bij het praattopic).
Heel veel wensen zijn al ingewilligd. Bijvoorbeeld: Weer kunnen vragen vanuit je Waarneming op het forum. Dat je de waardplant kunt aangeven bij je waarneming. Ik heb nogal gezeurd over het feit, dat admins niet meer een onzekere waarneming bij goedkeuring gelijk op zeker konden zetten, zodat ik geen goedgekeurde onzekere waarnemingen heb.
De oude site is er nog. Alleen verdwijnen functies als "vragen op het forum" omdat dat via de nieuwe site kan. Maar geef een wensenlijst. Mopperen helpt niet, lucht wel op  :blink:

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 06, 2019, 14:11:45 PM
Als ik de site statistieken voor de foto overzichten van de afgelopen twee maanden vergelijk met dezelfde periode vorig jaar .
in de vorige periode >1.000.000 keer bekeken
in deze periode zijn de nieuwe foto pagina`s slechts 133.000 keer geopend

Citaat van: hiskodevries op mei 06, 2019, 17:11:30 PM
Uit Google analytics valt veel te halen, maar niet waarom mensen bepaalde pagina`s niet bezoeken.
Over dezelfde tijd vergelijking is het totaal aantal pageviews met 8% gedaald. Maar dat zou zo maar te verklaren zijn door slechter weer in de vakantie periode.

Uiteraard bedoel ik niet dat uit de statistieken op te maken valt wat de gedachten of beweegredenen zijn om niet/minder naar een bepaalde pagina te gaan. Daarom zoek ik het juist ook in andere verklaringen... zoals bijvoorbeeld andere telmethode o.i.d... m.a.w. is wat er in die >1mln meegeteld wordt vergelijkbaar met wat er in die 133k meegeteld wordt, of is er een logische technische verklaring voor dit dramatische verschil...

Een daling van 8% over de gehele site is wel van een heel andere orde dan een daling van meer dan 86% op de fotopagina's... of praten we nu over verschillende dingen? (of is er ergens een foutje in geslopen, of begrijpen we elkaar verkeerd). Om heel eerlijk te zijn heb ik er echt moeite mee om te geloven dat dit werkelijk is wat er aan de hand is...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op mei 06, 2019, 16:51:59 PM
CiteerMijn reactie op de uitslag is geen eindoordeel. ik vind zelf ook dat met de foto overzichten echt wat moet gebeuren.

Als ik de site statistieken voor de foto overzichten van de afgelopen twee maanden vergelijk met dezelfde periode vorig jaar .
in de vorige periode >1.000.000 keer bekeken
in deze periode zijn de nieuwe foto pagina`s slechts 133.000 keer geopend

Zou dat ook komen omdat we nu invoeren door beeldherkennig, waardoor je minder kijkt?

Voor mij is dat wel zo ja. Minder zoekwerk: heerlijk! Had een beetje last van 'invoermoeheid', maar nu met de nieuwe site krijg ik er weer plezier in  :blink:  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

Hein Nouwens

#74
Ik ben niet meer of minder gaan kijken naar de foto overzichten, alleen gebruik ik daar de oude site voor. Die is veel meer overzichtelijk, geen onnodig klik werk of onnodige muis bewegingen om info op te halen. Dat scheelt een hoop extra tijd (en geen rsi hand/duim) je ziet in een oogopslag alles wat je nodig hebt. Als ik foto's beter wil bekijken (wat maar af en toe voorkomt) dan klik ik ze aan een zie ik ze groter op mijn scherm/tablet of mobiel.
Groet, Hein Nouwens

gertjanvannoord

Citaat van: Hein Nouwens op mei 07, 2019, 11:57:39 AM
Ik ben niet meer of minder gaan kijken naar de foto overzichten, alleen gebruik ik daar de oude site voor. Die is veel meer overzichtelijk, geen onnodig klik werk of onnodige muis bewegingen om info op te halen. Dat scheelt een hoop extra tijd (en geen rsi hand/duim) je ziet in een oogopslag alles wat je nodig hebt. Als ik foto's beter wil bekijken (wat maar af en toe voorkomt) dan klik ik ze aan een zie ik ze groter op mijn scherm/tablet of mobiel.

en zo is het, dat lijkt me de kern

Gertjan van Noord

gertjanvannoord

... en meer constructief:

misschien zouden we een paar case-studies moeten uitwerken, scenario's. Ik ben in deze situatie en ik wil dit weten. Op de oude site deed ik dit: 4 clicks en ik weet wat ik zocht, op de nieuwe site kost het twaalf clicks. En dat voor een aantal realistische voorbeelden.

vanavond gaat me dat niet meer lukken...

GJ
Gertjan van Noord

cranefly

Citaat van: gertjanvannoord op mei 07, 2019, 23:49:52 PM
misschien zouden we een paar case-studies moeten uitwerken, scenario's. Ik ben in deze situatie en ik wil dit weten. Op de oude site deed ik dit: 4 clicks en ik weet wat ik zocht, op de nieuwe site kost het twaalf clicks. En dat voor een aantal realistische voorbeelden.

In december heb ik in het Wensen-topic dit voorbeeld gegeven, ter illustratie van de RSI-gevoeligheid van de nieuwe site:

Citaat van: cranefly op december 19, 2018, 15:05:02 PMVoorbeeld ... Mijn doel: alle foto's bekijken van de dansmug Zavreliella Marmorata, bij twee foto's het geslacht van het afgebeelde dier te weten komen, en bij drie foto's de lokatie.

Hoeveel handelingen heb ik nodig om al deze info bij elkaar te krijgen?

Oude site: 3 handelingen (naam invoeren in zoekscherm, op enter drukken, op foto-icoon achter zoekresultaat drukken).

Nieuwe site: 16 handelingen..... (naam invoeren in zoekscherm, op enter drukken, op naam in zoekresultaat drukken, op 'Foto's' klikken, datum boven het foto-overzicht wijzigen om alle foto's te kunnen zien, op 'Filteren' drukken, foto 1 aanklikken voor geslacht, foto 2 aanklikken voor geslacht, foto 3 aanklikken om de datum te laten verschijnen + op de datum drukken om bij de lokatie-info te komen + terug naar het foto-overzicht gaan om deze handelingen ook voor foto 4 en 5 te verrichten).

Hoezo onergonomisch?

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

John Bouwmans

Ik ben het helemaal eens met Hein, Gertjan en Reindert. Als ik echt dingen wil bekijken gebruik ik de oude site, vanwege de direct beschikbare info en doorklikmogelijkheden. Krijg dat niet voor elkaar op de nieuwe site. Dat is plaatjes kijken voor oppervlakkig gebruik, zoals ik laatst ook al aangaf.

Nieuwe site ziet er wel gelikter uit, maar daar koop je niks voor. Gaat tegenwoordig in de hele maatschappij meer om de looks, of het nou om het presenteren van voedsel, uiterlijk of wat dan ook gaat. Hoe het er ut ziet is in veel gevallen belangrijker geworden dan de kern waar het echt om draait, de functionaliteit.

Dus de discussie gaat hier in hoge mate looks/uiterlijk vs functionaliteit. Voor mij staat in alle gevallen de functionaliteit voorop.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618


Hein Nouwens

Ik ben geïnteresseerd in verschillende soorten waarnemingen (planten, paddenstoelen, insecten, korstmossen, enz.) Vaak ben ik benieuwd naar wat er zoal voorkomt in een bepaald gebied. Omdat ik zelf veel in dat gebied kom of omdat het een nieuw gebied voor mij is en ik nieuwsgierig ben wat andere mensen in dat gebied hebben gezien.

Soms zoek ik op een bepaalde groep, bv alle nachtvlinders die de afgelopen maand(en) of jaar zijn gezien in dat gebied. Ik zelf vind het fijner als je direct alle info in een oogopslag kunt zien en niet elke foto moet aanklikken om info op te halen.
Groet, Hein Nouwens

Hein Nouwens

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2019, 07:50:15 AM
Reindert, het is misschien ook even wennen aan een andere manier van zoeken

de wespen van Henk https://waarneming.nl/species/7852/photos/?after_date=2019-03-08&before_date=2019-05-07&search=soepenberg&advanced=on&user=&location=&sex=&province=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=

als je niet genoeg foto`s kan vinden dan hoef je pas de begindatum aan te passen

Dit zijn vliegen Hisko  ;)
Maar als ik alle vliegen van Henk wil zien, waar ik zeker in geïnteresseerd ben (meer dan alleen een soortnaam) dan weet ik dat ik een enorme hoop foto's te zien krijg. Dan is het ook fijn wanneer ik direct de info bij de foto kan zien, scheelt een hoop extra handelingen.
Groet, Hein Nouwens

cranefly

Citaat van: Hein Nouwens op mei 08, 2019, 08:40:31 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2019, 07:50:15 AM
Reindert, het is misschien ook even wennen aan een andere manier van zoeken

de wespen van Henk https://waarneming.nl/species/7852/photos/?after_date=2019-03-08&before_date=2019-05-07&search=soepenberg&advanced=on&user=&location=&sex=&province=&validation_status=&life_stage=&activity=&method=

als je niet genoeg foto`s kan vinden dan hoef je pas de begindatum aan te passen

Dit zijn vliegen Hisko  ;)
Maar als ik alle vliegen van Henk wil zien, waar ik zeker in geïnteresseerd ben (meer dan alleen een soortnaam) dan weet ik dat ik een enorme hoop foto's te zien krijg. Dan is het ook fijn wanneer ik direct de info bij de foto kan zien, scheelt een hoop extra handelingen.

Het gaat ook mij idd. om het direct kunnen zien van de combinatie foto+info, zodat ik bijv. meteen kan zien én vergelijken welk insekt man of vrouw is, en hoe verschillend die er op de foto's uitzien.

Ook het ogenblikkelijk kunnen zien van de foto-datum is van belang, omdat die meteen wat kan zeggen over de reden waarom een insekt er op een bepaalde manier uitziet (denk aan nachtvlinders aan het begin of eind van hun vliegtijd, gaasvliegen in de lente of het najaar etc).

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2019, 07:50:15 AMals je niet genoeg foto`s kan vinden dan hoef je pas de begindatum aan te passen

In zeer veel gevallen staat al bij voorbaat vast dat je niet genoeg afbeeldingen te zien zult krijgen -bijv. wanneer ik in januari foto's van rupsen van de Kleine Wintervlinder wil zien: de rups verschijnt in april-juni, en bij de foto's van de laatste twee maanden zullen dus geen rupsen zitten... Dit soort dingen moet je dus bij elke soort maar net even weten, anders wordt het zoeken een nog grotere opgave.

Ook bij soorten waar weinig foto's van zijn, staat van te voren al vast dat je aan de datum moet gaan sleutelen. Zie de mug uit mijn voorbeeld, Zavriella marmorata, en zie de bijlage voor het verschil tussen de foto-pagina van deze soort op de oude en de nieuwe site... Nieuw: één gehalveerde foto van een larve. Oud: alle (complete) foto's mét alle info die ik zoek. Ik vind dit verschil in functionaliteit nog steeds ronduit schrikbarend.

Vr. Groeten,
Reindert

hiskodevries

ik heb een nieuw voorstel ingediend waarbij optioneel de informatie onder de foto getoond wordt (cookie!)
als dat ook niet door de commissie komt geef ik het op voor 2019
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0