foto overzichten uw mening svp

Gestart door hiskodevries, april 25, 2019, 15:27:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Zo nu een dan geven mensen hun mening over de huidige software . Vooral wat ze missen.

Nu pakken we de foto overzichten bij de horens.
Die hebben we bij deze objecten:
algemeen
per gebruiker
per lokatie
per soort
In de bijlage voorstellen hoe het anders kan. Uw mening telt mee bij een beslissing
Als je de fotos voor 1 gebruiker opent wordt de waarnemer niet getoond, als je de foto`s voor 1 gebied opent wordt de gebiedsnaam niet getoond
Getoond wordt:
-Datum
-Waarnemer (als deze te lang is kun je met mouse over toch de hele naam zien)
-Onzeker
-soortnaam (lokale + wetenschappelijke naam, als deze te lang is kun je met mouse over toch de hele naam zien)
-Sexe
-validatie status
-gebiedsnaam(als deze te lang is kun je met mouse over toch de hele naam zien)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Zoals ik elders al zei, maar for the record ook waar de stemming is:

Citaat van: SlechtValk op april 24, 2019, 23:26:08 PM
Ik wil geen roet in het eten gooien... maar om heel eerlijk te zijn vind ik dit een achteruitgang...

Ik weet dat het een veel genoemde wens is dat info gelijk zichtbaar is, maar ik zit juist in het kamp dat de nieuwe (infoloze) layout mooier (en functioneler) vindt...
Wil ik info hebben, weet ik dat ik met de muis eroverheen kan gaan... wil ik het niet, dan word ik er ook niet mee lastig gevallen...

Mijn wens zou daarom dus ook zijn om dit optioneel te maken... kan makkelijk via een gebruikersinstelling... wil je info bij foto's zien, altijd of door mouse-over... zo kan iedereen zijn zin krijgen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Citaat van: SlechtValk op april 25, 2019, 15:34:10 PM
Zoals ik elders al zei, maar for the record ook waar de stemming is:

Citaat van: SlechtValk op april 24, 2019, 23:26:08 PM
Ik wil geen roet in het eten gooien... maar om heel eerlijk te zijn vind ik dit een achteruitgang...

Ik weet dat het een veel genoemde wens is dat info gelijk zichtbaar is, maar ik zit juist in het kamp dat de nieuwe (infoloze) layout mooier (en functioneler) vindt...
Wil ik info hebben, weet ik dat ik met de muis eroverheen kan gaan... wil ik het niet, dan word ik er ook niet mee lastig gevallen...

Mijn wens zou daarom dus ook zijn om dit optioneel te maken... kan makkelijk via een gebruikersinstelling... wil je info bij foto's zien, altijd of door mouse-over... zo kan iedereen zijn zin krijgen...
ik zie al maanden meldingen van withete gebruikers over die foto overzichten, dus meten is weten.
Sommigen krijgen zelfs ernstig medisch letsel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op april 25, 2019, 15:37:32 PM
ik zie al maanden meldingen van withete gebruikers over die foto overzichten, dus meten is weten.
Sommigen krijgen zelfs ernstig medisch letsel

Vraag is natuurlijk wel of het een representatieve meting is... het is algemeen bekend dat mensen die ontevreden zijn eerder in de spreekwoordelijk pen klimmen dan zij die het allemaal wel best vinden zoals het is...

Een werkelijke test zou natuurlijk zijn het uitvoeren en mensen de mogelijkheid geven om zelf te kiezen... maja dat is financieel gezien natuurlijk niet erg praktisch...
Er zijn overigens wel bekende webwinkels enzo die op deze manier testen... maja die hebben vermoedelijk een iets groter budget...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Als minder dan 100 mensen stemmen besluit het bestuur. Dan zal het bij de huidige software blijven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cranefly

Vind het er mooi en werkbaar uitzien zo!

Goed idee om afhankelijk van het soort overzicht wat overbodige info weg te laten.
Ik was even bang dat dit idee misschien rommelig uit zou pakken (in die zin dat de onderschriften per type overzicht er dan elke keer anders uit zouden zien), maar doordat de niet-weggelaten info steeds op dezelfde plek/regel blijft staan, vind ik het in bovenstaande voorbeelden eigenlijk heel consistent en netjes ogen...

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

gbeersma

Bovenstaande voorbeelden zouden een flinke vooruitgang betekenen doordat de benodigde info direct zichtbaar is. Wat mij betreft: doen! Als het icoontje van de waarnemer weggelaten wordt (want m.i. onnodig) kan zelfs ook Peter van de Wouw voluit genoemd worden.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

thijsdegraaf

#7
Met alleen een kopje foto overzichten, heb je weer een flinke kans, dat men er overheen kijkt Hisko net als de vorige keer.

Ik zou er in ieder geval iets van maken als Stemming foto overzichten!!!!!!  Beter  :duim:

Douwe van der Ploeg

Ja, kom maar door met die wijzigingen! Hebben we tenminste een nuttig scherm, in plaats van alleen een plaatjesboek..
Douwe van der Ploeg

AvanderHeijden

Mouse over werkt niet op mobiele apparaten. Dus liever gewoon alle relevante informatie tonen wmb.

hiskodevries

Citaat van: AvanderHeijden op april 25, 2019, 18:50:41 PM
Mouse over werkt niet op mobiele apparaten. Dus liever gewoon alle relevante informatie tonen wmb.
jawel je vinger op de foto houden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

SlechtValk

#12
Citaat van: gtroost op april 25, 2019, 19:26:04 PM
ik wil graag infinite scroll!

Ik vermoed dat dit een onafhankelijk onderwerp is van hoe het eruit ziet... maar ik ben stiekem wel heel benieuwd wat je hiermee bedoelt?

EDIT:
ff gegoogled...
Als jij ook bedoelt dat wanneer de onderkant van de pagina bereikt is, automatisch de volgende (eronder) geladen wordt, ben ik het met je eens!!! Dat lost meteen het "probleem" van de inmiddels niets meer zeggende paginering op.
Maar zoals ik al zei... is dit onafhankelijk van de layout.

EDIT2: Mooi artikeltje hierover: https://www.smashingmagazine.com/2013/05/infinite-scrolling-lets-get-to-the-bottom-of-this/
Vooral hybrid lijkt me erg geschikt voor deze site... zeker bij de foto-pagina's, maar ook de homepage (zeldzaamheden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Maarten Hotting

Mooi voorstel voor de foto-overzichten.
Wat mij mooier lijkt is het altijd tonen van de gegevens bovenop de foto zoals nu alleen zichtbaar als je met de muis op de foto staat.
Daardoor blijft het scherm een stukje rustiger dan het voorstel in de eerste post en er is volgens mij genoeg ruimte op de foto om alle gegevens te tonen.
Mogelijk komt er dan wat tekst over het onderwerp van de foto te staan, maar voor een betere weergave van de foto moet je er toch op klikken waardoor die in het groot zichtbaar wordt.
Groet,
Maarten

gertjanvannoord

voorstel van Maarten lijkt me ook wel wat, maar de locatie moet er ook bij!
Gertjan van Noord

hiskodevries

Daar is zeker wat voor te zeggen, maar om 'iedereen' te plezieren kost het maximaal 3 regels tekst.
Ongetwijfeld krijg je dan mensen die willen dat die tekst weg gelaten wordt of alleen getoond als ze dat willen (back to the beginning)
de illusie om het iedereen naar de zin te maken , die heb ik niet.
wat nog een optie zou kunnen zijn om te onthouden wat iemand wil. alleen plaatjes of plaatjes met tekst daaronder. Zoals met 'details' in het invoerscherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

Citeernog een optie zou kunnen zijn om te onthouden wat iemand wil. alleen plaatjes of plaatjes met tekst daaronder. Zoals met 'details' in het invoerscherm
Ik weet niet hoe moeilijk dat te realiseren is. Maar dat lijkt me een goed voorstel.

Maarten Hotting

Dat zou de meest ideale situatie zijn denk ik.
Dus zoals het nu is met alleen foto's en pas details als er met de muis over de foto schuift OF details standaard tonen (bovenop de foto :) ) , afhankelijk van de voorkeur van de waarnemer.
En er moeten inderdaad nog wat meer details bij dan mijn voorbeeld, maar dat gaat wel passen denk ik.
Groet,
Maarten

DeHaas

#18
Het voorstel van Maarten vind ik juist minder.

Citaat van: hiskodevries op april 26, 2019, 08:52:16 AM
Daar is zeker wat voor te zeggen, maar om 'iedereen' te plezieren kost het maximaal 3 regels tekst.
Ongetwijfeld krijg je dan mensen die willen dat die tekst weg gelaten wordt of alleen getoond als ze dat willen (back to the beginning)
de illusie om het iedereen naar de zin te maken , die heb ik niet.
wat nog een optie zou kunnen zijn om te onthouden wat iemand wil. alleen plaatjes of plaatjes met tekst daaronder. Zoals met 'details' in het invoerscherm
Als dit mogelijk is, ben ik voor dit voorstel! Graag de gebruiker laten kiezen welke layout hij wil zien.
Ik zou namelijk graag willen wisselen tussen layout zoals het nu is en het voorstel van Hisko met de informatie onder de foto.
In de oude site was ook een keuze mogelijkheid mbt layout die onthouden werd (opgeven hoeveel foto's naast elkaar werden getoond).

Citaat van: SlechtValk op april 25, 2019, 19:38:39 PM
... Maar zoals ik al zei... is dit onafhankelijk van de layout.
... Vooral hybrid lijkt me erg geschikt voor deze site... zeker bij de foto-pagina's, maar ook de homepage (zeldzaamheden).
Mee eens! Misschien is het mogelijk om een 'iinifinte' scroll per datum te maken en dat je dan een load more (oudere foto's) button krijgt als je onderaan de foto van die datum bent?

PS. Dat nu de hele naam van de waarnemer te zien is vind ik een hele verbetering.
Groeten,
Nanny de Haas

hiskodevries

CiteerPS. Dat nu de hele naam van de waarnemer te zien is vind ik een hele verbetering.
niet altijd, als het niet op 1 regel past wordt die ingekort.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hein Nouwens

Op zich wel mooi het voorbeeld van Maarten. Maar liever de tekst onder de foto voor de leesbaar.
Ik maak vaak foto's van nachtvlinders op een wit laken en dan valt de witte tekst weg, je zou dan voor zwarte tekst kunnen kiezen maar dan valt de tekst weg als de foto een donkere achtergrond heeft.
Wisselende tekst kleuren of een donker verloop balk over de foto met een witte tekst daarop lijkt mij ook niet mooi omdat dan een gedeelte van de foto weg valt. Dan liever gewoon de tekst onder de foto voor de beste leesbaarheid. Wanneer je de foto beter wil bekijken klik je erop of mouse over.
Groet, Hein Nouwens

DeHaas

#21
Citaat van: hiskodevries op april 26, 2019, 09:34:26 AM
CiteerPS. Dat nu de hele naam van de waarnemer te zien is vind ik een hele verbetering.
niet altijd, als het niet op 1 regel past wordt die ingekort.
nog steed een fijne verbetering :duim:
Groeten,
Nanny de Haas

Andre321

#22
Veel beter dat het huidige overzicht!!!!!!!!
Hoe meer info hoe beter
Hoe minder klikken hoe beter
Van mij hoeft er geen waarnemer bij
Maar wel heel graag een locatie
infinite scroll maar het alternatief is blijkbaar paginas en klikken ? Vind ik ook goed...maar minder mooi. Infitie scroll lijkt me minder belasttend.

Citaat van: cranefly op april 25, 2019, 17:00:08 PM
Vind het er mooi en werkbaar uitzien zo!
Goed idee om afhankelijk van het soort overzicht wat overbodige info weg te laten.
Ik was even bang dat dit idee misschien rommelig uit zou pakken (in die zin dat de onderschriften per type overzicht er dan elke keer anders uit zouden zien), maar doordat de niet-weggelaten info steeds op dezelfde plek/regel blijft staan, vind ik het in bovenstaande voorbeelden eigenlijk heel consistent en netjes ogen...


Citaat van: cranefly op april 25, 2019, 17:00:08 PM
Bovenstaande voorbeelden zouden een flinke vooruitgang betekenen doordat de benodigde info direct zichtbaar is. Wat mij betreft: doen! Als het icoontje van de waarnemer weggelaten wordt (want m.i. onnodig) kan zelfs ook Peter van de Wouw voluit genoemd worden.

Citaat van: cranefly op april 25, 2019, 17:00:08 PM
Mouse over werkt niet op mobiele apparaten. Dus liever gewoon alle relevante informatie tonen wmb.

Citaat van: cranefly op april 25, 2019, 17:00:08 PM
el van Maarten lijkt me ook wel wat, maar de locatie moet er ook bij!
Citaat van: cranefly op april 25, 2019, 17:00:08 PM
oor mij is met name de directe zichtbaarheid van de fotolocatie belangrijk






Liever gewoon twee fotopaginas..eentje met fotos en eentje met fotos en tekst. Dat levert dan een extra menu optie op. Ik heb liever meer menus dan meer instellingen.
Citaat van: cranefly op april 25, 2019, 17:00:08 PM
Als er iets te verzinnen is met twee indelingen en een gebruikerskeuze dan zou ik daar altijd voor gaan(!) Zoals ik al eens eerder heb aangegeven zou je dat ook kunnen oplossen door een extra tabblad in plaats van een profiel-optie of een omschakelknop op de pagina.




Klinkt erg goed want nu hoef je niet meer naar elke foto toe en aan te klikken. Alleen degene die je sowieso wilt zien. Ik hoef zelden alleen de foto te zien zonder tekst..bij mij beslist de tekst of ik de foto wil zien.
Citaat van: cranefly op april 25, 2019, 17:00:08 PM
Maak het vervolgens zo dat als je met je muis over het bovenste gedeelte van de foto zweeft (waar de tekst niet staat), dat dan de tekst verdwijnt zodat de hele foto duidelijk zichtbaar is. Dat is dus precies het tegenovergestelde van de huidige mouse over waarbij de tekst getoond wordt bij mo


cranefly

Citaat van: Hein Nouwens op april 26, 2019, 10:26:52 AM
Op zich wel mooi het voorbeeld van Maarten. Maar [...] liever gewoon de tekst onder de foto voor de beste leesbaarheid.

Mee eens. Er is ruimte om de tekst onder de foto te zetten, waarom zou je 'm er dan overheen plaatsen? Dat doet naar mijn mening geen recht aan de tekst én niet aan de foto's -waarvan er door de vele foute uitsnijdingen sowieso al een heleboel niet goed meer uit de verf komen.

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen

Guido Klerk

Graag met de info. Of de keuze aan de gebruiker laten. En infinite scroll vind ik een heel mooi idee. ;)

Groet,
Guido

bramquist

Voor mij is met name de directe zichtbaarheid van de fotolocatie belangrijk
Groeten,

Bram Quist

John Bouwmans

Ben nu ruim een week druk met de nieuwe site, vooral voor invoeren van waarnemingen en foto's. En ben na wat aanvankelijke scepsis toch best tevreden. Maar voor de foto-overzichten val ik nog steevast terug op de oude site en dat komt vooral door de zoek- en selectiemogelijkheden. Wat ik bij de NIEUWE site vooral mis is de mogelijkheid om voor familie en genus te kiezen. Je kunt natuurlijk in het "zoekvak" de naam van een familie of genus intypen, en dat werkt op zich prima, maar een scrolldownlijst met namen vond ik handiger.
Verder mis ik de mogelijkheid om een bepaalde maand/seizoen/jaar te kiezen, maar zie dat dat alleen bij overzicht van je eigen foto's kan. Zo kun je sneller dingen terug zoeken.

Vind het voorstel van Maarten Hotting wel fraai en dan met de persoonlijke keuze of je de info er wel of niet ingeplaatst wilt hebben (net zoals je nu ook voor schermindeling persoonlijke voorkeuren kunt instellen dus). Vind zelf soortnaam, locatie en datum belangrijk. Gebruikersnaam minder belangrijk. Tekst mag in foto staan, zoals nu als je er met de muis over gaat (maar dan persoonlijke keuze aan/uit). Vind ik mooier dan onder de foto.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ik ben een groot voorstander van efficiënt gebruik van beeldscherm real-estate - iets wat "moderne" websites mijns inziens in hoog tempo op uiterst irritante wijze grootschalig aan het verkwanselen zijn. Veel witruimte, eindeloos scrollen of doorklikken etc etc ... vermoedelijk allemaal alleen maar zodat mensen met dikke vingers op een klein schermpje nog wat aan kunnen raken, maar ik werk bij voorkeur aan een zo groot mogelijk scherm, met een een dunne muisaanwijzer en zoveel mogelijk van wat ik zien wil tegelijk in beeld.

Voor dit soort interfaces moet je gewoon detecteren wat de gebruiker voor beeldscherm/muis heeft en een aparte versie voor foon, aaipet en fatsoenlijk beeldscherm aanbieden.

Dat gezegd: Als ik een foto-overzicht wil zien, dan wil ik foto's zien. Veel tegelijk en dus weinig witruimte of tekst waar ik niet om gevraagd heb. Afgezien van de witruimte en het verdwijnen van de keuzes voor aantal rijen en kolommen was ik dus juist heel gelukkig met de nieuwe schermen.

Als er iets te verzinnen is met twee indelingen en een gebruikerskeuze dan zou ik daar altijd voor gaan(!) Zoals ik al eens eerder heb aangegeven zou je dat ook kunnen oplossen door een extra tabblad in plaats van een profiel-optie of een omschakelknop op de pagina.

Je zou dan een tabblad "Foto's" kunnen hebben met de compacte overzichten zoals aangeboden in de nieuwe versie en een apart tabblad voor een "Visueel" waarnemingenoverzicht, waarbij waarnemingen (c.q. waarnemingsgegevens) centraal staan, ondersteund door de bijbehorende foto's. Dat is dan de versie met teksten ertussen waar anderen behoefte aan hebben (en ik soms vast ook). Het beste van beide werelden dus.

Als het toch echt per se één versie moet worden, dan zou ik het volgende voorstellen:

  • Neem het compacte overzicht met teksten op de foto en zorg met een transparante balk dat die goed leesbaar zijn. 
  • De foto's zijn "globaal" dan nog steeds zichtbaar/herkenbaar
  • Maak het vervolgens zo dat als je met je muis over het bovenste gedeelte van de foto zweeft (waar de tekst niet staat), dat dan de tekst verdwijnt zodat de hele foto duidelijk zichtbaar is. Dat is dus precies het tegenovergestelde van de huidige mouse over waarbij de tekst getoond wordt bij mouse over.
Als ik een pagina foto's wil zien, dan is dat om er snel een paar uit te pikken die ik beter wil bekijken. Ik moet  die foto dan toch aan gaan klikken, dus de muis naar die foto bewegen om deze wat beter (zonder tekst erop) te zien levert me zo goed als geen RSI op.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#28
 :duim: Arp

Citeerlevert me zo goed als geen RSI op
En anders een Trackball aanschaffen.  Zijn prijzig, maar ik zou niets anders willen.

Gerrian

Bij mijn favorieten heb ik meerdere links staan om op Waarneming.nl te komen. zoals foto's van mijn eigen waarnemingen en foto's van waarnemingen in Apeldoorn. Dezelfde links heb ik ook naar de nieuwe versie, maar dan mis ik informatie. Ik moet er foto voor foto met de muis overheen gaan om te zien of een waarneming goedgekeurd is, waar en wanneer ik die foto ook al weer gemaakt heb of waar in Apeldoorn die mogelijke wolvendrol gevonden werd.
Daarom hoop ik de voorgestelde wijzigingen worden doorgevoerd.