Sleedoornsatijnzwam?, kan iemand dit bevestigen?

Gestart door tstrik, april 19, 2019, 17:42:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

tstrik

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170102982/.
1 Sleedoornsatijnzwam - Entoloma sepium micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2019-04-13
locatie: Buren (Gld.) - Tichelgaten (GE)

foto's:








basidiƫn met gespen. vlees okerkleurig verkleurd onder meidoorn en appelboom.
Het zou hier gaan om een donkere variant.
Mvgr.,
Theo Strik

wimperzwam

Waarom kom je niet uit op E. clypeatum? Ik zou graag weten waar die donkere vorm van E. sepium staat beschreven.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

Dat het om een donkere variant zou gaan, kwam door een reactie van Chiel Noorderloos.
De verkleuring van het vlees zou kunnen duiden op de E. sepium, en zelf dacht ik dat de sporen ook veel overeenkomst geven met die van E. sepium.
De sporen van de Harde voorjaarssatijnzwam zijn volgens de Gerard groter dan die van de Sleedoornsatijnzwam.
Mvgr.,
Theo Strik

wimperzwam

Grootte van de sporen zijn voor beide genoemde soorten praktisch gelijk en wat mij betreft niet geschikt om beide soorten uit elkaar te houden. Persoonlijk heb ik nooit een donkere vorm van E. sepium gezien. Het belangrijkste onderscheid voor mij is de wat roodverkleuring die meestal alleen maar goed te zien is op bv. wraatplekken in het vlees. Op jouw foto is dat twijefelachtig. Persoonlijk hecht ik echter wel veel waarde aan het oordeel van Chiel Noordeloos.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

Bedankt Henk voor je feedback, je reactie komt overeen met die van Chiel, die hem ook niet met zekerheid durft te benoemen.
Het zal dus voorlopig een vraag blijven, misschien dat volgende exemplaren van deze plek wel meer duidelijkheid gaan geven.
Mvgr.,
Theo Strik