Herkent iemand toevallig dit jonge spanrupsje?

Gestart door Rayan Majoor, april 19, 2019, 17:15:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170533962/.
1 Spanner onbekend - Geometridae indet. rups, gezien
datum: 2019-04-17
locatie: Barneveld - Landgoed de Schaffelaar (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rupsje

Op brandnetel? Dan mogelijk gamma uil, die zich niet erg goed voelt.

Herman
rupsje

Rayan Majoor

Citaat van: rupsje op april 19, 2019, 18:33:10 PM
Op brandnetel? Dan mogelijk gamma uil, die zich niet erg goed voelt.
Op zachte berk, 't is geen gamma-uil. Daar zou je sowieso duidelijk de jaren op het lichaam zien in zo'n jong stadium als dat het zou zijn. Maar wel bedankt voor het meekijken :)

Grote wintervlinder is inderdaad een mogelijkheid. Die zijn er nu volop in dit stadium en die heeft wel ongeveer zo'n vorm. De vorm kop voelt alleen niet helemaal lekker voor grote wintervlinder... en zeker de jonge rupsjes kunnen wel eens donker zijn, maar dan zie ik toch altijd nog wel een beetje de tekening van de jonge grote wintervlinder. De vrij duidelijke witte vlekjes zijn vgm inderdaad vuil.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

A.Vijge

Hallo Rayan,

Zou het een donkere vorm van de voorjaarsspanner kunnen zijn?
Op lepiforum.de is wel een donkere vorm.

mvrgr, Ati

Rayan Majoor

Citaat van: Marleen op april 19, 2019, 21:24:50 PM

Die houding van de 2e foto is heel typisch, ik heb dat eerder gezien. (...)
Zou het grijze stipspanner kunnen zijn?

Groetjes, Marleen
Slim om op de houding te letten, zo heeft Jeroen Voogd ook ooit (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=389098.new#new ) een jongere grote wintervlinder gedetermineerd toen ik nog geen ervaring had met de jongere rupsen van deze soort. Echter zoals die op jouw foto's en op ukleps.org staat is een rusthouding en op mijn foto was ie gewoon aan het lopen ;D
De Idaea-rupsjes zijn ook wel iets anders. Maar ik vind het zeker een goede manier van denken :duim:

Citaat van: A.Vijge op april 19, 2019, 21:10:47 PM
Zou het een donkere vorm van de voorjaarsspanner kunnen zijn?
Op lepiforum.de is wel een donkere vorm.
Die heeft wel een dergelijke vorm kop en een niet heel 'gestroomlijnd' lichaam (duidelijke inkeping tussen de segmenten), maar daar kan ik niet een foto van een dergelijk jong stadium van vinden. Wel van z'n broertje, de perentak, maar die heeft als jonge rups wel wat lichtere vlekken. Zou echter wel kunnen dat dit een uitzonderlijk donker geval is... maar zeker ben ik er ook nog niet van. Blijft een lastig geval dit. Maar ik zal hem voorlopig op vroege spanner onzeker zetten :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl