Wolfsmelk ? maar welke?

Gestart door Freerk, april 18, 2019, 21:30:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freerk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170479991/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2019-04-10
locatie: Texel - Oostelijk Horsmeertje (NH)

foto's:
Freddy de Boer

Rien Ondersteijn

Lettende op de zeer smalle bladeren die niet smaller worden naar de stengel toe kan dit goed Cipreswolfsmelk zijn.
Hij lijkt wel beschadigd geweest gezien de compactheid.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Freerk

Bedankt, er stonden meerdere exemplaren bijelkaar en die zagen er allemaal net zo uit als deze
Freddy de Boer

H Timans

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 18, 2019, 22:20:11 PM
Lettende op de zeer smalle bladeren die niet smaller worden naar de stengel toe kan dit goed Cipreswolfsmelk zijn.
Hij lijkt wel beschadigd geweest gezien de compactheid.
Ik ben nieuwsgierig hoe je heksenmelk uitsluit.
Mvg Harold Timans

Rien Ondersteijn

in mijn commentaar beschreef ik hoe de bladen niet smaller worden naar de stengel toe om aan te geven dat ik Heksenmelk uitsloot.
In dat gebied trouwens is Cipres nog niet gevonden geloof ik.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Volgens mij laat deze foto veel te weinig details zien voor een determinatie...

Tip aan de fotograaf: volgende keer meer foto's maken, o.a. een waarop de hele plant te zien is (habitus).
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 19, 2019, 11:37:43 AM
in mijn commentaar beschreef ik hoe de bladen niet smaller worden naar de stengel toe

Ben je daar zeker van, ik zie het namelijk niet direct...  :blink:
Met vriendelijke groet, Rob

Freerk

Tja ik had het moeten weten, ik dacht dat deze foto genoeg zou zijn, ze groeien op een plek die makkelijk te zien is,nl aan het begin direct recht van het pad als je aan het begin van de Horsmeertjes naar het uitkijkpunt loopt, direct op de splitsing . eigenlijk niet te missen, ik wordt wel steeds nieuwsgieriger,
Ps ik kwam ook uit op Heksenmelk, maar was er lang niet zeker van
Freddy de Boer

Rob Koelman

Citaat van: Freerk op april 19, 2019, 14:52:33 PMTja ik had het moeten weten, ik dacht dat deze foto genoeg zou zijn, ze groeien op een plek die makkelijk te zien is,nl aan het begin direct recht van het pad als je aan het begin van de Horsmeertjes naar het uitkijkpunt loopt, direct op de splitsing . eigenlijk niet te missen

Hmm, best wel heel erg te missen als je niet op Texel woont...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

wim van wijngaarden

mogelijk ook infectie van Luzerneroest in het spel? Kan op beide soorten voorkomen, E. esula krijgt dan smaller blad.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Rien Ondersteijn

Ik ben geen roestig figuur, dus ik heb er wel oren naar wat Wim vertelt.
Ik ben uitgegaan van blad dat overal even smal is [Esula heeft blad dat voorbij t midden op zijn breedst is] en als dat veroorzaakt kan worden door die Roest : prima en geloofwaardig !  :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

H Timans

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 19, 2019, 11:37:43 AM
in mijn commentaar beschreef ik hoe de bladen niet smaller worden naar de stengel toe om aan te geven dat ik Heksenmelk uitsloot.
In dat gebied trouwens is Cipres nog niet gevonden geloof ik.
Op de verspreidingsatlas zie ik dat Heksenmelk algemeen voorkomt op Texel, en in het zuidelijke punt bij de Horsmeertjes staat een puntje bij Cipreswolfsmelk. Daarom neem ik aan dat beide soorten er voor komen.

Mvg Harold Timans

wim van wijngaarden

#12
Wat ik heb in Zeeland heb kunnen natrekken aan gemelde Cypreswolfsmelk bleek geinfecteerde Heksenmelk te zijn.

(uit Flora Zeelandica: Cipreswolfsmelk wordt met enige regelmaat gemeld op plaatsen waar Heksenmelk staat, en steevast ontmaskerd als laatstgenoemde. Vaak gaat het om door een roest Uromyces sp. misvormde planten van Heksenmelk.)

Ik zou dus niet blind varen op de verspreidingskaarten.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

H Timans

Citaat van: wim van wijngaarden op april 19, 2019, 19:44:08 PM
Wat ik heb in Zeeland heb kunnen natrekken aan gemelde Cypreswolfsmelk bleek geinfecteerde Heksenmelk te zijn.

(uit Flora Zeelandica: Cipreswolfsmelk wordt met enige regelmaat gemeld op plaatsen waar Heksenmelk staat, en steevast ontmaskerd als laatstgenoemde. Vaak gaat het om door een roest Uromyces sp. misvormde planten van Heksenmelk.)

Ik zou dus niet blind varen op de verspreidingskaarten.
Bij deze soort niet in ieder geval. Nuttige info  :blink:
Mvg Harold Timans

Willemien Troelstra

Er zijn geen goedgekeurde waarnemingen van Cipreswolfsmelk bij de Horsmeertjes. De enige goedgekeurde waarneming in dat uurhok (5x5 km) is: https://waarneming.nl/observation/156863668/?
Er is wel een niet goedgekeurde waarneming zonder foto.
groet, Willemien Troelstra