wie weet deze

Gestart door euroblinkie, april 16, 2019, 13:28:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

euroblinkie

Hoofddorp 15-04 op balkon gevonden wie weet deze ik hoor graag gr lou

Bart van Hoogstraten

Als je de waarneming invoert (zoals gewenst) met de foto's krijg je het antwoord al voordat je zelf de naam gevonden hebt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wilde

Bart, heb je deze dan uitgeprobeerd met het herkenningssysteem?
Ik vertrouw toch meer op eigen waarneming en kleine onderlinge verschillen.
Het systeem zit er dikwijls geheel naast.
Met de bij van dit item heb ik problemen. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat het is.
Het zou knap zijn als het systeem dat wel kon.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Flor Rhebergen

Dit is een vrouwtje Andrena nigroaenea.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

Bart van Hoogstraten

#4
Citaat van: wilde op april 16, 2019, 20:44:57 PM
Bart, heb je deze dan uitgeprobeerd met het herkenningssysteem?
Ik vertrouw toch meer op eigen waarneming en kleine onderlinge verschillen.
Het systeem zit er dikwijls geheel naast.
Met de bij van dit item heb ik problemen. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat het is.
Het zou knap zijn als het systeem dat wel kon.

Dat herkenningssysteem werkt automatisch. Als je bij je waarneming als eerste de foto's invoert doet de machine een suggestie en geeft daarbij aan in welke mate hij zeker is van zijn zaak. Als dat 100,0% is en je foto's van goede kwaliteit zijn, is dat vrijwel altijd ook zo. Je kunt die suggestie accepteren of negeren. Nou is het wel zo dat hij er bij de ene soortgroep wat vaker naast zit dan bij een ander vooral als er niet veel fotomateriaal beschikbaar is waarop hij zich kan baseren. Maar bij dagvlinders bijvoorbeeld is hij inmiddels zo betrouwbaar dat hij als admin fungeert. Bij nachtvlinders en wantsen wordt hij ook steeds beter en dat zal bij andere soortgroepen ook de ontwikkeling zijn. Mocht hij, ondanks 100,0% zekerheid toch ernaast zitten zal vroeger of later een admin de fout eruit halen. (Bij planten en kevers gaat het nog regelmatig mis). Als hij ver onder de 100% zit en je zijn suggestie toch accepteert, zet hij hem zelf op onzeker.

De gewenste procedure is in ieder geval dat je eerst je waarneming invoert. Als de machine er niet uitkomt of als je het niet eens bent met zijn suggestie maak je gebruik van de optie "determineren via het forum". Dat heeft als voordeel dat je foto's niet de dubbele schijfruimte innemen op de server (Als je eerst je foto's hierheen uploadt en daarna nog eens naar je waarneming staan ze twee maal op de server), mensen die zich in je vraag verdiepen zien meteen waar en wanneer de waarneming gedaan is (veel vragenstellers vergeten dat te vermelden) en je waarneming kan ondertussen ook door een admin bekeken worden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

euroblinkie

bedankt ik hem hem geplaatst gr lou

wilde

Bart, ik was erg gewend aan het oude systeem en kan gewoon niet goed omgaan met de nieuwe versie.
Ik heb zojuist voor het eerst een vlieg ingevoerd via jouw methode, de foto gedownload en dan krijg ik 4 suggesties. Helaas kan ik daar niet verder mee, want weet weinig van vliegen. Ik heb de eerste suggestie geaccepteerd en meende dat ik dan een optie zou hebben om naar het vliegenforum te gaan.
Die optie werd niet getoond. Wat er verder gebeurd is weet ik niet, maar de ingevoerde foto staat niet bij mijn waarnemingen als ik die bekijk met het oude systeem. In het nieuwe systeem kan ik mijn waarnemingen niet vinden.
Al met al voor mij niet iets om erg enthousiast over te zijn. Ik  heb met veel functies in het nieuwe systeem problemen, maar zal het wel niet goed begrijpen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Michiel en Milka

Citaat van: wilde op april 17, 2019, 17:33:54 PM
Bart, ik was erg gewend aan het oude systeem en kan gewoon niet goed omgaan met de nieuwe versie.
Ik heb zojuist voor het eerst een vlieg ingevoerd via jouw methode, de foto gedownload en dan krijg ik 4 suggesties. Helaas kan ik daar niet verder mee, want weet weinig van vliegen. Ik heb de eerste suggestie geaccepteerd en meende dat ik dan een optie zou hebben om naar het vliegenforum te gaan.
Die optie werd niet getoond. Wat er verder gebeurd is weet ik niet, maar de ingevoerde foto staat niet bij mijn waarnemingen als ik die bekijk met het oude systeem. In het nieuwe systeem kan ik mijn waarnemingen niet vinden.
Al met al voor mij niet iets om erg enthousiast over te zijn. Ik  heb met veel functies in het nieuwe systeem problemen, maar zal het wel niet goed begrijpen.
Albert, Ik herken je zoektocht in het nieuwe systeem. Ik zie bij jouw waarnemingen trouwens wel heel mooie vliegenfoto's staan, maar weet natuurlijk niet om welke vlieg het gaat. Je eigen waarnemingen kun je vinden door rechtsboven in het scherm je naam aan te wijzen. Er komt dan een rolmenu te voorschijn, waar ook 'waarnemingen' tussen staat. Als je die aanklikt kom je in een lijst met je eigen waarnemingen. Boven die lijst staan verschillende tabbladen: Profiel - waarnemingen - foto's enz. Onder foto's vind jedan je eigen foto's.
Als je een waarneming opent (door op de datum voor de waarneming te klikken), zie je rechts in beeld een blauwe knop met 'Opties' Als je die aanwijst komt er weer een rolmenu waar ook 'hulp forum' tussenstaat. De rest wijst zich dan vanzelf als je het oude systeem kent, maar er zitten hier wel een paar leuke verbeteringen tussen.
NB Bij het invoeren kun je onderaan het formulier aanvinken 'naar ingevoerde waarneming gaan' Dat is handig als je een vraag op het forum wil stellen.
Groet, Michiel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wilde op april 17, 2019, 17:33:54 PM
Bart, ik was erg gewend aan het oude systeem en kan gewoon niet goed omgaan met de nieuwe versie.
Ik heb zojuist voor het eerst een vlieg ingevoerd via jouw methode, de foto gedownload en dan krijg ik 4 suggesties. Helaas kan ik daar niet verder mee, want weet weinig van vliegen. Ik heb de eerste suggestie geaccepteerd en meende dat ik dan een optie zou hebben om naar het vliegenforum te gaan.
Die optie werd niet getoond. Wat er verder gebeurd is weet ik niet, maar de ingevoerde foto staat niet bij mijn waarnemingen als ik die bekijk met het oude systeem. In het nieuwe systeem kan ik mijn waarnemingen niet vinden.
Al met al voor mij niet iets om erg enthousiast over te zijn. Ik  heb met veel functies in het nieuwe systeem problemen, maar zal het wel niet goed begrijpen.

Ik denk dat je de "bewaar-button" niet gezien hebt. Na acceptatie van de voorgestelde soort moet je de andere velden nog invoeren en dan de waarneming opslaan met die knop. Daarna kun je de waarneming terugvinden in je waarnemingenoverzicht. Als je de betreffende waarneming opent vind je onder "Opties" (rechtsboven in het scherm) de functie "Hulp forum".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

wilde

Ik heb de bewaarbutton gezien, maar wist niet zeker of dat opslaan zou betekenen. Ik zocht naar 'Waarneming opslaan', maar vond die niet.
Ik heb toen meen ik toch bewaar gekozen, omdat ik dacht dat dit een tijdelijke bewaarfunctie was zonder opslaan. Daarna heb ik nog gezocht of er wat was opgeslagen en dat was niet zo.
Waar is mijn geuploadde foto dan gebleven? Ik kreeg 4 suggesties voor een naam. Daarvan heb ik de eerste gekozen en 'onzeker' ingevuld.
Toen wilde ik weten hoe deze waarneming bij 'Mijn waarnemingen' stond. Daar was deze niet te zien. Ik kon die plek alleen bereiken via de oude versie. In de nieuwe versie kan ik mijn waarnemingen niet vinden.

Voor mij is deze nieuwe versie een crime. Ik heb een goed verstand, ben hoog opgeleid, maar heb een enigszins autistische inslag. Helaas komt mijn ouderdom ook met gebreken. Mijn geheugen laat me wel eens in de steek. Dan is een verandering voor mij wat lastig, want nieuwe dingen kan ik niet goed onthouden. Ik heb het idee dat het geheel erg is afgestemd op mobiele telefoons met internet. Zo'n veegapparaat heb ik niet. Ik moet het dus doen met mijn desktop.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Bart van Hoogstraten

"Bewaren" is een synoniem voor "opslaan".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

thijsdegraaf

#11
CiteerIn de nieuwe versie kan ik mijn waarnemingen niet vinden.

Niet wanhopen Albert.
Bij de nieuwe Waarneming, moet je rechtsboven op je naam klikken. Dan moet je in het uitrolmenu "waarnemingen" aanklikken. Als je daar bent, staan daarboven meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld 'Foto's' en 'Geluiden'.

Je kunt van je oude waarneming naar de nieuwe gaan door bij de oude rechtsboven bij je naam een vierkantje met een pijl aan te klikken.

Ik zag nog geen vraag naar je vlieg. Was dat al gelukt?

Ik ben wel wat jonger dan jij (dit jaar 70), maar doe ook alles op de desktop. Uiteindelijk werkt ook daarop de nieuwe manier beter. Beeldherkenning werkt inderdaad bij bekende soorten heel goed en scheelt je opzoekwerk. Ben je het niet eens sla je het over en voer je gewoon daaronder de naam in. Voordeel is, dat je geen soorten als wantsen, kevers, vliegen hoef te selecteren. Dat gaat nu automatisch.

GerardL

Albert :

Let wel effe op of je datum, welke in je camera staat, juist is.
Ik kon mijn net ingegeven waarnemingen ook niet meer vinden, maar waarneming haalt ook de datum
uit de de EXIF uit je foto, en als die niet correct is, staat je waarneming op een "oudere" datum, die uit de foto word gehaald.


Grtzzzz

Gerard

wilde

#13
Thijs, ik ben inderdaad iets ouder: 76. Ik dacht altijd dat jij veel jonger was.
De vlieg staat er inmiddels en het zou het tuingitje zijn: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=449379.0

Gerard, bedankt. Ik haal de exifgegevens dikwijls weg. Daar moet ik dus op letten.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

thijsdegraaf

Inderdaad tuingitje. Nee we worden er niet jonger op.
De oude manier zit er zo ingesleten, dat het even wennen is. Als je er niet uitkomt gewoon vragen.