Hoofdmenu

herik?

Gestart door Els Trautwein, april 15, 2019, 20:19:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Els Trautwein


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170287154/.
1 Herik - Sinapis arvensis
datum: 2019-04-15
locatie: Amsterdam - Diemerpark (NH)

foto's:







dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

Els Trautwein

Dank je wel! Kan je nog vertellen hoe je dit ziet? Beste groet, Els

dirder

Ik zou een heleboel zaken kunnen opnoemen, maar helaas niks daarvan diagnostisch. Bij twijfel tussen Herik en Zwarte mosterd: proef een stukje blad, Zwarte mosterd heeft een pittige smaak (meestal zeer duidelijke mosterdsmaak). Overigens werkt die smaakproef niet voor jonge kiemplantjes.
Groeten, Dirk Derdeyn.

H Timans

Citaat van: dirder op april 16, 2019, 23:22:29 PM
Ik zou een heleboel zaken kunnen opnoemen, maar helaas niks daarvan diagnostisch. Bij twijfel tussen Herik en Zwarte mosterd: proef een stukje blad, Zwarte mosterd heeft een pittige smaak (meestal zeer duidelijke mosterdsmaak). Overigens werkt die smaakproef niet voor jonge kiemplantjes.
Plantenintuïtie  B)

Wat is de smaak van Herik dan?
Mvg Harold Timans

Els Trautwein

Dank jullie wel! Groet Els

Nathalie De Somer

Hallo Els,
Volgens Heukels' zou het blad van Zwarte mosterd aan beide zijden borstelig behaard moeten zijn.
Verder is er een soortbeschrijving bij waarneming.nl: https://waarneming.nl/soort/info/6480? maar ongetwijfeld wist je die te vinden.
vr groet
Nathalie

Els Trautwein

nog bedankt Nathalie!

Willemien Troelstra

Citaat van: Nathalie De Somer op mei 06, 2019, 19:54:19 PM
Volgens Heukels' zou het blad van Zwarte mosterd aan beide zijden borstelig behaard moeten zijn.
Let op: geldt alleen voor onderste blad [dat staat er in de Heukels bij]
groet, Willemien Troelstra

dirder

Volgens mij is die beharing bij dergelijke gele Brassicaceae totaal onbelangrijk als kenmerk. Met oefening kan je de meeste van die gele Brassicaceae makkelijk benoemen gewoon door eens vlug naar het blad te kijken. Maar om één of andere reden is zo goed als niemand in die dingen geïnteresseerd (onterecht, want het zijn erg leuke planten). Het is wel zo dat een zeer beperkt aantal Sinapis arvensis vrij goed op Zwarte mosterd kan lijken. Herik is zeer variabel: kleinste planten zijn maar een vingertop groot, grote planten kunnen wel 180 cm worden en reusachtig grote bladeren hebben.
Groeten, Dirk Derdeyn.